Kåsan det mest Svenska mandomsprovet

Ja faktiskt. Många kanske tror att Vasaloppet har fler år på nacken men det första Vasaloppet kördes 1922 medans den första Novemberkåsan kördes 1915.
Morgonmys i väntan på första föraren i spåret


Vet inte hur många gånger jag varit åskådare på kåsan men jag har aldrig kommit på tanken att köra den själv. Trots att jag kört det mesta i Enduroväg under 20 års tävlande. Jag har kört Vasaloppet, Vätternrundan och en massa andra stolleprov men kåsan har jag fattat att det måste till värre stålmän än mig till.
Ja nu förstår ni kanske.  Sånt här under 10 timmar.


Vid hemkomsten på lördag kväll hade frugan och sonen julpyntat mitt konstverk och förhöjt det expressionistiska uttrycket.
Snart brinner Fenix


För övrigt lyckades jag inte få tag på den mystiska metallskräddaren. Jag tror att han ägnade fredagen till att försöka få kontakt med sina förfäder.

Vi hörs  /Tomas 

Smekollega

Hittade denna mystiska smedja i dag efter en väg mellan Vargön och Grästorp i en håla som heter Flo.
Inbjudande skylt längs vägen

Välskyltat

Verkar finnas fler kufar än jag som uppskattar udda skrotsmide
Noggrann källsortering på min ära


Jag lyckades inte få tag på innehavaren som hade låst in sig i smedjan men en radio skrålade högt där inifrån

Verkar var en djuping som huserar i verkstan

Välbevakad anläggning riktigt skrämmande


Ja fy fan. Här verkar man ha hamnat i nåt så skrämmande som ett high tech företag som döljer sig bakom ett diskret skal.
Kvalitetsstäpel som heter duga


Inte nog med det. Man bjuder in till utbildning oxå det finns ju massor av omskolningsbenägna människor i dessa trakter om kineserna inte vill köpa Saab.
Vem kan motstå ett sånt här erbjudande


Jag känner mig som nån slags nutida Nisse Holgersson när jag kuskar runt i landet och upptäcker saker från ett vägpespektiv. Kanske inte samma vyer som Selma Lagerlöf ville visa utan den mera osminkade verkligheten.

Jag kommer att passera stället i morgon oxå så jag gör ett nytt försök att få träffa människan som döljer sig i verkstadens inre.
Till sist undrar jag hur fan en ordblind ska kunna stava till dyslexi eller dyslektiker?

Livet går vidare. Vi hörs. /Tomas






Glöm inte kåsan.

På lördag körs Novemberkåsan i trakterna av Åsbro. Alltså i "Träsk Martin" Holms våtmarker.
Kolla in en försmak av Suddens klassiska kåsa. Det vattnas både här och där efter en sån rulle.
http://www.youtube.com/watch?v=qm6EIHSAWXI 

Sivagnsbygget ligger lågt några dar edtersom jag är i sydväst på jobb. Passade förresten på att kolla Björnes åkdon i Dingle i dag men glömde att fota.

Vi hörs /Tomas

Guidad tur i Isgaraget

http://www.youtube.com/watch?v=nLQiJUsbEAM&feature=feedu

Blandteknik

Blandteknik är ju ett uttryck i konstvärlden. Jag tycker att det ofta kan passa även i hojbyggarvärlden

En jigg i trä för att få till rätt vinkel på stryrhuvet. Biltemas vattenpass med justerbar vinkel kommer väl till pass


Ja se där vad lätt det kan bli med lite träbitar.
Metall och trä i en skön symbios


Efter att vägt av chassiet på alla ledder med rätt vinkel på styrhuvet så stektes det ihop.
Heavy Metal


Nu ska jag smida till plåtar och färdigställa transplantationen. Sen återstår en modifiering av infästning av vagnshjulet.

Vi hörs /Tomas


Halshuggning

Ja vad fan ska man göra när det är fel på själva (styr)huvet?
Halshuggning av ren kärlek utan blodspillan. 

När jag som bäst slipade och uslades med styrhuvet och hotade med garottering så kom min vän Wärnär Burgmeister till mig och sa! Larsson kapa bort skiten så gör jag ett nytt åt dig.
Så fint det blev. Kolla det nya mellan kronorna mot det halshuggna på golvet

Ja fy helvete vad duktig han är Wärnär ett kanonjobb med koniska styrlager och allt, nu gäller det bara att jag kan loppa ihop skiten rätt på vildsvinet.
Mitt senaste verktyg. Ett vattenpass man kan ställa in den perfekta vinkeln med. En biltemaprodukt 
 

Passade i onsdags på att gjuta upp ett par nya knäskålar som jag behöver för att anpassa bakarslet till min resliga kroppshydda.
Man skulle blivit ortoped


Inatt hade Brunnsjön lagt sig tillrätta.
Helgen kan nog med fördel ägnas till att passa in och fixera det nya (styr)huvet.

Vi hörs /Tomas
PS- Långkallingar regerar 

Höst på gränsen till vinter

I dag åkte långkallingarna på!
Om någon till äventyrs vill veta statusen på mina benkläder så måste ju informationen fram.
Det kan vara spöklikt vackert på hösten


Man kan ju glädjas åt att det går alldeles utmärkt att inrätta isgaraget som ett slags Björnide för att stå ut med den mörka tiden. Sen finns det ju förstås Novemberkåsan att njuta av den 26e nov.

Vi hörs /Tomas

Veckans djurupplevelser.

