Dagens naturupplevelse

Polaren Luddes solrosor har nu sprängt 2,5metersvallen

Ja vi är alla bra på nåt.
En del blommar och ser vackra ut medans andra satsar på att bli långa, se bara på vår kompis Krusbär.
Ja och sen är han ju förstås en hejare att lira Blues förstås
Vi hörs och syns med nya naturupplevelser. /Tomas

Naturupplevelse

Eftersom jag ligger lite lågt med rejsandet för tillfället så tänker jag bjuda på diverse naturupplevelser istället.

I dag när jag var ute på mitt dagliga slit långt uppe i Nornskogarna så sprang det plötsligt ut ett vildsvin framför bilen, för att sen följas av ytterligare 7 st. Tyvärr så hade jag bara min dassiga Nokia med mig så bilderna blev därefter.
Måste säga att grisarna var både söta och charmiga och dom mindre var lite väl nyfikna så när dom var ca 5m från mig så smög jag in i bussen eftersom deras morsa som stod lite på sidan började på att ge mig onda ögat.

Grisar måste vara förståndigare än grävlingar som verkar se alla bilar som sina fiender och måste attackera dom, därför ligger dom och dräller väldigt slarvigt på vägarna.



En sån skylt kanske vore nåt för Grävlingarna.

Jag lovar att ta med min riktiga kamera i fortsättningen. 
/Vi hörs /Tomas

 


 

Moppecrusing då ler man igen

Jag tror det var en miljon moppar i säter ikväll


Jag och sonen Rasmus är startklara 

Merdé Fransois. Satans Franska skit. Men solen sken i Möklinta

Lite bloggtorka har det varit men vem har tid att läsa än mindre skriva en massa trams mitt i rötmånaden.

Jag besökte i söndags Möklinta för deras veteranarrangemang  (oj vicket lång ord jag fick till) inte så många motorcyklar men ett gäng sköna 4-hjulingar såg jag och träffade en del skäggiga classiker från trakten.

   
Möklinta HotRod              Fransk Husbil              Lanz Bulldog

Tatraplan. Vackrare bakdel finns inte i hela Möklinta

Och nu över till mitt Franska Rendezvous. Jag har ju nämnt tidigare att jag inte fattade varför jag skaffat denna kultbil och trodde det berodde på det charmiga rullgardinstaket. Just nu känns det som ingenting som grodätarna tillverkar och är tänkt för väg är nåt att ha. Nej låt dom djävlarna göra vin och mat som dom bevisligen är duktiga på.
  Franskskiten
Tanken var att jag skulle hedra bilprovningen med ett besök i morgon torsdag 21 juli och låta dom tala om vad som e.v behövde justeras på min 4 laban. Jag skulle göra några justeringar igår för att sen backa ut fanstyget för en testrunda. Det är då det börjar när jag ska backa så slår det tvärstopp, ett framhjul låser sig totalt. Jag bökar som en dåre men med för taskig belysning får jag inte till det sjuka handbromslänkaget som tar på framhjulen.

Så lätt ska inte en fransman få knäcka mig tänkte jag, och började ikväll på att riva hela bromssystemet för att kunna få allt rätt. Inte så lätt att få av en bromstrumma där backarna låst sig men det gick till slut på vänstern, när jag sen skulle hissa upp ekipaget för att attackera högersidan så far hela djävla domkraften upp genom plåten.

Det är nu jag förstår vad uttrycket ”Franska nerver” kommer ifrån det blev bara att avboka besöket på bilprovningen och ställa in fredagens crusing i Säter. Synd för frugan hade inhandlat en del Franska acessoarer som jag tror skulle passat ihop med skitbilen.


Som tröst får jag hänga med min son på moppecrusing i morgon i stället, då kommer jag att köra Italienskt (Malagutti) istället.

/Vi hörs


Skrytbilsprojektet.

Jag vet inte varför?



