Smakfullt

Jag har en jobbarkompis som tycker om att tugga på knaperstekt fläsk och ta en fin Whiskey till tillhör livets höjdpunkter. När man tänker efter så kanske det inte är så fel. Jag måste nog testa på lördag.
Återkommer med rapport. /Tomas  

TT Uppvisning Hedemora lördag 2 juli frivillig entré

Trots litet deltagande så kör vi. 
Det har endast kommit in anmälan från 10 TT maskiner med förare men vi kör ändå. det blir MC från -40 -50 -60 -70 talet som kommer att brumma på gokartbanan, som extra krydda kommer ett gäng med Sverige eliten i Supermotard att köra samt att dom tokroliga ståpederna dyker upp igen. Det blir även en del körning med OffRoad ekipage på andra sidan vägen
   Krusbärs Ståped

Tror att det kan bli en kul dag på banan.  Synd bara att inte fler är intresserade av att marknadsföra Classic Racing.
Hoppas vi ses på lördag.
/Tomas

En midsommarnattsdröm.

Ja nu syftar jag ju inte på William Shakespeares drama utan vad man kan företa sig en midsommarafton i Dalarna.

Efter att ha firat varenda djävla midsommar i mitt liv i Dalarna utom dom ca 10 som jag varit utomlands så kändes det både modigt och utmanande att på 3 timmar resa i såväl Norrland som att besöka 4 landskap.
Färjan i  Hovnäs på gränsen mellan Dalarna och Västmanland

Jag, Lilla Duvan, och vår BMW tegelsten drog iväg på midsommarafton utan bestämt mål i det vi tänkte var rumpmasland. 
Jag bjuder lilla Duvan på en Taxfree fri färja
Döm om min förvåning när jag nånstans i Horndalsskogarna ser en skylt där det står Gästrikland!  Javisst Gästrikland räknas ju till Norrland trots att största delen ligger söder om Dalarna. Vi drar vidare och upptäcker att vi passerar genom såväl Uppland som Västmanland ja vi får till och med åka icke statlig färja vid Hovnäs över Dalälven med några mils följande grusväg.
Alfahannen studerar hela Västmanlands turistinformation 

I stället för att samla en massa blommor och drömma om sin tilltänkta så får ni hålla tillgodo med lite bilder och min hona har jag (alfa hannen) sedan länge hittat.

Ja det är faktiskt den sötaste jycken vi har. Viggo är namnet

Vi hörs  /Tomas


Dagens visdomsord

Kör man 5 mil på 30 min och möter 25 bilar
Kör man 5 mil på 15 min och möter 12 bilar så är kollisionsrisken bara hälften så stor
Exponeringstid kallas det

Trött på gammalt skit.

Tjenixen igen. Känns som jag hamnat i nån sorts svacka med Herr Albin. Det har nog varit lite för tätt med det hela så jag skiter nog i banåkandet till 46-årsracet men åker dit som huligan eller funktionär, får väl se om jag repar mod till DK eller Charleswood. Allt väller över en just nu efter att Tor rullat sten så att var och varannan telefondjävul är ur drift i Dalarna, och jag tillhör den gamla stammen som känner ett visst samhällsansvar och gnor över både kvällar och helger för att rädda världen. Har förresten börjat snegla på, reggat och provstartat mitt 4-hjulsprojekt Renault 4 laban av 75 års modell som ska besiktas 20 juli så mellan åskvädren och regnskurarna ska jag ägna en del tid åt det skrotet och förhoppningsvis upptäcka att det är enklare och roligare att syssla med 2 hjulingar. 

Vore kul om det dök upp lite TT hojar till TT uppvisningen i Hedemora 2a juli. Då kör vi en motordag med TT maskiner, Super Moto, Mini Moto, och Ståpeder. På kvällen så har vi samkväm i Isracinggaraget med lite racefilmer på storbild och klämmer en och annan hylsa malt.

Hör av er om ni kan vara med och köra uppvisningen till
Tomas Larsson  070-5608067   alt isracing@telia.com

Slutligen så vill jag följa upp mitt tema med skojiga vägskyltar 

    Norska "Hattemannen" som tyvärr har bytts ut                                 
Spanska "Senor sombrero"

Våler, sorg och glädje.

Ja det hände det som man i sin enfald inte tror att ska hända. På lördagens sista tävlingsheat så förolyckades en Norsk förare i nån nationell klass med modärna maskiner jag vet inte vad han heter eller hur det gick till men tragiskt är det
hur som helst.
Klick  Så här ser Norska Älgar ut med nån sorts extra löpmage i mulen och en i övrigt mysko kroppsbyggnad. Som tur är så kommer dom inte in i Sverige eftersom dom saknar Älgpass. 

