Reseräkning från "Los Tres Caballeros" charmturne.

Jag ska försöka summera själva resandet så jag kan göra andra inlägg senare om våra förehavanden i landet som ligger lågt, ja så lågt att gamla Nordsjön ligger högre.
 
Kl 07.30 var det beordrad uppsittning och avfärd från Borganäsvägen 5  i Hedemora. Det började sådär lite trevanded då jag skulle ta ut lite bara att ha i fickan pengar i automaten kl 07.15. Den djävla automaten norpade mitt kort så där stog jag med endast 11:50 kr i fickan som reskassa. Min kära hustru fick bistå mig med en reskassa eftersom hon är den mer förutseende typen som redan plockat ut euros då hon skulle resa en vecka senare. Sedan fick jag förlita mig på mina vänliga och glada reskamrater att deras plastbrickor fungerade, vilket dom gjorde hela resan.
Tre gentlemän beredda att erövra nordeuropa. 
Vi gled iväg mot Sveriges framstjärt Göteborg där en stor båt hade körts fram till oss. Jag kom på i Norberg att jag i upphetsningen över mitt förlorade plastkort glömt att ta med mina civila joggingdojor, men har man väl startat så kör man bara på, skor går alltid att fixa under resan tänkte jag. Julabutiken i Skara borde ha lämpliga och billiga dojor så ett besök där var av nöden. JULA som brukar vara min huvudleverantör av tjusiga kläder hade stor brist på den vettiga storleken 43, 44 så det fick bli ett par 42or av det billiga slaget.
Det ser ju snyggt ut med lite hälöverhäng.
 
Nåväl i Göteborg kördes den stora båten fram men greve Leif hade oturen att tappa/glömma/slarva bort sin telefon i kön till vår båt så där stod vi tre fattiga men lyckliga fulla av äventyrslusta.
Dags att äntra skutan. Hojen framför oss tillhörde ett italienskt par
Vår första övernattning blev i tält på en camping söder om Frederikshavn på Svalereden Camping Og Hytteby.
Ett utmärkt ställe där vi förättade vår kvällsvard bestående av Gulaschsoppa, mörkt bröd och tubost som sköljdes ner med kortburk som hade inhandlats på båten smaskens värre.
 
2 av resenärerna upprättar sitt natthärbärge
   
Stämningsfullt när vi på kvällskvisten var på sälspaning
Väl i Danmark knappades vår vän Garmin om till att undvika motorvägar. Jag kan varmt rekommendera att man skiter i allt vad motorvägar heter när man som vi anser att resan är målet det ger en fantastisk inblick i hur omgivningen verkligen ser ut och att själen oxå ska hinna med.
Lyssna på klurige och filosofiska Robban Broberg på länken härunder. 
 
Färden gick vidare genom det Danska landskapet och genom byar och städer på trivsamma vägar allt under greve Leifs motto "Vi behöver väl inte ha brottom" och det har han aldrig men det funkade bra nu.
En bensträckare någonstans i Danmark för vi behöver väl inte ha bråttom. 
 
Vi drog vidare in i Tyskland och tack var vårt motstånd mot motorvägar så slapp vi åka genom Hamburg. Vi fick istället korsa Elbe med en landsvägsfärja från Gluckstadt till Wischhafen.
Skepp o tre hojar
 
 
Vi hittade en camping intill Elbe vid Krautsand där vi slog läger.
Fredag morgon drog vi vidare på lika trivsamma vägar mot Holland. I dom plattaste delarna av Holland består vägarna mest av rakor och 90 graders böjar och det är hopplöst att hinna med att glo på kartan så herr Garmin GPS är en ovärderlig hjälp. Det stökade till sig lite eftersom jag inte uppdaterat den på mer än ett år så det blev till att frångå principerna och åka motorväg ca 35 km förbi Groningen innan ordningen var återställd.
 
 The Wall. Gamla nordsjön till vänster och Friesland till höger om oss.
 
Väl framme hos isracingföraren Gerrit Schukken kunde vi parkera vår fortskaffningsmedel på bakgården och blev bekvämt inkvarterade i pojkrummen.
Den mysko maskinen i garaget är Gerrits shopping MC
På kvällen bjöd Gerrit oss på en hisnande resa i Paul Ypmas Subaru, det var skönt att man balanserat sig med ett gäng Holländska pilsner så man kunde låtsas att man inte var det minsta skraj.
Det blev ett besök hos den alltför tidigt bortgångne Tjitte Botsma änka och en rundvandring i garaget/verkstaden
Originalet.
Detta är den först byggda ramen av det här utseendet som Tjitte byggde och som sedan kopierats lite överallt.
 