 Eller hur jag tänkte när jag impulsköpte denna Franska skapelse. Kanske var det för det praktiska att ha en växelspak som sticker ut ur instrumentbrädan som man kan hänga en matkasse på. Eller var det för att den har en plåt i folietjocklek? Var det årsmodellen 1975? Skattefri, javisst, låg försäkring jodå, soppasnål under halvlitern/mil. Jag vet faktiskt inte, den väckte nog nåt proggigt ungdomligt i min trötta hjärna för jag behöver ju inga fler fordon.  Speciellt inte en udda rostig Fransos med dubbdäck.


OBSERVERA Rullgardinen

Ja nu finns den mot alla odds i min ägo så det blir till att peta ur dubbarna, svetsa rosten (rostjobbet är utlagt på entreprenad till Stefan Wemmenlöv) och fixa till en massa småjobb för att ta sig till bilprovningen de 20 juli

Nu kom jag på det! Det var naturligtvis rullgardinen på taket jag föll för. Ytterst charmigt.

Vi hörs /Tomas

PS. Följ min och luddes gröna resa på kolonilotten i Silvattspark
http://silvattspark.bloggplatsen.se/


TT uppvisningen 2011

Så har vi då bevittnat en något mager TT uppvisning. Det var hojar med från -40 -50 -60 -70 -80 -90 talet varav 3 st 47or Albin, Matcheles, BSA. Vi bjöd på en frivillig grindslant uppvisning. Visst är gamla TT maskiner vackra, läckra och väljudande men det som var häftigast var nog Super Motard uppvisningen oj oj vilka lirare att köra hoj. Lite lustig blev mitt fotande eftersom jag har en förkärlek för det udda och bizzarra så blev det 2 st bilder
 
Detta är den första skotern som byggdes i Sverige. En Geting från 1950 med Willier motor, i originalskick och det enda bevarade exemplaret.

    

Tre nyanser av ståped. En st Kholer 700cc boxer twin, den gula motorn har setat i en vibroplatta, och i förgrunden en Briggs&Stratton

Vi hörs. /Tomas  

Mat och njutning är mitt nya mål.

Jag låtsas om att jag är trött Classic Racing och söker nya utmaningar i min triviala vardag.
Fick just ett utkast till ett uppdaterat reglemente för 47 klassen. Det enda jag kan säga är att förändringarna i förslaget endast berör dom tveksamheter som funnits och att man har legaliserat dom i stället för att behålla förkrigststekniken.Jag tycker inte det slår vakt om den genuinatet som klassen innebär snarare än att dom vinnande tävlingsmässiga koncepten ska råda, rätt eller fel får väl klassens expansion visa, skiter i vicket just nu.  

Jag lovade ju ett utlåtande om min Polskättade jobbarkompis favorittugg.

Mitt recept är följande:
Man tager 1st helrör Grants som något redan tullat på och ett pkt siljanschark rimmat fläsk.
 OBS! Grundkoncept 

Därefter skär man upp fläsket i skivor som man tror ska passa gommen. 
Kasta ner skivorna i en het stekpanna utan flott (detta är lite av grejen med att få knaperstekt)
  Sådärja nu låter vi grisdetaljerna brynas så dom hoppar som en nyfjällad abborfilé. Vidare så steker vi på tills dom visar en härligt svartbrun färg.
   OBS detta är ett mellanstadium

Ett riktigt högstadium på gränsen till CarlJan bögighet visas på följande installation
Ett fulländat konstverk där enbart drycken och livsnjutaren återstår
 Och se där trillade kopeken ner. En fulländad Polsk totalnjutning.  
 Matskribenten/kocken själv njuter i full volym.

Sammanfattning: En mycket njutningsfull måltid som även under resans gång har visat sig passa till såväl ÖL som Vin var faen så gott.
Och I morgon kör vi TT träff med Supermoto  och isgaragets  GM i Ståped. Skyll Er själva som inte var där.

/Tomas  


RSS 2.0