Friherrens turné i europa del 4

 30 September
Dags att runda av mitt besök i Tjeckien och dra sig lite norrut
 
Jag vinkas av av Tony utanför Klabo Saloon
 
 
Fortfarande högsommarvärme här nere och jag får med kartans hjälp söka mig mot Tyskland igen. Jag söker mig mot ett bergspass vid Bad Brambach och stannar till nu när jag är i ett land där Garmin hittar. När jag har tryckt in mitt mål som är Tzummarum i Holland dit jag räknar med att vara nästa dag och jag gör givetvis valet att avstå autobahn. Då får Garmin spel och verkar blåsa hela topplockspackningen den blev helt dum i huve. För första gången sviker Garmin mig och vill bara visa hastighet och höjd över havet, vilket enligt Ludde är fullt tillräckligt som anser att alla övriga uppgifter från en GPS är onödiga.
Jag rafsar ner en Roadbook som hastigast på ett papper och fick förlita mig till den och kartan.
 
Exempel på Roadbook jag använde i Tjeckien. Funkar de me.
 
Jag hankade mig fram hjälpligt men vägnätet blev allt tätare och alternativet att åka autobahn närmade sig.
Lite skoj blev det när jag helt plötsligt fick en känsla av att jag åkte på en racerbana, inte minst då hojarna jag mötte körde ruggigt fort och jag upptäckte läktare och sandfållor. Jag spanade efter vad orten hette och det visade sig att jag var på landsvägsbanan i Schleiz där man i år körde sivagns VM så nu har man beträtt ytterligare en racerbana.
 
Vid nästa tankstopp så testade jag åter Garmin efter att ha funderat över varför den bröt ihop. Jag lade in ett mål som inte var fullt så långt bort och se nu började den så smått räkna ut en rutt, pust vad skönt. Jag hade helt enkelt gett den alldeles för mycket att bita i tidigare, det måste ju räkna ut alla djävla småvägar i europas vägtätaste område och fick hjärnsläpp.
 
Hittade ett mycket trivsamt gasthause när det mörknade i ett höglänt bergsområde som hette Berkatal så det blev till att käka och bo där samt att över några utsökta Bier bekanta mig med ortsbefolkningen som mjuknade efter några glas och uppskattade att jag pratade Tyska med dom.
 
Ett ytterst trefligt ställe. Gasthause Schindewolf
 
1 oktober
Nu bär det vidare mot Holland och Garmin är i högform och lotsar mig på trevliga småvägar ända fram till Tzummarum i Holland. Jag knackar på dörren till René Stellingwerf och dyker upp som gubben i lådan och där bjuds på middag och mycket MC snack, hans fru är dessutom burkslav i rundbana så det finns mycket prata om.

I grannbyn Sexbierum (mysko namn) parkerar jag hojen i meken Fedde,s garage och tar in på hotell Harmonie, äter gott och sover gott.
 
2 oktober
Träffar Fedde på förmiddagen och drar sen ut på en turiståkning medelst MC i Friesland.
Jag är väl inte så jätteimpad av landskapet men man måste beundra dessa Holländares idoghet som för att få mer mark vallar in landet och tömmer ur vattnet. Istället för att som övriga världen sitta med armarna i kors några millioner år och vänta på landhöjningen.
Hittade en del mysiga gamla kanalstäder. Handelkoppen heter den här staden
 
3 Oktober
Dags att vända näbben hemåt. Det var planerat att ta sig upp till Rödby denna dag men när jag slog upp mina violblå så upptäckte jag att det ösregnade och blåste styv kuling, dom har ju väldigt mycke fläktar i Holland oxå.
På med all regnutrustning och iväg, jag sket i småvägarna eftersom det ändå inte gick att njuta av finåkning en sån dag. Det blev till att borra ner visiret och grisköra och det slutade med att jag hamnade i Bor utanför Värnamo 90 mil senare vid åttatiden på kvällen. Det blev hemkärt och kul att träffa sonen sonhustrun och barnbarnet Nova.
Nova mitt kära barnbarn jag tror hon kommer att gilla motorcyklar,
 
4 oktober
Hemmet hägrar. 43 mil känns som ingenting man blir härdad och tränad och Hedemora hade inte förändrats  särskilt mycket när jag varit borta. Det som förändrats mest är att det byggts ett nytt svetsbås i isgaraget.

Sammanfattningsvis:
Det är skönt att vara friherre. Ska ni på MC semester skaffa en GPS där man kan välja bort motorvägar, och åk gärna själv för det är fan så mycket socialare än att umgås med dom man alltid gör och kontakterna droppar in av sig själv.
 
Vi hörs /Tomas

Kommentarer
Postat av: Ludde

Härligt! Har du börjat planera nästa resa än?

2012-10-10 @ 21:40:49
URL: http://sidewing.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0