Jag har fått värmeslag. Här ska säljas.

Eftersom jag bestämt mig för att lägga ned Roadracing tävlandet så har jag nu rea på en del saker som jag inte använder längre. Allt som jag visar här kommer att finnas uppställt i Linköping sviesta motorstadion classic racing depån från torsdag 31 juli till söndag 3 augusti. I samband med Classic helgen.
 
1 st husbil. Frankia 580 1988 bensin.  16700 mil skattad och besiktigad till och med 31 mars 2015. Drag 750kg b kort annars 1250kg. 
Pris 35 000 kr inget att pruta på ett redan lågt pris
 
Ett sånt här Biltema reseförtält följer med
 
Classic Racing sidvagn.
Chassiet byggt av Lillen Hammarstrand 1973 och har tävlats med en Kawasaki 750cc i. Enligt byggherren. Numera sitter det en Suzuki GS 1000 1977 motor i kommer att gå i klass 8C alternativt 8D mycket nytt på den kom och titta själv.
Slumpas för 30 000kr
 
Transponder för Road racing. AMB TX 260 komplett med 220v och 12 v laddare samt hållare för MC.
Pris 1500kr
 
Intresserad? Slå mig en pling på 070-5608067  eller mail isracing@telia.com
 
Vi ses väl i Linköping  /Tomas
 
 

Sanningen om playwoodbilen

Grym design med Pininfarina som förebild
 
Ja sanningen om denna fantastiska skapelse finns att läsa i följande skrift.
 
Man kan väl slå fast att det unika bilmärket LOW verkligen var en lågt byggd bil och jag vill hävda att den första "lowridern" byggdes i Blyberg av Lars Olof Wallin och inte av någon Mexican i Amerika. När jag träffade min tremänning Göran så berättade han att byggherren forfarande lever och att Lars Olof och Göran brukade fara till Mora och ragga med den. Det var ett problem med första lackningen eftersom det var färg som inte tålde kyla och krackelerade på vintern. Bilen har nu genomgått en helrenovering och togs återigen i bruk 2013 efter besiktning. Göran berättade att ramen förlängdes med balkar som kom från Vibe mast och stegfabrik i Mora.
 
Nu när jag har upprättat så trevliga kontakter i Blyberg så hoppas jag att få återkomma med mer info.
 
Vi hörs  /Tomas

Tillbaka till rötterna.

Tillbaka till rötterna. 
Läste igår att det skulle vara byadagen i Blyberg och kom på att jag har nån släkt där och att min mor har bott här en tid i sin barndom. 
Det blev en varm mc tur ditupp och jag tror att jg svettades ur mig ca 45 liter i min MC rustning men det var värt varenda meter och utsvettad droppe.
Fiolspel, hantverk och en del kul fordon samt ett språk man inte förstår inledde min vandring i Blyberg.
På plats i Blyberg så tog jag en sån där modärn "Självis"
Jag slog mig i slang med en kvinna som hade en hel del fina foton som hon ställde ut. Det visade sig att hon var född i byn och jag förklarade för henne att jag nog hade en del släktskap här. Sen tog jag en promenad och när jag kom tillbaka så var hennes mor på plats och det visde sig att hon kände till ytterligare lite mer och tillade att mina släktingar var på plats. Fantastiskt jag träffade på tre st 3 männingar och såg skymten av en fjärde och alla i den lilla byn verkade känna till mitt släktskap. Det var nog närmare 60 år sedan som jag satte min fot i Blyberg och en man som är ett år äldre än mig mindes att vi lekt tillsammans som barn.
Tillsammans med 2 av mina 3 männingar från Blyberg. AnnaLisa och Göran
En omtumlande och häftig upplevelse att upptäcka en massa släktingar som jag inte visste fanns.
Som vanligt kan jag inte undgå att hitta roliga motoriserade farkoster och det blev inget undantag nu heller.
Whizzer skön Amerikansk 4t sidventilare på plats
 
Och nu till något ännu mer exclusivt.
Gissa bilen den som kan? One of a kind
 
 
 
 
 
Kanske man tror det är lätt via bilregistrets uppgifter men jag nöjer mig inte med dessa knapphändiga uppgifter. Jag presnterar svaret vid nästa inlägg.
1a pris blir en  skiva köttfärslimpa med gräddsås, potatis och lingonsylt till.
 
