I fädernes spår mot framtida segrar.

 Dagens inlägg handlar om bland annat skidåkning som rubriken kanske skvallrar om. Visserligen så har jag norpat rubriken från Wasaloppets målportal i Mora och vi var väl ungefär hälften av gubbsen på dagens övning som nån gång kört Wasaloppet.
Det var naturligtvis skidförsedda motorcyklar som gällde idag.
Holger Mårts sköna skidförsedda 1954 Husqvarna
 
Det blev 7 st vinterrustade hojar varav 5 skidförsedda på dagen övning. Jag fick låna brorsans fulldubbade SOH dominator som lyckligtvis saknade skidor men som hade ett grymt bra grepp och som omväxling var jag näst yngst i gänget. där 70 plusare inte var nåt ovanligt.
Tidningen Classik Bike med Henke Nyberg var i Säterskogarna och fotade och skrev om oss.
Rast vid en slogbod i Nisshytteskogarna med grillad Bratwurst
Onsdagslunch i slogboden känns lite Dan Andersson
 
Det hela avrundades med ett besök hos Peter Norman och hans fantastisk samling av Crosshojar
Detta är en bråkdel av samlingen. Många renoverade till absolut nyskick.
 
En fantastisk samling och en tjusig avrundning på en sån där alldeles särdeles skön vinterdag.
 
Tänkte runda av med att visa manicken som jag hade som gissningstävlingsbild häromdagen.
Här sitter den monterad på sivagnen. Förklaring följer under bilden
 
Förklaringen: Eftersom jag har soppatanken stående på golvet i burken så har jag försett hojen med en elpump. Nu är det ju så funtat att en MC med tanken över motorn släpper fram soppan enbart med jordens dragningskraft och har därför ganska stora flottörmunstycken som inte är lämpade för en pump med aldrig så lågt tryck. Det finns ju tryckregulator att köpa men när jag härom kvällen blev sugen på att starta motorn så var jag tvungen att hitta en lösning. 
Så här funkar det. Soppan pumpas upp till den lilla tanken som rymmer ca 2 dl, därifrån så går det på självtryck ner till förgasarna. Ev övertryck i manicken rinner i den andra slangen i retur tillbaka till tanken och det hela funkar utmärkt.
Angående tävlingen så har jag fått 2 svar och 0 rätt. Det är föga förvånande att Dr Brinkman har fel eftersom hans uttalanden angående mig tidigare i vinter har varit helt felaktiga och grundlösa men det kan vi ta en annan gång.
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ludde

Vilken härlig dag! Vuxna män gör saker tillsammans. nästan som Ben o Gunnar.

2013-02-21 @ 21:38:30
URL: http://sidewing.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0