Några händelser som inte förändrade världen.

När man sitter och funderar vad som hänt dom senaste dagarna så kommer man underfund om att den vanligtvis grå och trista vardagen innehåller massor av små pärlor.
 
I fredags morse så vaknade jag ur min törnrosasömn med ett ryck kl 07.00 och fick för mig att det var ju idag jag skulle få en del vaccinationer inför den stundande Afrikaresan.
Min hårt arbetande hustru som redan var uppe med tuppen undrade vad jag skulle upp så tidigt och göra, varpå jag svarade att jag ska till vårdcentralen och ta mina sprutor och jag tror att jag ska vara där 07.45 svarade jag.
Jag gav mig brådstörtat iväg och kunde konstatera att väntrummet var ganska tomt både på patienter och personal.
 
Jag sitter där i en stol och tittar ner på mina fötter och gör en fasansfull upptäckt!
Jag har ju satt på mig en sliten skyddssko på vänstern och en mindre sliten löpartoffla på högern
Jag var ju bara tvungen att fota av eländet och inse att min hustru inte har helt fel i sina omsorger om hur jag klär mig. När jag ändå hade krafstelefonen i min hand så passade jag på att kolla av kalendern som sa mig att min besökstid var först 15,45 !
Och precis när jag lommade iväg så dök det upp en mottagningskvinna och undrade vad jag gjorde där, jag mumlade något om att min telefon gick fel och hoppades på att hon inte kollade in mitt skoval.
 
Jahapp då fanns det ju lite tid att spela på så jag drog iväg efter att ha stuckit hem och svidat om till mer enhetlig klädsel till min misskötta kolonilott i Silvattspark för att kolla till mina pumpor.
 
Tjohej vad glad jag blev. Stora och lysande gula, äntligen har jag lyckats.
Det blev en härlig röra av rostade pumpa och potatisbitar med köttfärsbiffar till kvällen och en pumpa fick agera födelsdagspresent.
Fredagen i övrigt gick åt till att rigga högtaleri och transpondersystem på motorstadion inför lördagens motocrosstävling.
Klockan 15.45 infann jag mig återigen på vårdcentralen, den här gången med likadana skor.
Mitt under behandlingen ringer min fru och jag ber henne ringa senare eftersom jag satt mitt i sprutandet.
Hon tyckte synd om mig eftersom hon antog att jag hade behövt väntat där hela dagen.
 
Lördagens moppeorientering har behandlats i ett tidigare inlägg så det böver jag inte lägga mer krut på.
Inte krut men väl blyhagel ingick i Moppeorienteringen. OBS hjälmtvång vid skyttet.
 
Söndagen blev en njutbar dag då vi 4 st lagomt störda män gav oss ut på en resa som gick via 
Dalarna-Västmanland-Uppland-Gästrikland och hem igen. Eftersom Gästrikland räknas till Norrland så blev det liksom en Norrlandsresa på köpet.
Målet för dagen var nån slags MC träff för allehanda gammelhojar och stället där det gick av stapeln kallas för Nybyggarland i byn Råsbo i närheten av Tärnsjö.
En fantastisk man som heter Jakob Martinell är det som drar i trådarna. 
Se där en gammal SWM endurohoj hittar man inte var dag
 
 Det vimlade av fantastiska maskiner överallt så MC rejsandet fick i mitt sinne komma i bakgrunden.
Ett vackert Pater Nosterverk pryder sin plats i historien
Svenskt fabrikat på maskinen
Det fanns plats för alla på gården 
 
Det verkar inte finnas några begränsningar för Jakob Martinell han hade även ett fantastiskt museum på gården där 2 hjulingarna dominerade.
Jakob i förgrunden hade en bit historia om varje fordon som han berättade på ett målande sätt. 
 
En Neckars Ulm (NSU) från början av förra seklet. En av få bevarade
 
I Jakobs verkstad nytillverkas fantastiskt vackra kopior av delar till Amerikanska 20, 30 tals motorcyklar som säljs över hela världen. 
 
I dag måndag har jag via velicoped plockat ner kontrollerna från lördagens moppeorientering. Jag mätte upp banan och konstaterade att den blev 14,5 km i den ordning jag tog kontrollerna. Det tog mig 1 timme 2 minuter och 15 sekunder! Det hade placerat mig i mitten så jag tror vi kan skita i motordrivet till nästa år.
 
Som ett brev på posten fick jag i dag 2 brev med intressant innehåll.
Ett från England och ett från Motala. Bägge med sportigt innehåll
 
Sista pusselbiten inför uppstarten av min SWM. Det var länge sen jag köpte så här mycket nytt till en MC
Lustigt att ett fix och färdigt drev skickas till mig från England för ett lägre pris än ett drevämne här hemma som dessutom måste bearbetas.
På Söndag ska jag vara med om en häftig broinvigning. 
 
Se där ja man hinner med mer skoj än man tror när det tänks efter.
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Brozzan

Mycket o intressant, men hade Martinell ingen Albin i samlingarna?

2013-09-30 @ 23:42:22
URL: http://hojbygget.blogspot.com
Postat av: Ludde

Ja du är allt en riktig luffare du. Hur som helst hade du gjort ett kanonjobb med moppeorienteringen. Jag tror alla gick hem med ett flin på läpparna.

2013-10-01 @ 16:23:21
URL: http://sidewing.blogg.se
Postat av: G-B Johansson

Ja du Larzon våra kärlekar verka tycka lika dant när det gäller kläder på sina män men min kärlek har några fina ord om det och dom är som följer Alla kan inte vara stjärnor men alla kan glimma.

2013-10-05 @ 22:39:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0