Så här blev min änglavinge

Javisst nu har jag färdigställlt min julklapp till mig själv.
Idag fick jag det felande kugghjulet i brevlådan och kan äntligen säga att den är färdigställd.
Vad ska jag då ha den till? Ja det vet i fan men roligt har det varit att snickra ihop den, jag vill inte ut i slaskvädret i dag och skita ner den. Jag har ju en massa andra motordrivna 2 hjulingar som lämpar sig bättre att åka på idag.
Det känns befriande att skända en gammal originalhoj o blanda och ge av gammalt och nytt. Jag har gjort det modärna lite omodärnt som tankväxel, cykelpedaler, köttkroksreglage och som knorr på skapelsen så har den försetts med Husqvarnas gamla fiskstjärtsljuddämpare. Motorn är ju en sprillans ny Hondakopia från Kina. Kan Volvo och SAAB så kan väl jag
OBS. Bilden tagen innan kugghjulet och kedjan kommit på plats men det sitter där nu.
Från fräna högersidan ses fler skojiga detaljer
Från början var den tänkt att ha utseendet av en 30 tals boardtrack knarr, men nu tror jag att den kan kallas universalracer det var ju så det funkade förr i tiden att man körde samma hoj i alla slags tävlingsformer. 
Hursom så gillar jag när det är lite racestil på det hela.
Man tager vad man haver.
Tesil från Dollarstore som luftfilter. Cykelpedaler från Biltema. Snusdoslock från Pickabo. Köttkroksreglage från Ryssland (Dnepr) samt en upphittad golfboll som pryder tankväxeln.
En passande garderob med stridsvagnshjälm googles och skinnpaj 
 
Att det ståär 49 som racenummer på hojen beror på att i detta nådens år så föddes både jag och Svartqvarnan som den är byggd på, det är segt virke i dom sista 40 talisterna.
 
Så här såg original Änglavingetanken från 1940 ut innan jag skändade den
 
 
Jag känner mig faktiskt en smula stolt över vad jag åstadkommit och tar gärna emot beröm men nu får garaget vila nån vecka.
 
Så här låter den. klicketiklicka på länken bara
 
Det finns fler som bygger hemma kolla även den här
 
 
God Hjul på er /Tomas
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ljung

Måste säga att bilderna inte gör den riktig rättvisa, den är ännu smuttare IRL!
Underteckand bugar o är imponerad. Vem hade trott att snabbt o elegant skulle komma ur Lazons händer...

2013-12-20 @ 23:13:56
Postat av: bloggarn själv.

Den sista meningen från herr Ljung lämnar jag därhän med en smula men endast en smula överseende.

2013-12-20 @ 23:25:41
Postat av: Fredlund

Snygg och kul skapelse. Synd att man själv är så insnöad på funktion och att dessutom använda grejorna. (blir dyrt i längden)

2013-12-21 @ 07:44:46
Postat av: Martin

Hej.
kul sida. känner du Gösta Svensson?
Han har ocksà byggt 1000cc TT Husqvarnor fràn 1934.
han har ocksà byggt de Monark-Lito motorer som andväns inom Motocross.
mvh Martin

2013-12-21 @ 10:49:01
Postat av: bloggarn själv.

Hej själv Martin. Jag känner inte igen Gösta Svensson men däremot så känner jag till hans maskiner som han byggt. Han kommer väl från Värnamo tror jag

2013-12-22 @ 10:34:09
Postat av: Grannbygubben

Är imponerad av Keruben,vilket konstverk!

2013-12-23 @ 09:32:15
URL: http://albinracing.blogg.se
Postat av: Tommy

Kanonsnygg! Finns det lite mer bilder på detaljerna?

2013-12-23 @ 10:25:10
Postat av: grogg

Fräscht nytänk vad gäller design men själv hade jag satsat på traditionellt nedsvängt avgassystem och ev. t.o.m. en lädersadel för bättre adaption mot ändalykten.

Men iofs så är det ju modernt med ändalyktsvärmare...

2013-12-25 @ 22:11:41
Postat av: Brozzan

Lite mer tips om vad du kan göra med en falsmaskin:
http://www.youtube.com/watch?v=2PNl7QwURPs

2013-12-28 @ 12:21:03
URL: http://hojbygget.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0