Vi hörs /Tomas

Nu räcker det med Säter jag satsar på andningshjälp istället

Det har varit roliga dagar Säter men nu får tokarna klara sig själva tills nästa år.
Wärner ledsagade Isgaragegänget till moppecruisingen
Klart för avfärd från Isgaraget
 Stilarna var många Björne agerade moppeburen korvgubbe
 
Nog om detta. Min Kinapåhängare känns lite orkeslös ibland och har svårt att varva ut eftersom den blöddrar och fyrtaktar i onödan vilket kräver åtgärder. Med en bättre förgasare borde jag kunna avhjälpa andningaproblemen.
Som av en händelse råkar jag ha en låda med en mängd olika förgasare.
 
Valet föll på en Amerrikansk 18mm membramförgasare av märket Tillotson.
En som proffsen kallar det mokup
 
Den behöver kompletteras med en vacumslang från vevhuset samt fixas till gasreglaget och ett luftfilter. Kanske jag ska göra nåt åt ljuddämparen och kannan när jag ändå är i farten, förresten så känns det som att toppen behöver snyggas till oxå.
Vi får se vart det bär och om det gör någon förbättring.
Vi hörs /Tomas
 

Omväxling förnöjer i Isgaraget.

Eftersom vi i isgaraget gärna ser att det är ett aktivt garage så har en medlem valt på grund av för mycket annat och för lite isgargetid att lämna sin plats i garget.
Den nya medlemmen kallas "Picken" en glad Säterbo
Eftersom vi inte hyser någon invandrarfientlighet så är det OK att det nu ryms 3st Sätertokar i isgaraget.
Picken är stor samlare och renoverare av Speedwayhojar.
Och en till sivagn i garaget är ju aldrig fel
Han gillar att köra fulldubbad Kawa oxå
Tidigare garagemedlemmen Krusbär sparkade gång på sin Bonneville som stått och sett ledesen ut i åratal  
Den ska väl förflyttas till Matsbo för att vara inspirationskälla till hans musicerande
Tycker nog att han borde bära hjälm men en sådan passar väl inte en vegetarian
 
En sivagn in och förhoppningsvis så ska en annan sivagn ut. Min miss Piggy är till salu. Jag ska försöka få med den till årsracet i Linköping så det går att kolla närmare då.
Läcker eller hur. Kom å köp
 
Glöm nu inte Moppe, MC, och traktorcruisingen i Säter i morgon. Jag skall agera speaker på skolgården och förmedla såväl sanningar som osanningar,
 
Vi hörs / Tomas
 
 

Traktor, moppe och MC kväll i Säterdalen.

 
Det blev en vådlig färd via allehanda småvägar och cykelvägar till lillebrorskommunen Säter. Visserligen så har Säterentusiasterna lyckats mycket bättre än storebrorskommunen Hedemora med nostalgifordons aktiviteterna så jag fick svälja förtreten och bege mig dit igår kväll. Det är ju väldans trivsamt att bege sig ut på moppe en varm sommarkväll iklädd shorts så jag kan exponera mina engelska ben fullt ut. Själv körde jag kinesisk påhängare medans resesällskpet bestod av Tommy på en packmoppe med en 70cc kinasnurra i samt Wärner på sin med sidvagn monterade 125cc skoter.
Traktorer moppar och MC var temat för kvällen.
En vacker John Deere från 1940 en av Hans Örjas 30 traktorer
Coolt moppebygge. Kanske går fortare än 30km/h
Snyggt renoverad. För tankarna till nån 50-tals bil 
 
Det var allt för tillfället. Nu ser vi fram mot nostalgidagarna i Säter som drar igång på torsdag nästa vecka.
Då kan alla motornostalgiker få sig sitt lystmäte kolla länken  http://www.nostalgicclub.se/
 
Vi hörs /Tomas
 
 

En produktiv dag.

Tycker allt att jag varit hyfsat alert i dag trots denna plågande värme.

Förresten varför får man inte klaga över att det är så förbannat hett?

Allt annat väder såsom regn, snö, kyla, dimma osv är det helt OK att gnälla över. Jag tycker det är diskriminerande eftersom dom nyss uppräknade vädren alltid går att skydda sig emot med skapliga kläder medans man för att skydda sig mot värmen måste ta till en massa miljöförstörande åtgärder såsom AC, Iskubmaskiner och kall öl.

Åter till min produktivitet. Jag har lönearbetat med diverse kopparslageri på kyrktornet i Dala-Floda hela dan.