På lördagen bjöd Gerrit mig och Leif ( Stefan drog iväg med sin hoj och hälsade på en del andra människor som skulle hinnas med) på en rundvandring i Leeuwarden som bjöd på massor av kultur.
Leif försöker rädda situationen som jag försatt oss i
Vilse i ärtsoppan
 
Det bar sen iväg till något som måste betraktas som ett himmelrike för en MC entusiast. En man som har ett av dom mest kompletta lekrum jag skådat. Det var så mastigt så jag kommer att presentera det med massa andra bilder i ett senare inlägg.
Tjitze Tjoelker framför en del av sin hojar
Vi hann även med att besöka en liten mässa av nåt slag på eftermiddagen någonstans.
Eleganten provsitter en banracingtruck på 1100 kusar
Vattenlekar hör ju till i kanallandet
Kvinnsen var som tokiga i charmörerna från Hedemora.
Det står Scania Streamline på hennes extraskinn.
 
På kvällen blev det grillning hos Paul Ypma och sambo. Vi käkade en halv ko och några meter korv samt pimplade öl, gott och frodigt på nåt vis.
Paul han har god hand med grillen
Han bor i en liten kanalstad tror jag så det blev ett besök på kanalpuben oxå.
Leif och Paul är glada i hatten.
Sådärja vi gick och lade oss tillslut för på söndagen skulle det kollas på gräsbane VM.
 
Söndag förmiddag beordrades regnställ och paraply på sedan bar det av till Eenrum som är en riktigt liten håla men med en stor gräsbana nästan mitt i byn.
Tyvärr så blev det lite antiklimax eftersom himmelens portar öppnade sig på vid gavel efter två körda omgångar. Vi hann med att se sex heat med långbanehojarna och två heat med rundbanesidvagnarna samt ett heat med crosshojar innan vädret gjorde det omöjligt att fortsätta och hela VM tävlingen fick strykas. Det vi hann se var i alla fall riktigt grymt, vanlig speedway står still i jämförelse, riktigt tuffa förare på riktigt håriga hojar.
Klicka på bilderna. Solo MC och sidvagns MC skitfräna hojar.
       
Av det vi hann se så imponerade Jonas Kylmikorpi som efter usla starter körde ruggigt fort och rundade övriga en 1a och en 2a plats e heaten blev det. Hemmafavoriten Jannick de Jonge och Jonas var dom vassaste.
 
Måndag vände vi hemåt konsekvent på småvägar. Det blev en fruktansvär blöt dag, ja så blöta och frusna var vi att vi sökte nödhamn i en Tysk håla och tog in på ett gasthaus för att tina upp och torka kläder och det var värt en million.
Tisdag fortsatte vi mot Grenå i danmark för att nattfärjan hem till Svea livmoder. Vi måste ju hem och störta monarkin samt ställa oss i kön till valurnorna så småningom.
Det syns väl att vi står i Grenå och väntar på färjan
Några timmars sömn på nattfärjan lyckades vi kämpa oss till  och onsdagmorgon kl 06,15 kunde vi åter rulla på Svensk mark. Stefan och Leif drog hemåt medans jag tog vägen via Värnamo för att hälsa på den andra generationen Larssons som bor där plus att jag passade på att inhandla ett nytt batteri till min BMW som trilskats hela sommaren. Som tur var så hade jag konditionsstarka och atletiska kamrater med på resan som välvilligt puttade i gång tegelstenen vid några tillfällen
Kärt besök hos Sandra Nova och Martin
På torsdagen kunde jag frigöra mina gasarlustar och endast stanna för en tankning, det gick verkligen raskt från Småland till Dalarna.
Sammanfattningsvis en mycket trivsam tur med två mycket trivsamma kamrater och ett mycket trivsamt bemötande bland alla trivsamma vänner i Holland. Alla hojarna såväl min BMW tegelsten som Stefans Suzuki gubbglidare som Leifs ännu gubbigare Kymco 500cc scooter funkade utmärkt för långfärd och personkemin var perfekt. Det blev ca 270 mil och alla dagarna innehöll mer eller mindre regn men med mycket glädje så gnäller ingen.
Jag ber att få återkomma med ytterligare bilder mm en annan dag.
Vi hörs /Tomas
 
 

Kommentarer
Postat av: Brozzan

Eftersom det är dåligt med rullbackar söderut så kan du ju få låna mitt avlagda batteri som aldrig har svikit till nästa resa.

2014-08-23 @ 02:13:50
URL: http://hojbygget.blogspot.com
Postat av: Ludde

Den hojen har betytt mycket för isracingens utveckling.

2014-08-23 @ 21:15:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0