Dazz bååt

Var i dag och besökte min vän Professor Wärner Borgmästare i hans småbåtsvarv, eller ska vi kalla det torrdocka? Nja torrdocka vete fan om det passar

För ett år sedan släpade sagda person hem ett i mitt tycke rostigt lik som väl bara han själv kunde se skönheten i. Men eftersom jag känner honom bättre än så, så fattade jag att han såg nåt speciellt i detta rostiga, nitade plåtskrov. 
Jovisst först idag när jag tittade till skapelsen kunde jag skönja dom vackra linjer som fanns när han hade skalat bort en ful hytt och diverse missprydande fenor.  


Inte nog med det. Han hittade en gammal Volvo Penta från tidigt 30tal som låg uppochner rostig på en åker. Han har på ett pietetsfullt sätt förbarmat sig över denna järnklump och skänkt den ett nytt liv. Tänk er själva ljudet av en 8 hästars motor som vid fullvarv kommer upp i hela 1000 varv/sek


Det är alltså dessa två metallstycken som på gamla dar skall ingå ett äktenskap. Gaffeltucken till höger kommer att få agera som brölloppsvittne.

I morgon bitti drar isgaraget gänget och några hängörands till MC collection och Edsbacka Värdshus.

Vi hörs. /Tomas



Veckans naturupplevelse

Igår kväll var vi ett gäng för att inventera vad som skulle byggas om och åtgärdas på motocrossbanan i Hedemora inför besiktningen. Då berättade jag för gänget att den här tiden på året så brukar det söka sig älgar till Hedemora motorstadion och bli där en bra bit in på hösten. Min teori är att motorsporten och enduro i synnerhet främjar den svenska älgstammen i och med att dom får asyl på motorstadion.  Gänget flinade lite överseende åt mina funderingar men tittade förvånat upp när en av deras små söner ropade, "pappa det står en älg här borta".

Äh du svamlar fick han till svar, jo svarade ungen den står och stångar i staketet! Vi var tvugna att kolla och visst det stog en fjolårskviga och stångade desperat mot grinden in till crossbanan, den hade förmodligen inte varit in på vår hemsida och sett att crossbanan var stängd för ombyggnation. 
Jag råkade ha en gammal kamera i bilen och smög så sakteliga närmare men när skogens drottning började gå mot mig så backade jag. Så småning om så pissade hon en jättepöl på gamla TT banan och vände röven mot mig och travade iväg norrut mot banriktningen åt västerby till och vek in i skogspartiet norr om gokartbanan.


Detta visar att man kan njuta och fröjdas på motorstadion utan både motor och bössa.
Vi hörs 
/Tomas   

I kväll lyftes moroten på plats i chassiet.

Med benäget bistånd från borgmästarn lyckades vi få in kraftpaketet mellan balkarna
 
Tycker nog allt den ser saftig ut japs snurran


Det återstår en del detaljer innan den är körbar

Att torrgasa har aldrig skadat en riktig karl


Vi hörs /Tomas

Solrosens vänner

Den bizarra herklubben solrosens vänner i Hedemora har haft sin slutmätning. Som synes så har ingen möda sparats för att uppnå resultat. Blomman på bilden blev dock bara tvåa segrande ros nådde 510cm 


Donatorn har nu släppt till sitt vitalaste organ

Usch  vilken djävla klump. Det kändes som samurajsvinet hade en tung förlossning när jag skulle baxa ur kraftkällan. En 500cc Albin känns som rena moppemotorn i jämförelse. Men med domkraft, kofot och en Dalmas envishet = tjurskallighet så lyckades jag befria den ur rörburen. Nu återstår det ett jobb med att befria besten från ett 33 år tjockt skitlager. Den kommer sen förhoppningsvis att få en värdig fortsättning på sitt liv på racerbanorna.
 OBS detta är ingen vanlig gris utan ett Vildsvin från Nippon 

Nån av dom tidigare 25 ägarna har pimpat upp Suckan med pensel och mattsvart färg. Tanken hade för övrigt fått en bajsbrun färg


Nån listig typ har gett sig på elsystemet och verkar ha en förkärlek för röda kablar. Inte lätt att följa så det blir väl att ta till avbitarn och börja från början.


Vi hörs.
/Tomas

Miss Piggy förföljer mig.

Trodde inte att min burkslav skulle gå så långt i sin förtvivlan över att jag utplånat all gris skär färg.
Enligt elaka rykten så har han visst fixat ett nytt skinnställ för att få närhet till det gris skära

Självklart inget som jag kan konkurrera med

/Tomas 

Miss Piggy finns inte!

