Vad är PRE48 klassen

Info om klass 1 <48

Vad är klass 1?

Classic racing med riktigt gamla motorcyklar är det roligaste man kan hålla på med, i alla fall tycker vi som kör att det är så. I den här klassen är de flesta motorcyklarna från 1930- och 1940-talet och går fortare än någonsin. Du som inte har sett tävlingar i verkligheten tror kanske att det är någon slags uppvisning av gamla motorcyklar där förarna glatt vinkar till publiken när de i maklig takt puttrar förbi. Så är det inte.

Här trimmas det, fixas med däck och väghållning, det diskuteras spårval och körställning.  Kort sagt så handlar det om racing på allvar, att försöka vinna, att försöka slå sitt personbästa, se till att man slår kompisen eller åtminstone komma i mål med motorn i ett stycke. Alla hittar vi någon utmaning. Mellan tävlingarna är vi alla i klassen bästa kompisar, du kan alltid låna nåt du glömt, få ett handtag eller ett tips. Men när du står där vid starten och ser skylten 30 sekunder, pulsen går upp, du lägger i startväxeln, då...

Kravet på 7 tums bromsar gör klassen extra spännande. (Garanterat låsningsfritt!)


Vad är det för slags hojar?

Under de senaste åren har klassen dominerats av hojar från 1940- talet men en del är äldre. De flesta är 500cc stånkor men det förekommer även andra motorer. Exempel på cyklar är AJS, Ariel, BMW, BSA B31 och B33, Matchless, Monark Albin, Norton och Triumph.


Vilka är det som kör?

Du kanske tror att det är bara är gamla gubbar som kör sådana här hojar och visst har en del av oss kommit upp vad som kan sägas vara en mogen ålder. Mogen och mogen förresten, en speaker sa en gång att ingen av förarna blir äldre än 19 år i den här klassen!? Faktum är att det finns förare som är i 20 årsåldern och några av förarna är tjejer.


Hur fort kör ni med dessa gamla järn?

Medelhastigheten är runt 100 km/h på de flesta banorna och många kommer upp runt 140 i toppfart, de snabbaste kanske i 170 km/h.  Med tveksam väghållning, stel bakram och 7 tums bromsar blir det en fartupplevelse som håller i sig långt in på natten!


Finns det reservdelar?

Många av oss som kör är intresserade av att själv preparera våra cyklar och är kanske inte så beroende av tillgången på reserv-delar. Det som fattas får man tillverka eller bygga om från någon annan MC. Jag har själv erfarenhet av BSA B33 och det är en mycket lämplig MC för "nybörjaren" då det mesta finns att köpa över disk. Den har dessutom visat sig vara mycket konkurrenskraftig. Rolf Granlund har dominerat klassen med en sådan under många år och Börje Ivarrsen blev årets rookie 2006 på BSA med B33:ans motor. Erfarenheten visar dock att det inte räcker att ha en snabb hoj, du måste kunna köra också. Konkurrensen är stenhård!


Vilka regler gäller för hojarna?

Maskinreglementet slår fast vad som gäller för den här klassen och generellt kan man säga att motorcykeln ska vara uppbyggd och ha ett utseende så att den skulle ha gått att tävla med från den tiden. Den ska vara i ett racemässigt utförande. Det är tillåtet att sätta i en främmande motor och låda i en annan ram. Teleskopframgaffel får bara användas om det fanns som original. Du får trimma motorn och preparera växellådan hur mycket du vill. Dock ska motor och låda har orginalutseende och om du ökar borret måste du minska slaget så slagvolymen är densamma. Naturligtvis går det bra att borra för vanlig överdimension.


Vad ska jag tänka på om jag vill bygga en hoj?

Innan du bygger din motorcykel måste du läsa igenom maskin-reglementet noga och om du är det minsta osäker ska du lyssna med maskinkommittén. När din hoj är färdig skickar du in 2 foton med ifylld ansökan och eftersom du gjort allt rätt så har du ett maskinkort i brevlådan några veckor senare. Maskinkortet är en förutsättning för att få tävla.


