Trädgårdsfint inför helgen.

Idag när undertecknad Ludde och Wärner åkte hem från Avesta efter att ha levererat Änglavingen till Moonbikeshow så passade vi på att svänga in till Grådö och kolla in Elving Långdahls senaste trädgårdsinstallation.
Vad passar väl bättre in i en trädgård än båten Remmaren från Insjön.
 
Elvings tidigare trädgårdsinstallation som nu döljs av båten.
 
Tråkigt men inte helt oväntat att isen brast i Årsunda. Med en dåres optimistiska envishet har Glenn Ocklund in i det sista försökt rädda arrangemanget Speedweekend i Årsunda. Tyvärr så går pengakåtheten före sunt förnuft så att människors liv och hälsa ställs på spel. Synd är det när en person som trots allt vågar satsa på något över det vanliga går på en sån mina.
Här försöker man bärga Gävlekillarna från Brooklyn Choppers 2 motoriga racer
Tror inte att det blir nåt åka imorgon heller, isen lär ju inte bli tjockare. Då kan man ju istället passa på att besöka MOON bikeshow  i Avesta i stället där portarna slås upp kl 10.00
Riktigt trevlig utställningsmiljö och det kommer att var en skön blandning av hojar
 
Vi hörs /Tomas
 
 

Vinterpyssel mellan OS tittningarna.

Om en vecka så lastas Änglavingen för färd mot verket Avesta där den ska få glänsa bland dom stora hojarna. Lite kul är det att en liten 150cc kinamotorhoj med en 49ans Husqvarna 118 ram får vistas i samma lokaler som dom etablerade. Att jag dessutom saknar såväl skägg, hästsvans och taueringar gör mig troligen till en avvikande typ i samlingen.
Ska visst bli kalas på kvällen oxå med underhållning av kapellet "Krusbärs Bloosorkester"
 Snygg poster till showen.
Änglavingen.
 
Det har meckats en del sivagn sista veckorna för att kunna få ett maskinkort åt Miss piggy. En del av bekymren var att bromsarna bedömdes vara för klena så nu har det tillverkats en 285mm skiva samt monterats dubbla uppsättningar av Brembo ok så det så.
Bromseriet på plats säkerhetsnajat och klart.
 
Innan jag rullade tillbaka hela härligheten till paradväggen i isgaraget så släpade jag in den i svetsrummet för en provstart. 
Klicka på rullen och lyssna. http://youtu.be/pu19LoS8Au0
 
Vi hörs / Tomas

Det är jobbigt att vara TV sportfåne.

Ja kanske ännu jobbigare att vara Norsk vallare. Skit samma dom glada guttarna och jenterna från väst klår ju oss i den totala medaljstriden ändock. Men i min trånga vintersportvärld så tycker jag att det är längdskidor som är det bästa med vintersport.
Kan detta vara en kommande OS gren
 
 
Jag tror inte Northug är en så dålig människa som media vill göra av honom, han är tydligen ganska tjenis med Svenskarna men det är alltid bra för alla sporters mediabevakning att ha någon badguy. I speedway har vi ju Nicki Pedersen.
Niki svalkar sina känslor
 
Rallycross hade ju tidigare Martin Schanke och Per Eklund det är ju dom här profilerna som skapar rubriker medans Hansen fick förlita sig till sin förarskicklighet
Tycker nog att Schanke var mer färgstark än Northug
Härligt är det att vi sen får möta dom Finska Lejonen anförda av 44 åringen Teemu Selanne i hockeyns semifinal i OS. Möte mot Finnarna lämnar aldrig någon oberörd
En osminkad finsk hockeyhjälte Teemu Selanne
 
Känns att det blev väl mycket omotoriserad sport på bloggen nu så vi drar väl till med en skön depåbild från 50 talets TT lopp i Hedemora. Man hade redan på den tiden maffiga depåbussar. Bilden norpad av TT experten Pelle Hedström som har massor av bilder och material från den tiden.
Irländaren Bob Matthews faschionabla racingbuss
 
Detta OS stör mig något i mitt mekande men å andra sidan så har denna mildvinter fört med sig att plogandet på Brunnsjön har varit ett minimum.
 
Vi hörs /Tomas
 

TT loppet på olika vis.

Det dom flesta förknippar med TT loppet i Hedemora är väl dom anrika tävlingarna från 1933-34 samt dom riktigt stora loppen 1949-58 visserligen så hette dom tidgaste loppen Hedemoraloppet men i folkmun så var det alltid TT loppet som gällde.
Ducatiförarna Varg Olle Nygren och Degli Gianni 1956
En av dom största Geoff Duke Norton
Den snabbaste av dom alla var Australiensaren Keith Campbell som satte barekord 1957 och seglade runt TT banan med en snittfart av 172 km timmen. De ni
Campbell på sin MotoGuzzi 1957 sista året med lång kåpa
 
Och nu över till TT loppet på ett helt annat vis.
Eftersom jag för att hålla min ståtliga manskropp i trim motionerar flitigt så faller det sig helt naturligt att ganska ofta innefatta TT banan i mina längre promenader. Banan mäter 7,2 km och hemifrån mig blir det en nätt promenad på 10km. Det är inte utan att minnena väcks till liv efter banan som i stort sett har samma sträckning som senast det begav sig på allvar.
Funbeat hetter den trevliga applikationen på min smarta telefon som har kartan klar när jag pustar ut därhemma efter en tur
 
