Det är tanken som räknas.

Jag hälsade på i Janne plåtslagares verkstad i fredags och fick låna hans grejer för att bocka till en tank.
Det gick över förväntan bra att få till formen, men det blev knepigare när jag skulle svetsa ihop den eftersom den plåt som fanns att tillgå bara var på 0,7mm och migsprutan kan vara svår att bemästra vid så tunn plåt. När jag svetsat klart och provtryckte så läckte den på fler ställen än den var tät på.
Eller som  vi skämtade på 60 talet när jag var rörkrökare ett tag och chefen frågade efter byggbesiktningen hur det hade gått och man svarade "ja allt läckte men avloppet var tätt".  
Det blev till att slipa bort svetsarna och ta till mina gamla lödkunskaper i stället, kunskaper som jag har med mig från åratal av kabelreparationer av gamla blykablar innan krymphylsorna och vulkningen tog över.
 
Geniet arbetar. Mjuklödning är alla tiders vid tankarbete
 
Det är ju samma typ av lödning som när man tennspacklar karosser på gammalt vis. Effektivt och tätt och fint blir det.
 
Här  ska tanken placeras men jag tror nog att det ska slabbas på lite färg först
 
I morgon är det Julafton då får Garaget och sivagnen klara sig utan mina omsorger, det blir att hedra min hjälte Karl-Bertil Jonsson i stället. Den där snubben som föddes i ett stall i Jerusalem får i alla fall överdrivet mycket uppmärksamhet.
 
God Hjul /Tomas

Kommentarer
Postat av: Brozzan

Kan man säga att det blev hembränt till jul?
Eller stöpt.

2012-12-23 @ 20:42:18
URL: http://hojbygget.blogspot.com
Postat av: Ludde

Va fan säger du?? Föddes Arne Weise i ett stall?

2012-12-24 @ 03:43:31
URL: http://sidewing.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0