Annars är det alltid kul att komma till Våler, det var här jag upplevde min första classic tävling för 11 år sedan. Konstigt nog så har det alltid regnat mer eller mindre varje gång men den här gången var det inte särskilt störande. Rejsandet då? Tja så där, hade lite fajt med Stefan Nilsson på lördagen men hans Matcheles gick som ett skott på rakorna medans Herr Albin hade återgått till det tråkiga beteendet att dö i slutet på rakorna så jag fick inte chansen att nyttja den sparsamma effekt som den äger.  På lördagskvällen så kom "Altmeister" Rolf Granlund med ett tips om att jag skulle fila om vinkeln på nålmunstycket vilket jag gjorde. Hej hoppsan hurra! Äntligen så tycks problemet med en storknande Albin vara löst han funkade klockrent på söndagen. Men vad hjälper det? Det verkar inte vara någon klasskamrat som vill leka med mig längre deras hojar går som spjut och jag får sitta och studsa runt helt själv. Och vad ska man göra åt det? Inte ett skit helt enkelt jag tänker inte kosta på en kortslagig vev och en HD cyl och en massa annat godis för stora pengar eftersom jag ser att klassen skenar iväg, hellre ägnar jag mig åt läktar racing eller nån annan hobby  

Klick  Mitt Norgeteam. Teamchefen Ulfen ägnar sig åt kontemplation medans Hofmeistro Hovmekaniker Ludde stretchar fingertopparna.

Vi Hörs /Tomas

Slitig söndag men ändå målgång.

Oj så stökigt det blev på söndagsracet. Ekipaget betedde sig konstigt när jag skulle springa igång den, bakhjulet låste sig av nån anledning, men med hjälp av frugan så lyckades vi starta upp och rulla ut till start.
När starten gick så trilskades växlarna och hoppade ur så jag fick motorstopp och fick starthjälp av den vänliga startpersonalen. Jag såg att nåt var mysko när jag backade hojen till startläge för växellådan rörde sig på ett sjukt sätt och bakramen svajade betänkligt men igång gick den och vid första växlingen så försvann kopplingen så det blev att sparka i växlarna när resten av startfältet redan hunnit ett halvt varv. Nåja tänkte jag, jag tuffar väl på så länge det går och jag lyckdes ta mig förbi målflaggan. När jag efter målgång gjorde en hälsokontroll på Herr Albin så  upptäcke jag att bakre motor/växellåds/ramfäste  var helt slut och totalglappt, är nog inte tänkt att det ska vara alzheimerframkallande alumin i såna vitala delar.


 

När jag satt och tuffade runt blev jag varvad av Börje med Granlund precis i bakhjulet. 2 kurvor före mål så bromsade sig Granlund förbi och segrade.

Klicka här så kan Ni hitta resultaten http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=664963 

 

Vi drog hem på söndagen och dök upp i Hedemora nån gång på natten, så i dag på förmiddagen har jag rivit hojen och jag ska tillverka nya motorplåtar av 4mm plåt i stället och hoppas på att få snurr på bitarna till Våler i helgen

 

 

Vi hörs /Tomas







Än funkar skrotet.

Jag måste säga att vi 40 talister som består av segt virke och Svenskt stål pallar det mesta.


Det skjuts mycket motorer på flygrakan men Herr Albin spottar och fräser lite, oljan söker sig ut i friheten och även en och annan blyfri 95 droppe söker kontakt med den Småländska myllan.                                               

Mitt mål idag var att jag inte skulle bli varvad, jag hade räknat ut efter kvaltiderna att jag låg risigt till och skulle bli varvad 5 sec före mitt sista varv så det gällde att skärpa till sig. Det var nog den moroten som krävdes för jag förbättrade varvtiderna med 6 sec sedan kvalet och det höll ända fram. Börje Ivarsson vann före Rolf Granlund och Tomas Hilse, själv fick jag en 9e plats eftersom Herr Albin behagade funka ända fram.

Jag fick förresten idag äntligen min UEM medalj efter fjolårets 3e plats i Europacupen.

 

Slutligen en bild från helgens hittills värsta motorras på Pelle Holmlunds 750 Norton



Vi hörs / Tomas


Här går det undan.

Oh herre min skapare! Ja man får nästan nåt religiöst i sinnet efter att ha fått testat en riktigt stooor räjserbana. Det är ju en raka som nästan aldrig tar slut (800m) och herr Albin verkar varva ut så man blir kallsvettig, inte av farten men man väntar nästan att dess inre ska gå upp i molekyler. Men det verkar vara segt virke i oss 40 talister.

Watz läckra Watzqvarna nöp i ändan på rakan men den har hämtat sig efter diverse handpåläggning och är nu ihopmonterad.



Håkan Englunds Honda sidvagn stog för det värsta raset och man kunde se backen igenom blocket. 

Lägg märke till guldtian som ligger på marken under motorn



Vi hörs vidare. /Tomas

RSS 2.0