Skidkul

Min fru Gudrun ska köra kortvasan. Eftersom hon står för det fysiska i teamet så spar jag inte på krutet för att underlätta för henne. Jag har plogat ihop till ett skidspår på nära 4km på Brunnsjön eftersom det råder snöbrist och hon är skraj för backarna i konstsnöspåret. Nu är det så att hon lyckas få det bakhalt även på sjön och närmaste nedförsbacke är skitån i södra ändan av sjön som tyvärr aldrig fryser.
Så idag bar det av till Intersport för en investering.

Gudruns sportgrejer. HP sås och rödtjut är mina bidrag till vallaboxen


Ja vad gör man inte för teamet tänkte Gudrun och investerade i Skidor, pjäxor, stavar, vallor och vallajärn för 4a papp. Jag är så impad så jag vågar mig nästan på att gnida in laggen med tjära och stearin.

Vi hörs /Tomas 

 

Ljungen vinnare i gissa grejen tävlingen.

Ja grejen tillhör sivagns sidoprojekt. Alltså min egen tolkning av en Board tracker. Visserligen sa Ljungen att det var till en flat tracker men en tank ska det bli.
Så här nånting får det bli.


Det här är mer ett inspirationsprojekt att klura på när man är trött sivagnen.

Vi hörs /Tomas


Mer galenskaper

Jag har nu anmält mig och herr Albin till rekordförsök på flygande kilometern på is i Orsa 9-10 mars! Nu gäller det att hitta på lämpliga piggar till däcken för att få lite fäste och lagom lite så det inte bromsar, herr Albin  har det jobbigt nog ändå att släpa runt på en välväxt och reslig herr larsson.
En av konkurrenterna i klassen Arne Lind Rättvik.
Arne Lind till start

Albin V twin i täten före en BMW på Solvalla. Vackert. 


Sivagnsbygget går vidare. Jag har nog fått till bakändan med fjädringen nu. Det satt ju 2 frächa Öhlinare på donatorhojen som känns styva och bra.


Gissa grejen ledtråd 3. Nu sjunker vinstpotten eftersom det bara blir lättare hela tiden.
Ja vad kan det vara?


För övrigt så lever isracingsporten farligt i Sverige just nu. Först avgår förbundskapten efter sjuka påhopp på hemsidor efter att han vågat säga emot en pensionär som är van att bestämma. Sen tar isen slut till SM finalen i Målilla vilket är djävligt olyckligt när förarna är på plats och publiken är på väg in, men det värsta är att pöbeln kastar sig på domaren Christer Gardell via diverse gästböcker och ger honom skulden för ta mig fan allt så nu hotar Gardell med att skita i allt som har med isracing att göra och då återstår bara 3 isracingdomare  i Sverige varav Gardell är den skickligaste. Det känns skönt att ha lagt isracingen bakom sig.

Vi hörs / Tomas

Var det bättre förr

Nja det var kanske inte bättre men det var djävligt bra. Tänk er själva att susa fram i 160 knyck på isen redan på 1920 talet. Ja det var vad Erik "Orsa" Bohlin gjorde på Orsasjön när det begav sig. Eriks son Henry "Lillorsa Bohlin var en mycket duktig TT förare i 125cc klassen på -50 talet

 Erik "Orsa" Bohlin vid ett rekordförsök med sin Super Excelsior på Orsasjön


Till Er som vill uppleva forna tiders rekordförsök vill jag rekommendera ett besök på Orsasjön 9-10  mars då man försöker sätta rekord på flygande kilometern. Det är en grym upplevelse att gå i depån och kolla in både gammalt och nytt. 2, 3, 4 hjul samt ett gäng jetdrivna sparkar helt underbart galet är det.

Jag börjar faktiskt leka med tanken att dubba upp herr Albin och försöka sätta nån slags rekord. Det är ju så finurligt dagisaktigt att det finns klasser till dom flesta och finns det inte så skapar man en. 

Kolla länken  http://www.landracing.se/

Vi hörs /Tomas

Fågel Fenix byter miljö.

Jag fick en mycket hedrande förfrågan från en bildlärare på estetlinjen i Vasaskolan Hedemora.
Några elever hade fattat tycke för min skrotskulptur under Hedemorakonst i höstas, och börjat måla av densamme.
I dag när man skulle ha öppet hus i skolan för att ragga elever till b.l.a estetprogrammet så ville man låna den för att dra blickarna till sig.
Fenix är ute och flyger


Det rör sig med sivagnen, jag håller på att kröka till en bakända och har testat med en stötdämpare eftersom min guttaperka variant är för svampig och det kändes riktigt bra.
Akterskelett

Med en stötdämpare på andra sidan blir det här bra

Slutligen ytterligare en bild på "Gissa grejen" undrar om den hjälper er vidare, potten växer
Klarnar det?
 

