Mo I Rana

Mo I Rana. 10-12 Juli 2009

En skön tid efter Våler har det varit. Eller vad sägs om midsommar helg i Dalarna, TT träff i Hedemora där jag fick lufta min Albin ett par gånger när jag smet från mitt speakeruppdrag samt en kolossal konsert med P-Floyd långt upp i skogarna norr om Falun.


Jag och min jobbarpolare Edward med sin 5-årige dotter Saga drog från Hedemora 06.30 torsdag morgon med husbilen och ett fullastat släp rakt norrut i regn till och från ända till Lappland, men det klarnade upp mer och mer.
Mina reskamrater   
Mina reskamrater Edward och Saga i Tärnaby

Efter en fin resa mellan snötäckta fjälltoppar nådde vi äntligen målet vid denna fantastiska bana efter 104 mil kl. 21.30 . Min supermonopolare Kalevi med Lena hade redan anlänt och höll en plats åt oss, Kalevi som vanligt lika sprudlande och entusiastisk
. Bana från publikplats
Banvy                                     Banvy från ovan         Klicka på bilderna så växer dom


Fredag. Ser att många rullat in under natten och träffar resten av pre48 gänget, ja vi var faktiskt största klassen här med inte mindre än tretton förkrigshojar på plats.

Efter anmälan och besiktning var det dags för en första träning. Det var fan inte lätt att hitta rätt på denna breda och långa bana med sin otroligt snabba böjar, ja nästan pinsamt när man bromsar in för en böj och upptäcker att man måste börja gasa igen för att ha lite fart in i böj. Herr Albin rullar hur fint som helst men det är som vanligt chauffören som fegar för mycket, men den vill orma sig genom dom snabba böjarna men det skall man förmodligen skita i.


Lördag. Tidskval och race. Som vanligt hamnar man en bra bit ner i startfältet men det spelar mindre roll eftersom det ju ändå där jag hör hemma. Racet drar igång och det är lika roligt varje gång men jag hamnar i ett vacum utan att ha någon att jaga eller känna mig jagad av, ser att både Lenas och Anders hojar har lämnat in men det är ju inte så inspirerande att sno placeringar p.g.a. andras hojbekymmer slutar 9a i heatet. Börje vinner klassen före Palle och Granlund. Efteråt upptäcker jag att debutanten Lars-Gunnar Zels från Möklinta bara var 2 sec efter mig i mål på sin Royal Enfield 350cc. L-G kaxar upp sig på lördagskvällen och säger att han ska plocka mig på söndag, det är precis den tändvätska  jag behöver.
Zels Enfield L-G själv

Royal Enfield 350                 Lycklig Enfieldägare/byggare L-G Zels från Möklinta

 Albinstake
Midnattsol vid banan          Nej det är inte en hundskit. Det är en krökt Albinstake


Det visar sig att Lenas AJS återigen har varmnypit så det blir att låna ut honingsverktyget för en smärre renovering på lördagskvällen. Tyvärr så hjälper inte cylinder/kolv renoveringen då det visar sig att hennes tändsystem är paj och hoppet släcks sent på natten i midnattssolen för hennes del, förmodligen orsakade tändsystemet värmenypet. Ytterligare tändproblem hade Anders Jonsson på sin BSA eftersom magnetgivaren lämnat hojen. Anders fick en magnet av mig och den ligger väl också och skräpar nånstans, det var först när han var inne på sin 4e magnet som han lyckades få den att sitta kvar men då hade han redan pajat picupen. Nu var det ju så att jag hade ett helt reservsystem liggande så Anders fick till slut fart på BSAn till söndagsracet.

Förvirrad Anders Jonsson
En förvirrad Anders Jonsson med specialverktyg i mekartagen

Race 2 söndag. Jag hade fått en del tips av Granlund hur jag skulle bete mig nä hojen ormade sig i dom snabba kurvorna, och se det hjälpte det var bara att hänga sig framåt och trycka hårt i styret. När jag dessutom visste att L-G Zels skulle göra allt för att klå mig så bättrade jag varvtiderna med 4 sec per varv. Slutar 10a i heatet. Börje vinner klassen före Palle och Granlund.

Jag känner mig ganska så nöjd ändå och vet att jag säkert kan bättra tiderna åtskilligt eftersom jag i vissa kurvor bara nyttjar halva banan, det gäller bara att släppa kontrollen och låta skiten rulla.

Det mest fantastiska var att jag inte behövde meka ett skit under hela helgen, jag spände transkedjan lite bara för att har gjort nåt så inte herr Albin tycker att jag skiter i honom.

Vi anlände till Hedemora kl. 04.45 måndag morgon. Nu ser jag fram emot årsracet i Linköping  31 juli 1-2 augusti            


Kommentarer
Postat av: Gudrun

Du ser ni blir snabbare och snabbare hur ska detta sluta alltid bra med lite press !! lycka till i Linköping det kommer att gå som en dans: )

2009-07-21 @ 15:58:00
URL: http://www.plutoochviggo.gundogs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0