Ack Värmeland du sköna

Jaha så har man då hamnat i Värmland på kneg. Det va ju inte vad jag tänkt mig eftersom det finns fullt av pyssel därhemma, men när man som vanligt låter käften ligga steget före hjärnan så får man stå sitt kast. Visst behövs det fyllas på i kistbotten nu när familjebilen behöver renovera sitt aluminiuminre för en ansenlig summa och sivagnsprojektet stå med öppen mun och väntar på mammon.  Fan att man inte har gjutjärn i nya bilar, men å andra sidan så har ju Albin kört med lättmetalltopp sedan 1943.

 

För övrigt så är det svårt att fatta att Värmland gränsar till gnällbältet Närke!

Medans man i Närke säger ” Daeet geår ealdrig” så säger man i Värmland ”De ördner säj” även om det ser hopplöst ut

Antagligen är det släktskapet till sina grannar i väst Norrbaggarna som har ett glatt inflytande på dretlänningarna.  Aktuell  värmländsk  gnällig vokabulär= Dret. Töligt. Gör.

Vämlänningarna så ko la

Tror att dessa Highland Cattle som jag fotade i närheten av Grums
 har ett Värmländskt kynne. man liksom ser att dessa Hedenhösare tänker, ja just det. " det ördner säj" 

Till sist inser jag att jag inte passar in i något politiskt parti eller som politiker eftersom jag gladeligen har betalt min skatt i 46 år, aldrig tagit emot mer än barnbidrag, jobbat ideellt  i föreningslivet ca 500tim/året i ca 45 år, dricker gladeligen fullbeskattade produkter från Vin och sprit centralen,  bara varit sjukskriven ca 80 dagar av 73600 arbetsdagar, arbetslös 24 dar år 1966. Att jag sen föraktar kapitalismen och egoismen samt har en Röd knegarsjäl gör mig som vanligt jobbigt omöjlig och möjligen korkad.  

Vi hörs /Tomas  


Kommentarer
Postat av: Frun

Värst va du blev politisk då ? din gamla hippie ; ) fina kossor föresten de är säkert mycket snällare än de där vita aggresiva sorten vi har här i dalom!

2011-10-09 @ 20:09:21
Postat av: Brossan

Verkar som du har tid med matematiska övningar ensam på rummet i Värmland.

Tror nog inte du har Juholts kynne, då hade du nog haft ditt på det torra.

2011-10-09 @ 21:59:16
URL: http://hojbygget.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0