Höst tuoring till MC Collection

I morse fick jag en känsla av att det kan vara den sista landsvägsåkardagen för MC den här säsongen. Så vad göra? Det var bara till att grensla sin löddriga springare och bege sig ut på vägarna. När jag väl stod i garaget hade jag ingen aning om vart jag skulle rikta framhjulet i för riktning, men när jag väl startade upp maskineriet så bar det söderut. Då kom jag att tänka på att jag inte besökt det eminenta MC museét i Sollentuna på två år och jag hade en aning om att det var Italienskt tema just nu. Efter ytterligare en inbromsning så stannade jag till och justerade min GPS så att jag skulle slippa motorvägar på min tur, vilket visade sig vara ett lyckodrag.
Bilden från den T shirt jag inhandlade på plats
 
Jag hittade en vackert gul Ducati desmo som jag är väl bekant med. Den byggdes med kärleksfull hand av en nära bekant till mig som hjälpte mig mycket med att få till en fungerande och hållbar vevaxel till min Albin.
Sven-Erik "Lerabo" Johansson från Långshyttan som tyvärr på grund av sjukdom lämnade oss allt för tidigt innan han till fullo hann njuta av frukterna av sitt bygge.
 
Sven Eriks vackra Ducati
 
 
Italienarna har alltid varit mästare på  deisgn och har alltid gillat att bygga racingmaskiner med stor framgång, det är på nåt sätt lite Italiensk opera över deras skapande.
Mondial
 
Jag minns från min barndoms TT lopp att jag imponerades lika mycket av förarnas namn som av hojarnas namn.
"Provini", "Ubiali", "Mazetti" var bara några av dom läckra namn som förana bar.
Ett par tjusiga 50 tals scotrar
Moto Guzzi
 
Så passa nu på att att besöka MC collection i Sollentuna och kolla in mängden av läckra Italienskor Ni kommer inte att ångra Er.
Slutligen ett av mina inspirationsobjekt till änglavingen HD peeshoter 1 stånka Boardtracker
 
På Lördag drar garagegänget ut på sin höstutflyckt med museibesök och god mat på programmet, kanhända det slinker ner nån mahognygrogg under dagen, rapport kommer.
 
Vi hörs /Tomas
 

Kommentarer
Postat av: Brozzan

På tal om Mondial så fick Sune Olsson Hedemora (SOH)
köra en sådan 125:a som junior i Hedemora TT med den äran. Jag tror det var 1957, jag var åskådare.

2013-10-24 @ 23:38:39
URL: http://hojbygget.blogspot.com
Postat av: Tommy

Fantastiska maskiner. För ung för att fått uppleva Hedemora-TT men vid mina löprundor runt TT-banan i beckmörkret kan man förnimma ljudet och dofterna från svunna tider. Det känns som om de döda hjältarna fortfarande räjsar där!

2013-10-25 @ 08:44:06
Postat av: grogg

Hade fråga på föregående inlägg men den posten var inte mottaglig...

Här är det: Hur är bygget i storlek? En bild med provsittning kanske skulle förklara. Sadeln ser ut att hamna långt fram eller är tanken större än vad jag tänker mig?

2013-10-25 @ 12:16:58
Postat av: Bloggarn själv.

Tjena Grogg. Som Du sett på en del bilder så har jag tagit in lite av tipsen från Dig och gjort bakre motorfästet lite smäckrare. Jodå jag har provsuttit Änglavingen och det funkar faktiskt, angående sadeln så sitter den ca 4 cm längre bak än på en original svartqvarna. Nu är det ju ingen knarr jag ska köra särskilt långt med utan det är mest skoj att bygga och förhoppningsvis få ihop helheten till nåt fränt.
Har Du vägarna till masriket nån gång så är du välkommen in på en titt i isgaraget.

2013-10-25 @ 12:30:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0