Test av punkafixarkit.

I höstas när jag var var ute på min friherreturné i Europas utmarker medelst MC, så köpte jag mig ett laga punka set av huvudleverantören Biltema.  
Lyckligtvis så behövde jag inte använda det då, men i dag skulle det testas eftersom jag har ett sommardäck som en skruv letat sig in i.
Här är plågoanden
 
Så här ser den magiska väskan ut. 199 spänn för att göra sig oberoende. 
 
När man pillat ur den försåtlige skruvdjävuln så skrider man till verket och rensar hålet ordentligt med det korkskruvsliknande verktyget.
 
Hålrensning
 
Sådärja nu har jag gnussat upp hålet och rensat ur det som inte är gummi. Sen lägger man i lite solution i hålet för att därefter med det andra verktyget trycka i en slags plugg av nån brun gummimassa.
 
Det är den här bajskorvsliknande massan som ska täta
'
 
 
Man trycker igenom körven vrider verktyget ett halvt varv och drar ut det och tätmassan stannar kvar i däcket.  Sen får det vulka i fem minuter och däcket är tätt. I satsen ingår även kolsyrepatroner och en mackapär man sätter på ventilen så att man pumpar upp däcket och kan ta sig till närmaste mack och kolla lufttrycket.
 
Nu är skruven utbytt mot tätande material.
 
Nu när jag fått lite övning så känns MC resan ännu tryggare. Jag har läst på diverse forum att många kört med sån här lagning hela däckets livslängd, självklart så handlar det om slanglösa däck.
 
Vi hörs /Tomas
 

Kommentarer
Postat av: Brozzan

Man skulle kunna tro att du också är sponsrad av BILTEMA

2013-03-04 @ 18:25:58
URL: http://hojbygget.blogspot.com
Postat av: Herr T

Håller med det är ju en blå färg i loggan

2013-03-04 @ 19:32:05
Postat av: Frun

Han har en helt annan sponsor !

2013-03-04 @ 21:53:14
Postat av: Bloggarn själv

För att ta till en gammal bluesklyscha;
Blå är de förlorades färg, blues är de förlorades musik.

Eller varför inte den här;
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.

2013-03-04 @ 22:44:50
Postat av: Herr T

Varför handlar du inte på Jula

2013-03-05 @ 21:41:41
Postat av: Herr T

Röding

2013-03-05 @ 21:42:17
Postat av: Fleetwood

Lokala däcksnasaren vägrade föst att fixa mitt bildäck med dylikt drevgarn när det visade sig vara högfartsdäck. Högfartsdäck måste tydligen fixas med något "analpluggsliknande" som kräver demontering av däck från fälg.

Hjälpte inte att jag påpekade att 110 är den lagliga toppfarten på svenska vägar. När jag sen påpekade att det nog finns mindre nogräknade nasare och att jag så småningom skulle köpa nya däck av en hjälpsan firma så löste det sig.

2013-03-06 @ 20:57:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0