Har haft en händelserik helg i vilddjurens tecken.
Följde med frugan till Kolmården i helgen där hon skulle klappa vargar. Vi stötte på en varg redan på fredagskvällen på Scandic i Norrköping. Vargen som mer liknar en snäll nallebjörn gestaltades av Vargarnas lagledare Peter Jansson en gammal polare från Isracingtiden.
Peter Jansson innan han blev Varg. Då en alien, ja modig är han


Nej det här är inte Peter Jansson utan en mer animalisk variant som gudrun kelade med när jag inte såg.
 

Under tiden så besökte jag tropikariet för att samla inspiration till färgsättningen av min sivagn.
Ska den målas svenskt papegojsnygg eller fiskrandig?
Klick på bild
 

Efter det djuriska gick resan via Mjölby där mer MC delar plockades med hem och vidare hem till Christer Watz för fika och Garagetitt.
Han skapar både vackert och funktionellt Watz efter gamla förebilder


Kaffe på sängen och i maggen blev det på söndagmorgon innan det bar iväg till garaget för att få fason på ett tokvinklat styrhuvud.
Se så det lutar efter bysmide och knäppa ideér om styrgeometri
 

Det blev att slipa bort en massa skrot runt styrhuvet för att få en uppfatning om vad som gjorts tidigare.
Finsk/värmländsk skaparglädje för isbana.


Idag fick jag hämta hem Fågel Fenix från konstutställningen som en fin avslutning på det djuriska helgtemat.
Nu är Fenix hemma


Vi hörs /Tomas


L-G Schwartz

Vilken man.  Inte bara att han har ett efternamn på åtta bokstäver som bara innehåller en vokal han har dessutom kört 23 Isle of Man vilket är i särklass det mesta en Svensk har åstadkommit.
 klick
Undertecknad samt Ludde och Örjan var på studiebesök hos honom i tisdags kväll.
OJOJOJ vilken man trots att han har en över 25 år lång karriär inom sivagnsracing och uppnådd pensionsålder så känns han som allt annat än ett Fornminne.
Altmeister med en vacker IOM tavla knäppt av ESSO
 

L-G har så mycket fina minnen och det verkar som han kan varenda meter av den 6,2 mil långa banan som han på ett målande och ödmjukt sätt berättade för oss.

 Huvudsyftet med vårt besök var att få se hur en körfärdig vagn ser ut samt att få så mycket tips som möjligt.
L.G på sin Ireson kortskorpa


Det blev till att klä av hojen och mäta upp alla avstånd och vinklar. Har man kört och byggt sivagnar så länge så vet man naturligtvis hur all ska vara så jag fick anteckna en hel del. 
Finns visst konstnärer på ön oxå
 

Det fanns mycket godsaker i Hoforsgaraget
Klassisk JAP bredvid en klassisk TZ 750

König


En givande nördkväll blev det och det visade sig när jag kom hem till mitt bygge att proportionerna var rätt, det är endast mitt styrhuvud som behöver brytas upp och och riktas efter en tidigare ägares experiment.


Vi hörs /Tomas




Gutaperkafjädring

Man gör det inte lätt för sig!
Först köper man en hög sönderkapad, omgjord, svetsad, och kapad igen metall som har ett antal ägare i ryggen där alla verkar ha haft en helt egen idé om hur det ska se ut.
Nu har jag kommit till kapitlet bakfjädring och vet inte riktigt hur det ska se ut eftersom det mesta av den delen har fallit offer för en forntida vinkelslip. Jag har betsämt mig för att testa en variant med fjädrande gummielement.

Huvudleverantören Biltema har levererat gutaperkan
 

Tro det eller ej men mina ytterst vetenskapliga teorier verka funka, jag har bara punktat dit plåtarna för att kolla att allt rör sig som det ska.

Här vare mycke gummi.


Självklart ska det dit nån slags dämpare oxå men jag verkar vara på rätt väg.

Sådärja nu har jag visat gutaperkan från 3 håll


Vad jag kan förstå så behöver inte en sivagn ha så särskilt lång fjädringsväg det finns ju till och med sivagnar som är helt stelopererade bak och funkar skitbra.

Vi hörs /Tomas

Höstmys.

Vilken härlig höst vi har. Som utomhusknegare uppskattar men storligen gröna och varma vintrar.
Kalla och snörika vintrar är väl OK för diverse fritidsaktiviteter som skridsko, skidor, isracing mm. 
En fördel med hösten är att det mörknar tidigt så att man med gott samvete kan krypa ner i garaget och spöa upp några järnbitar och få lite frisk svetsrök och slipdamm i lungorna.

Passade på att baka ihop bakarslet i lördags efter vernissaget.


Ser just nu ut som en lastbil men kommer att bli bra



Plast på plats


Ja inte ser det mycket ut för världen, men med lite klipp, såg och klister så ska det nog platsa med en snygg kurbits på ytan.

Nån som behöver en cool moppe min son har växt ur den? Jag behöver frigöra en del garageyta och omsätta till nåt att fylla plånboken med.
Yamaha DT stylad. KTM dyna Honda lykta mm 
 

Ny cyl/kolv 65cc ny förgasare 17 mm ny vev med lager.


Nytt tändsystem ny trimkrök, ljuddämparenunde bakskärm. 

Nån som är sugen på en skitfrän moppe och vill hosta upp ca 4 tusingar kan höra av sig.

Tomas Larsson 070-5608067  isracing@telia.com  

RSS 2.0