En hälsning till Herr T och Möklintaligan. Den skära grisen har bytt skepnad och avlägsnats från all skär kulör och liknar numera en gråsugga.

Blästrad och fin så är kulören nu mer vildsvinslik.
Och då menar jag Alfa hanne varianten som stämmer bättre in på min maskulina approach


Ett smakprov av vad som komma skall.
 

Kan inte undanhålla Er en bild på min Polskättade och bekväma jobbarkollega Edward (The animal) Kurzaj som offrar sig fullständigt för att slippa ta ett spadtag extra.


OBS! Gräsmattan var pissblöt och det duggregnade när han grisade ihop en telekabel.

Hoppsan jag glömde visst nämna att jag, brorsan, Ludde och den gamle ramsnidaren Sune (SOH ramen) Olsson var på en trivsam afton på MC collection med hoj byggare/förare igår  kväll. Fan så kul att höra Nisse Hedlund i högform tillsammans med forne dubble världsmästaren i Motocross Sten "Storken" Lundin och världsmästaren i hojbygge den oefterliknelige Stellan Egeland med sin coola svada, en riktig mysafton blev det.



Dom tre tenorerna. 



Vi hörs /Tomas 

Det blir nog fint det här.

Glasblästrat och lackat



Dom ser fan i mej nya ut. Men nog är det konstigt att ett och samma fordon har 3 olika hjuldimensioner.
I morgon åker resten av chassiet iväg på sandblästring.
/Vi hörs/ Tomas

Donator funnen.

Ja det blev en Asiat som fick släppa till.

En Sucka på dekis får släppa till sin puffra till sivagnen. Det blir alltså en 1000cc på nära 100 kusar som skall baxas in mellan balkarna och under buken på mig. Den kommer att likna ett sprängfyllt juver fyllt av energi som bara längtar efter grönbete.
/ Vi hörs. /Tomas  


Det blir bara bättre eller värre.

Var förra helgen i Falun på DAK marknaden för att hitta en motor till sivagnsprojektet, men det gick på skit. Allt hade varit så mycket enklare om jag ägnat mig åt bilar eller mopeder.
                                                        Boardertrack eller?

Så ofantligt mycke grejer och folk men inget för mig.

 
Nu vänder det!
Jag köpte skrotet i tron att det var en låghjuling och började bygga om för max 5,5 tum breda hjul., men ringer till Johan Lundqvist (klassrepresentant) för att kolla. Då får jag reda på att mina metallbitar omöjligt kan platsa i den klassen utan den halkar in i den s.k kortskorpeklassen trots att den är framburkad. Fan oxå tänker jag ska man behöva åka bland alla dessa monster, men kommer snart på att det ju inte är någon nyhet för mig som harvat runt med en trött Albin i 4 år bland idel monstermaskiner.
Nej allt blir på en gång fan så mycket enklare. Jag kan behålla dom hjul som följde med utan att behöva svarva om vartenda nav, och det bästa av allt, motorutbudet känns plötsligt oändligt med motorer fram till 1987 och 1100cc att välja på vilket öppnar många portar och gör det hela billigare eftersom det i mitt fall känns helt onödigt att behöva trimma en sån motor.
Min fru har alltid hävdat att jag håller mig med underliga kompisar och jag kan bara hålla med. Inte mindre än sex personer har frågat chans på att få burka med mig vilket enbart tyder på att jag är en djävla mes till chaufför.

Slutligen vill jag hälsa alla Möklintare att jag tackar för tipset om en Renaultsnurra i apparaten men jag har sedan en tid förklarat krig mot Franskdjävlar så det blir nog Asiatiskt under min buk.
Angående miss piggy kulören så har min färgterapehut sagt att jag inte är den rosa gristypen utan snarare ett vildsvin, så sorry färgvalet blir nog ett annat.  Det fanns även ett förslag om siffror 999 eller nöff nöff nöff som jag till viss del köper men det räcker med nöff nöff 99 eftersom jag aldrig har varit helt hundra.

Ooh yeaah. Vad ska min hustru tro. ( Citat Povel. R gräsänkling blues)

  
Nuså liknar det ännu mindre en sivagn men fälgarna är på glasblästring/lackning och chassiet ska iväg nästa vecka sen börjar uppbyggnadsprocessen.

Livet går vidare och det lär inte finnas tid för höstdepression i år heller.
/Tomas

RSS 2.0