Åtminstingen en av Er har rört sig i samma galax som det rätta svaret

Vi hörs /Tomas

Gissa grejen ledtråd 2

Jag har fått en del förslag på grejen men ingen har klurat ut det ännu.
Nu har jag gjort en till lika grej


Antar att Ni inte blir klokare men den är ca 35cm lång och 14 cm hög fortsätt gissa.

Idag har jag förresten lyft ur motorn ur sivagnen och släpat in den i svetsrummet för att bygga bakram, dessutom har jag fått snurr på plogtraktorn så jag kan ta mig an skridskobanorna på Brunnsjön om det blir snö.

Board Tracker sidoprojekt
 

Emellanåt så blir man lite less på sivagnen då kan det va kul att plocka fram lite prylar ur gömmorna och låta fantasin flöda.

Vi hörs /Tomas


Vad är det på bilden?

Ingen tävling men kanske lite klurigt. Ronny Gustavsson funderade vad det var för maskin på fotot i bakgrunden i förra inlägget.
Verkar vara nån slags hybrid


Mina bristande kunskaper om hojar från det stora fågellandet väster om Norge och GB gör att jag enbart vet vad växellådan hör hemma.

En Norton moraklocka pryder sin plats


Så upp till bevis kära MC tokar berätta vad skapelsen består av.

Vi hörs /Tomas

Krångel i grenen.

Ja vad gör man om det uppstår problem i grenen? Ja vissa av Er går väl till pittdoktorn, men jag menar ju givetvis grenröret till snurran i sivagnen och där heter medicinen svets och vinkelslip.
Så här går det till och jag ska säga redan från början att det är ett jävla bök, krångel, mätande, kapande och funderande.
Man tager vad man haver dvs. ett grenrör från ”Vance and Hince” som man styckar väl valda bitar ur och tillsätter en del krökar från huvudleverantören Biltema och mäter provar och svetsar och gör om, en procedur som upprepas i det oändliga.


Ja så här blev det på högersidan
 

Samma med färg på och med och en karbångburk från Biltema 

Det blev alltså ett 2 till 1 system på vardera sidan för att överhuvudtaget få till det. Mina taskiga men hållbara svetsar kompenseras med vinkelslipen så jag ha blitt en djävel på vinkelslip. Hur ljudet blir ur biltemaburken återstår att höra.

Jag håller samtidigt på att fixa nedväxlingsmojängen till plogtraktorn som jag kör upp isbanorna på Brunnsjön med


Veckans tävling. Gissa grejen.


Ja vad kan det vara? Eller vad ska det bli? Rätt svar kommer att få en rättvis belöning och jag är ytterst mutbar om ni vill ha ledtrådar. 

Vi hörs /Tomas






  

Nya grannen.

Jag har fått en ny granne. Ja jag menar naturligtvis en ny gargagegranne i båset bredvid mitt, mina grannar som bor bredvid mig där jag sover intresserar mig föga.

Han heter Ove och hunnit ställa in en BSA B33 -53 och är i full färd med att pimpa sitt bås i bästa BP stuk.
Det blir fint det här

Hoppa att det inspirerar mig att hålla stilen i mitt bås

Lite rörigt i mitt bås kanske men mycket nostalgi


Om man kan kalla sivagnen ett sidoprojekt så måste man väl kalla sakerna på bilden ovan sidoprojekt till sidoprojektet, eller?

Ett stycke Svensk motorhistoria
 

Kan Ni tänka Er att den här motorn såg dagens ljus enligt motornumret nån gång mellan 15/8 och 15/9 1949.
Om man går en gyllene medelväg så kan man anta att den föddes den 1a september 1949 exakt samma dag och år som jag föddes, det är inte utan att det känns som att vi är tvillingsjälar födda i jungfruns tecken.
Pust jag blir alldeles ljummen i hjärtat när jag tänker på det.

Vi hörs /Tomas

Hemsmide

Stormar, blötväder och mycket lera och djävelskap på jobbet har gjort att jag helt enkelt inte orkat spendera tid i garagetefter 10 timmars dagar (det känns att man inte är 61 år längre).
Men i kväll har jag repat mig och känt mig hyfsat rask så det har blivit ett ryck i garaget.
Jag har börjat stuka till ett grenrör till Zucka snurran vilket inte är gjort i en handvändning i dom små utrymmen som bjuds.

Alltid en början. Tur att det inte kommer att synas under skalet

Hade tänkt gno på lite i garaget nu när det är långhelg men måste tyvärr offra en dag på jobbet i helgen, nån måste ju rädda världen.

Vi hörs /Tomas

RSS 2.0