Är det dyrt att köra i klass 1

Klass 1 är en billig klass där du har möjlighet att komma över delar på marknad och liknande ställen. Det är möjligt att plocka ihop en hoj för 10 000:- om du handlar rätt och är händig. En färdig cykel med pallplatspotential kan man se i annonser för runt 25-35 000:-  Vi använder moderna hjälmar och ställ. Säkerheten går före det tidstypiska när det gäller klädsel. Snåla inte med din egen säkerhet!


Vilka regler gäller för förarna?

Du behöver en förarlicens och har du fyllt 55 år måste du ha ett godkänt läkarintyg. Kurser ordnas varje år till en låg kostnad av MCHK-racing.


Vill du veta mer om Klass 1 <1948,
Maskiner tillverkade före 1948

Vill du ställa frågor om klassen ska du vända dig till vår klass-representant Rolf Granlund. Rolf är den mest rutinerade föraren i klassen och har också den bäst preparerade motorcykeln.

Rolf svarar gärna på dina frågor på telefon 0225-60020. På klingande dalmål berättar han för dig om finessen om att ha ett vevparti som "hupper".


Vill du veta mer om regler för maskiner och förare?

Då ska du besöka vår hemsida www.mchk-racing.org och läsa "maskinreglemente" och "förarutbildning"


Till sist!

Vore det roligt om dessa rader inspirerat dig oavsett om du redan kör eller om du vill börja. Du får gärna komplettera den här sidan med bilder eller text. Hör av dig till mig på anders.jonzon@tya.se eller på 070-663 52 34.


Historien bakom min ALBIN


Stilstudie. Har numera bytt nr18 till nr 7
Uppväxt vid TT banan i Hedemora och med ett brinnande MC racingintresse så måste man även hinna köra TT medans benen bär.
Jag har under många herrans år kört Enduro på motionsnivå b.l.a åtta Gotland Grand National och varit inblandad i SMK Hedemoras verksamhet sedan 60-talet.
År 2001 hängde jag med en kompis för att skruva och koka potatis när han tävlade classic i Våler Norge. Då blev jag helt såld på detta med Classic Racing det var så grymt trevligt med alla gamla hojar och förare och när jag fick syn på Sundsvallsgängets ALBIN racers var lyckan fullständig.
Detta var den vackraste motorn jag sett en sån skulle jag bara ha. Det tog ytterligare ett par år innan jag började göra slag i saken. Jag hittade en motor på Rödön i Jämtland och gjorde en bytesaffär mot en gammal rostig Volvo duett som jag sladdade mig upp till Jämtland med i 20 minusgrader och blanka sommardäck som var 30 år gamla.
Motorn var min och jag liftade tillbaka till Hedemora med Posa Serenius efter en Isracingtävling i Östersund med min ALBIN i bagaget.
Nu började ett arbete med åtskilliga besök på skrotmarknader och upprättande av kontakter som visste var man kunde få tag på tillräckligt gamla delar. Det är ju så att i den sk förkrigsklassen som jag byggde hojen för får inga synliga delar vara nyare än 1947.
Efter ytterligare några år så hade jag fått ihop en någorlunda fungerande hoj. På Karlskogaracet 2007 lyckades jag äntligen fullfölja mitt första race även om jag fick sparka mig de sista 50 metrarna seedan insuget gått av, jag var så lycklig så jag grät.
2008 så lyckades jag ta mig i mål samtliga 8 starter om än med viss möda med krånglande växlar o.s.v men jag lär mig mera hela tiden och har nu kommit över ytterligare en motor som har trimmats under hösten så nu får jag höja ribban från att bara ta mig i mål till att få lite mer fart oxå.

Min Race ALBIN

Ursprung motor: Från en militär Monark / Albin 1943  Chassie : Norton H16 E 1943 Samma från vänstra sidanFramifrån


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0