MC/Moppe/Traktor cruising i Säter.

Det känns svårt att som storebrorskommun erkänna  att Säter är bättre än Hedemora. Visserligen vill jag inte bo där men i ärlighetens namn så har man på nostlagifronten lyckats fan så mycket bättre än Hedemora. där vi fortfaranade tror att namnet Hedemora TT slår allt.
Ta bara en sån sak som den klatschiga och nostalgiska slogan som blev utnämnd till Sveriges bästa. "Tokig i Säter". 
Sen var det ju ett gäng mossiga affärsidkare med blå stämpel (jag vill minnas att blå stämpelm på kött/fläskstod för helfet) som tyckte att nämnda slogan hade negativ klang och skapade en sockersöt slogan som heter "Söta Säter" hur töntigt och fånigt som helst och i det fallet så vet jag att 99,9 % tycker som jag.
Nu är det ju så´att jag i egenskap av amatörkunnig i allehanda gammelfordon återigen fick uppdraget att agera speaker på sagda MC/Moppe/Traktor cruising i Säter vilket kändes lite kul eftersom jag gjorde mina första trevande försök i fjol och tydligen fick förlängd provanställning.
Det vart ett knepigt jobb eftersom jag vart tilldelad en sladdansluten mikrofon och inte såg ett skit av vad som hände bland 2 hjulingarna. Förra året hade jag en trådlös rackare som gjorde att jag kunde kuta runt och surra lite var som helst.
Jag bjuder på lite skolgårdsfoton i stället.
Inte mycket nostalgi men mycket Dart Wader
 
Ett fantastiskt borstat alu/band/plåt jobb
 
Och inuti doldes en helt vanlig EU moppe
 
Detta var en moppe. I MC paraden smög det sig in ett antal tråkiga modärna hojar vars förare borde veta hut och hålla sig på sin kant. 
En Falun tillverkad Svalan med Panter motor pryder sin plats.
 
Två st Danska Nimbus på samma bild.Plattjärnsromatik i min smak
 
Moppe och MC nostalgi i all ära men det är traktor cruisingen som är löken på laxen en sån här kväll.
Vackert renoverad Chevrolet EPA med kofösarvagn
 
Samma typ av EPA men i vackert patinerat skick
 
Cushman. En Amerikansk college moppe. Så enkel och så  vacker.
 
 
Slutligen så bjussar jag på en i mitt sinne den bästa behållningen av kvällen.
Klicka på länken härunder och njut. Kylningen med avsvalkande rep är magnifik
 
Ja en fin torsdagskväll har jag haft i grannkommunen och jag fick dessutom pröjs för sånt jag på ideell basis betalat själv för under 45 års tid, så´jag är "Tokig i Säter" men tänker bo kvar i TT staden.
 
Vi hörs/ Tomas
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Brozzan

Ett fint inslag från det "gulliga" Säter, kunde inte gjort det bättre själv.

2013-07-19 @ 10:00:34
URL: http://hojbygget.blogspot.com
Postat av: Sätermannen

Vilken tur vi har som får tillgång till dig, kunniga eldsjälar av din kaliber växer inte på träd ens här. För övrigt ÄR aluprylen nostalgi, massor Blixt Gordon!

2013-07-19 @ 23:58:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0