Äcklig värme uppe på kyrktornet 

Hem och pusta ut stund, laga käk för att sen ta sig till dalen. Alltså tisdagsträff i Säterdalen för motornostalgiker, det blev min NSU trialhoj som tog mig ner i dalen.
Bilden tagen vid ett annat tillfälle men det är undertecknad och NSU
Skönt att åka MC ner i dalen när massor av bilar fick vänta på att att någon åkte därifrån eftersom det var fullknökat. Som vanligt var Amerissarskeppen i majoritet men det fanns en del läckra Europeer att se.
En häftig gammal rally Fiat i bästa Walter Röhrl stil
BSA i gammeldags café stuk
Efter besöket i dalen bar det av hemåt för att på kvällskvisten vattna på mina grödor i Silvattspark kolonilott.
Här blomstrar det
Jag kom på att det kanske behövde ruskas liv i lite 2-hjulingar i isgaraget så stegen styrdes sen dit.
En gammal Peugeut racer fick sig en genomgång av bromsar, växlar och körställning. Nu ska här vevas. 
Av bara farten så ordnades det gnistor på min Cruiser med Kinapåhängare
Väl hemma kan jag konstatera att brunkolseldarna från Tyskland mosar regnskogsmördarna från Brasilien. Hoppas Holland vinner fotbolls VM .
 
Se där vad man hinner med på en ordinär tisdag trots den föerbannade värmen
 
Vi hörs /Tomas

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga människor

En anings bloggtorka har varit rådande trots hög omgivande fuktighet. Dom större mer filosofiska bloggskrivarna skickar ut en varning om att det nu är färdigbloggat eller att man kommer att dra ner på bloggandet. Men jag tycker att det står var och en fritt av alla som driver en blogg att lägga ner precis så mycket eller så litet skrivande som det behagar eftersom vi inte driver någon sorts komersiell BlondinBella blogg. 
Just därför kan jag när fan jag vill frångå mitt huvudspår att det ska drivas en motor/MC blogg och det står var och en fritt att läsa eller inte läsa det som skrivs. Visserligen så vet man ju inte vad som skrivs innan man läst skiten.
 
Jag har varit på somrig fjällsemester med min käresta. En kortvecka i Lindvallen med en grymt hurtig fru har gjort mina lungor syresatta med fjälluft så det räcker en förmiddag framöver.
En liten bil som rymmer allt.
Vi har fjällvandrat, cyklat mest uppför innan jag bestämde mig för att släpa cykeln i stolliften upp på fjället.
De unga tu efter 4 km motlut  på 850m höjd
Jaja jag fjällvandrade 9 km när jag var uppe på fjället
Jag vill minnas att jag cyklade till brorsans bröllop i Sälens fjällkyrka för precis 40 år sedan.
En skön vecka med värkande kropp och blöta kläder har det varit. Jag väckte en del uppståndelse när jag störtade nerför Downhill backen i präktig Stig Helmer utrustning med ryggsäck och med ganska släta landsvägsdäck på min cykel bland alla coola rätt utrustade människor. Jag drog för övrigt iväg på ett spår som kallades King of the hill en dag och blev snart varse att över alla kärr så var det utlagt spänger ( ja det heter en spång flera spänger) som var ca 25 cm breda. Jaha ska väl inte vara nåt problem tänkte jag eftersom det är hur lätt som helst att balansera på en 10cm bred vägmarkering. Jo pyttsan efter 5 meter så liksom drogs hela ekipaget åt sidan av en osynlig kraft och jag for på näbben ner i det ändlösa träsket och cykeln stod rakt ner med sadeln och bakhjulet över ytan, själv såg jag ut och luktade som bajsmannen från Hultsfred.
En lycklig fjällvandrare
 
Jaha vad ska man säga om en hurtig kortvecka i Sälenfjällen då? Ja det är upplyftande för själen att vistas på kalfjället men hopplöst att cykla däruppe, miljarders av vassa stenar och däremellan myrar som ibland hade alldeles för smala spänger men att vandra går bra om man inte är rädd att blöta fötterna.
Hittade på en storspov på vandring till Hemfjällstugan 
Jag saknade min trialhoj eller kanske man skulle skaffa en sån här för vidare fjällutflykter.
 
Vi hörs/ Tomas
 
 
 
 
 

RSS 2.0