Kul i backen.

Kul i backen! Ja så hette det häftigaste man kunde uppleva i Hedemora på tidigt 60 tal. Det var då man gick man ur huse till gräsbacken i gammelgården för att uppleva artister och underhållning av världsklass med artister som Lasse Lönndal, Siv Malmqvist, Umberto Marcato samt en mängd lokala förmågor.

Nu har jag på gamla dar upptäckt att man kan ha kul i andra backar med Motorcyklar som redskap.
Jag och herr Albin har nämligen debuterat i den ädla och mycket klassiska grenen " Backe" och det var skitkul. Utanför Torsby har ett gäng entusiaster sen 3 år tillbaka återupprättat backen i Åshagen som det tävlades i från 1948 till 1957 och den som hade flest segrar under perioden var Stellan Strand. Numera heter tävlingen Stellan Strand memorial och hans son tävlar farsans gamla racer med startnummer 1.

Team Albin. Frun Sonen och Hunden fördjupar sig i tekniken


Vi var två deltagare från Isgaragret. Undertecknad på Herr Albin samt Nicodemus på sin Ryska Dneper sida, vi var som vanligt lite udda på våra unika fakoster.

Så tuktas en Rysk Dinosarius av en kraftkarl
 

Det verkar som jag hade lite för raskt tempo eftersom ingen av mina supporters lyckades få en skarp bild av mig i backen eller darrade dom måhända av upphetsning över min framfart.

För snabb för fotografen


Det var för övrigt en mycket välarrangerad tävling och idel trevliga människor, dessutom så fanns det hur mycket motorhistoria som helst i depån. Äldsta deltagaren Olle Åhnström 93 år höll fint tempo och min son påstod att jag nog var en av dom som hade mest färg på skallen.
Nytillverkad SRM replica. Mycket vacker


Flink. En av dom få bevarade


Martin/JAP. Tror att Manolito kört en sån


Jag det var en härlig dag. Tävlingsmässigt så känns ju regularitet ( köra två åk på så lika tid som möjligt) lite sisådär. Men det spelar ju inte så stor roll man gasar ju så mycket man törs och man får ju en tid. Det verkar vara en lagom PRO sport för mig som gärna vill finnas med där det brummar. Jag är anmäld till 2 backtävlingar ytterligare, Långlialoppet utanför Filipstad 21 juli och Ånnaboda 18 augusti. 

Närmast så väntar ett besök på Husqvarnamuseét 6 juni och ett besök på Vålerbanan som åskådare  9-10 juni

Vi hörs /Tomas  

Kommentarer
Postat av: Brossan till Lazon

Kul med backe, jag körde den hurtiga stilen och gick hela backen, men jag nöjde mig med ett rejs så jag fick inget pris.

2012-06-03 @ 21:58:19
URL: http://hojbygget.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0