Det är absolut ingen nödvändig sak att ha funbeat i telefonen men jag kan inte låta bli att gilla den. Eftersom jag ändå har en smartphone och en dator hemma och det inte kostar nåt så kan man gott glädjas åt lite tekniska finesser. 
Jag är visserligen MC nostalgiker men allt modärnt är ju inte bara skit såsom Facebook, Smartphones och annat sköj. Den här applikationen talar dessutom med jämna mellanrum om för mig vilket tempo jag håller vilket är bra eftersom jag lätt svävar iväg i tankarna när jag motionerar och intar sköldpaddstempo.
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 
 

Alla (nästan) var där

Vad föranleder nu denna mysko rubrik?
Som vanligt så sammanfaller motormäns åldrande icke med kvinnors åldrande därav så fick vissa motormän avstå kvällens exellenta begivenhet. Visserligen så försökte några av dom att fjädra sig genom att säga att vi har varit och åkt på isen idag. Jo pyttsan dessa blötlagda sekunder imponerar icke mycket på en vinterbadande motorman eftersom deras lekplats var tom när jag anlände.
Fy fan. Punkad sivagn och lagom fuktade låtsasmotormän.
Niklas och Nisse gör  hela jobbet.
 
Ja isracing är ett ytterst grannlaga men kul skitjobb och det är ett fåtal särlingar som tycker det är kul.
 
Mot kvällningen så blev det ett exellent föredrag av en av mina favoritnördar Tord Lundrgren från Njurunda.
Laddningen inför kvällen var. Bränd vegetabilisk R olja i en Bullens pilsnerkorvburk för att ladda inför föredraget. Vamkorv med bröd samt pilsner och Jäger för att få den rätta isracing känslan.
 
Så där ja nu luktar det isracing.,
 
Alltså Thord Lundgren vem kan mer om Svensk Isracing än denna karl?
 
Alla var där. Klicka bara på bilderna så blir gubbarna stora.
Leif Smed                     Sune Lundgren            Sune Olsson               Arne Lindh
   
 
Leif Smed har alltid varit en av Sveriges  bästa  road racing förare. Sune Lundgren var en av Sveriges bästa trialåkare i slutet av 50 och början av 60 talet. Sune Olsson var Svensk  landslagsman i T på 50 talet och en av Sveriges skarpaste rambyggare som fortfarande förser veterancrossarna  med ramar. Arne Lind Stockholmare som bor i Vikarbyn kan mer än dom flesta om gamla motorcyklar.
Sammanfattningsvis, All varmkorv gick åt,  många pilsner gick åt, många fantastiska möten blev det.
Helt enkelt en skitkul kväll.
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Sökandet efter Björnstenen.

Veckans bloggtrend från Södra Dalarna tycks bli motion. Alltså nån form av fysisk aktivitet. Brorsan startade veckotrenden igår på sin blogg http://hojbygget.blogspot.se/. Sen aviserade Sätermannen att hans nästa inlägg på sin blogg http://satermannen.blogspot.se/ skulle komma att handala om motion. Eftersom jag är ytterst trendkänslig och emellanåt trendskapande så hänger jag givetvis på.

Det här med motion är inget nytt för mig men jag är tvungen nu på ålderns höst mitt friherreämbete till trots att försöka promenera mellan 5 till 10 km en fyra dar i veckan.

Jag har den senaste tiden varit drabbad av en farsot benämnd som förkylning och har väl tappat min näsa på ca 46 liter snor men i morse kände jag mig piggelin igen.

Javisst ja Björnstenen stog på programmet idag. Min plogarkompis Rune som är uppväxt på västkusten av Brunnsjön har berättat om en bergknalle vid nordvästra sidan av sjön som det finns en del sägner om. Sagt och gjort det blev en snöpulsarpromenad runt sjön för att finna den mytiska stenen vilket jag gjorde.

Här har vi besten. "Björnstenen" högt uppe på bergknallen.

Här krävs ytterligare spaning. Jag såg varken björn eller vargspår idag men nallen ligger väl och slaggar den här tiden på året.
En björnklöst tall 20 m från stenen blev dagens skörd.  
 
Promenaden fortsatte till ett av snöskoterfolkets favorittillhåll "Solsidan" som ligger på betesområdet Lalarp.
Man har fixat till en trevlig grillplats och jag måste säga att det är exemplariskt skötsamma skotermänniskor som huserar där. Det finns huggen ved på platsen och inte tillstymmelse till skräp dessutom så är skoterspåren utmärkta till att promenera i.
Solsidan uppskyltad.
 
Vandringspaus på Solsidan.= Livskvalitet trots avsaknaden av sol
 
 
 
Inte så mycket MC men det blir det på lördag den 8 februari för en trivsam garagekväll.
 
Oraklet Tord Lundgren kommer att hålla ett föredrag med bildspel om Isracingens historia. Varmkorv och öl samt osande R olja i stekpannan borgar för den rätta Isracingkänslan kl 18.00 i isgaraget. Under eftermiddagen kommer det att metanolgasas med Isracinghojar på Holmsjön strax utanför Hedemora.  OBS Ingen entré men pilsnern och korven mm köper ni i Isgaraget. Välkomna
Vill ni veta mer så maila isracing@teli.com eller ring mig Tomas 070 560 80 67
 
 
Kanske vi ses på lördag. /Tomas
 
 
 

RSS 2.0