Höst trimning 08

20 april 2009
Motorbygge höstjobb 2008Språngskiss


Efter att börjat lära mig bromsa hyfsat sent och börjat trycka ner hojen i krökarna så har jag insett att det behövs lite mer knuff ut på rakorna också. Det kändes lite snopet när man jobbat sig ikapp och förbi en del förare för att sedan bli frånåkt på alla rakor.

Sagt och gjort. Jag har ett till motorämne som började snidas till under höstkanten.

Vad kan men då göra åt en ALBIN motor från -43 som har en slaglängd som når till himlen (101mm) och ett vevparti på hela 14 kg.
Sven-Erik i arbete med min Albin Altmeister Granlund

Efter diverse tips från ALBIN kollegor så hade jag en idé om hur jag skulle gå till väga. Jag har till min hjälp haft två pojkar från Långshyttan, Rolf Granlund som efter många års trimmande och körande på gammal hoj vet allt om toleranser och vad som ger effekt. Sven-Erik Johansson som har en utmärkt mekanisk verkstad och ett gediget yrkeskunnande samt en noggrannhet som jag bara kan drömma om i egenskap av vebodtrimmare han är dessutom stor Ducati fantast



1. Vevpartiet.  Den lättade veven

Eftersom jag inte har för avsikt att förändra slaglängden så var det bekymret ur världen. Men däremot den gigantiska vikten på vevskivorna måste åtgärdas.

Dom har lättats 4 kg så det återstår fortfarande en hel del massa som skall dras runt.

Då originalstaken har visat sig för klen om man lyckas höja varvtalet så måste ju den också bytas. Nu sitter det en kraftigare stake från en HD i samt lager och tapp från Jawa speedway som Bjuven modifierade och en ny lagerbana har tillverkats och härdats av BSM i Borlänge.

Alltihop har pressats ihop och riktats och balanserats efter alla konstens regler i Långshyttan av Roffe, Sven-Erik och sista handen har lagts av Johan Liljegren som trimmar GP motorer för Speedway men var nyfiken på lite genuin ALBIN teknik.


2. Kolv/Cylinder Vev med BSA viktor kolv  Cylinder före bearbetning

Att hitta en så spinkig som 79mm kolv med högkomp löste sig hyfsat efter att jag snokat i BAS motors utbud. Valet föll på en BSA Viktor kolv som var ganska lätt och hade en hög topp samt urfräsningar för ventiler.

Cylindern honades till rätt kolvspel 15/100 mm. Eftersom staken är ca 1mm kortare och kolven 4,5 mm lägre så har cylindern svarvats ned 5,5 mm och den översta kylflänsen försvann.


3. Kamaxel

En originalkam har modifierats av Bror Boll Säffle. Han svetsade helt enkelt på kammen med något hårt material och slipade om den så att öppningstiderna blev längre och något högre lyfthöjd, den är inte vacker men fungerade problemfritt hela fjolårssäsongen då jag körde med den i min standardmotor.


3 Topplock

Jag har inte gjort något åt toppen ännu så den får väl hänga med i originalskick under 2009 men det känns alltid bra att ha något att skylla på om jag fortfarande inte hänger med, så den får jag väl ta i tu med nästa höst.


Nu återstår att se om mina idéer funkar i praktiken också  premiären i Knutstorp närmar sig   


Kommentarer
Postat av: Svante

Hej du lillebror, intressant blogg. lycka till på banorna i sommar, sitter bakhjulet fast i år?

Svante

2009-03-23 @ 11:33:14
URL: http://hojbygget.blogspot.se
Postat av: Tomas

Ja Du storebrorsan ser att Du avslutat din bloggadress med .se när det borde vara .com så blir det lättare att hitta

2009-03-25 @ 23:20:05
URL: http://albinracing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0