Historien bakom min ALBIN


Stilstudie. Har numera bytt nr18 till nr 7
Uppväxt vid TT banan i Hedemora och med ett brinnande MC racingintresse så måste man även hinna köra TT medans benen bär.
Jag har under många herrans år kört Enduro på motionsnivå b.l.a åtta Gotland Grand National och varit inblandad i SMK Hedemoras verksamhet sedan 60-talet.
År 2001 hängde jag med en kompis för att skruva och koka potatis när han tävlade classic i Våler Norge. Då blev jag helt såld på detta med Classic Racing det var så grymt trevligt med alla gamla hojar och förare och när jag fick syn på Sundsvallsgängets ALBIN racers var lyckan fullständig.
Detta var den vackraste motorn jag sett en sån skulle jag bara ha. Det tog ytterligare ett par år innan jag började göra slag i saken. Jag hittade en motor på Rödön i Jämtland och gjorde en bytesaffär mot en gammal rostig Volvo duett som jag sladdade mig upp till Jämtland med i 20 minusgrader och blanka sommardäck som var 30 år gamla.
Motorn var min och jag liftade tillbaka till Hedemora med Posa Serenius efter en Isracingtävling i Östersund med min ALBIN i bagaget.
Nu började ett arbete med åtskilliga besök på skrotmarknader och upprättande av kontakter som visste var man kunde få tag på tillräckligt gamla delar. Det är ju så att i den sk förkrigsklassen som jag byggde hojen för får inga synliga delar vara nyare än 1947.
Efter ytterligare några år så hade jag fått ihop en någorlunda fungerande hoj. På Karlskogaracet 2007 lyckades jag äntligen fullfölja mitt första race även om jag fick sparka mig de sista 50 metrarna seedan insuget gått av, jag var så lycklig så jag grät.
2008 så lyckades jag ta mig i mål samtliga 8 starter om än med viss möda med krånglande växlar o.s.v men jag lär mig mera hela tiden och har nu kommit över ytterligare en motor som har trimmats under hösten så nu får jag höja ribban från att bara ta mig i mål till att få lite mer fart oxå.

Kommentarer
Postat av: Gudrun

Tycker så klart att Albin är vacker men kan inte riktigt förstå denna passion ; ) Men att man behöver det i livet vet jag : )

2009-02-12 @ 19:14:14
URL: http://plutoochviggo.blogg.se/
Postat av: stefan

Nu när du blivit gammal har du i alla fall insett att saker som är vackra kan användas.

Min är inte lika vacker, men kan ändå användas.

2009-02-16 @ 21:28:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0