Gamle Svarten

Eftersom di blåe inte tål att skämtas om så ska jag skriva lite om ett Anarkistiskt svart åkdon.

Det hände sig att jag för ca 25 år  sedan fick en 1948 års Husqvarna 118cc (Svartqvarna) som delbetalning för en folkabuss som jag knölat in en Volvo B18 motor i.

En sån här var det som jag avyttrade

 

 Jag hade den gamle trotjänaren som en åkatilljobbet och lattjolajbanshoj och den skänkte mig mycket nöje under en tid.

Nu råkade på grund av omständigheter som jag kan dra en annan gång hela mitt garage brinna upp och nästan alla mc som fanns där smalt ner och blev mer eller mindre skrot. En plastig Husqvarna 420 lyckades jag kränga iväg motorn från till en samlande Italienare som var här tillfälligt, så den gör nog tjänst vid medelhavet nu.

Men si Gamle svarten med betydligt mer metall på hade klarat sig betydligt bättre. Visst var gummisadeln och däcken lätt förkolnade och även lyktglaset fram var spräckt. Ja hela hojen hade ju fått en bränd och sotig patina men tanken hade inte exploderat. 

När skammen och förtreten lagt sig en tid efter branden och det mesta blivit kört till tippen samt att jag hade svårt att slita mig från min ögonsten så testade jag att starta den och tro mig eller ej den small igång och det gick att pumpa upp däcken oxå.

För ca 15 år sedan så hamnade hojen hos en kompis för att senare placeras i en loge några km utanför Hedemora. 

Det är nu Gamle Svartens nya liv börjar.

I början av mars så hörde en gammal isracing polare av sig. Tomas Ekström från Sala en sån där lagomt MC galen snubbe som tycker nästan allt på 2 hjul är fränt. Tomas som är en av Salatokarna som byggt en ny motordrom läs mer här http://www.salamotorcirkus.se/ var i desperat behov av en riktigt gammal hoj eftersom dom skulle köra en uppvisning fredag 5 april och deras övriga hojar inte var i drift. Torsdagkväll den 4 april kl 22,00 lyckades vi komma åt hojen som stog inlåst på en loge och inte varit startad  på ca 15 år.

Är man optimist så är man och dan efter i 11 tiden så kördes hojen alldelses uppåt väggarna. 

Kolla filmen och njut http://www.facebook.com/photo.php?v=189690741182301

 

Det känns bra att Gamle Svarten fortfarande kan göra tjänst och för övrigt så har jag fortfarande en 1949 års Svartqvarna i min ägo.

 

Vi hörs /Tomas

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0