Herr Albin har konverterat.

Eftersom min äldsta och första (i isgaraget) byggda hoj är en kosmopolitisk hybrid så känns inte konverteringarna mellan tävlingsdiciplinerna ett dugg motbjudande. 
Grunderna i herr Albin består ju av ett Engelskt chassie av fabrikat Norton modell H16 som på 40 talet var en bruksmaskin eller en militär MC.
Motorn Albin kommer från en Svensk Monark/Albin armé MC 1943 år modell, som har spetsats en del.
Jag byggde den för att köra classisc Road racing vilket jag pysslade med på dom Nordiska banorna under fem säsonger med blandat resultat.
Dom två senaste åren har jag vänt upp styret och bytt bakdäck för att köra backtävlingar med den samt lite raktfram på is hastighetsrekord körning. Herr Albin träder nu in i ytterligare en ny fas i sitt racerliv.
Herr albin redo för Flattrack racing i Lesjöfors på Bandybaronernas arena 24 maj
Nästa steg blev att montera ett Speedwaybakdäck även fram samt förse den med en lågt sittande högerfotpinne eftersom det är rundbana i vänstervarv man kör.  Lite mer skoj om hojen  är sadeln som kommer från en MC tillverkad i Enköping på 20-30 talet Carolus är namnet, framgaffeln BSA -47 tanken kommer från en kvaddad Honda som kördes över av Steve van Zandt i kultserien "Lillyhammer" jag köpte den av en mc skrot Norrbagge i våler. Kopplingen är Tjeckisk från en Jawa isracer och tändsystemet också Tjeckiskt Ignitech, slutligen bönpallen är en Amerikansk Bates.  Alltså finns stora delar av 2a världskrigets nationer samlade på hojen.
Lite konstnärligt avbildad Herr Albin.
Tillverkad av diverse rostiga skrotdelar jag grävt upp i mitt tidigare liv
 Benen på nästa figur satt på framgaffeln till herr Albin men var så slut så nya köptes. Tanken var tänkt att sitta på hojen men var så perforerad och slut så den fick tjänstgöra som överkropp till statyn. Nyckelben är styrleder från en ferguson, höft och knäleder samt fundamenten Volvo 850.
Ja bägge alstren har varit utställda på Hedemorakonst, men det roligaste just nu är att statyn precis har varit med i en filminspelning som bakgrund i en bensinmack. Filmen heter vitt skräp (White trasch) och är nån slags gangsterfilm som i huvudsak har spelats in i Borlänge med några scener i Hedemora. Ola Rapace har huvudrollen. 
 Skådespelardebut för "Skriet från skroten" filmen kommer i januari 2015
 
Sådär ja nu har jag fyllt ut bloggen med en massa onödiga kunskaper och lite skryt. 
Men det blir värre nästa vecka.
 
Vi hörs /Tomas 

Kommentarer
Postat av: Ljung

Vi längtar redan till nästa vecka!

2014-04-09 @ 09:05:02
Postat av: Ludde

Det är bra,Lazon. Man kan skryta om allt.

2014-04-09 @ 12:56:36
URL: http://sidewing.blogg.se
Postat av: Brozzan

Börjar det inte bli dags för ett nytt rostigt skrotkonstprojekt?

2014-04-09 @ 14:11:01
URL: http://hojbygget.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0