En krokig resa till polcirkeln. del 1

Start Torsdag 5 juni. MC, Hedemora-Kapellskär båt MC, Nådendal-Heinola. Fredag 6 Juni ca 10km till fots. Lördag 7 juni  MC, Heinola-Jurva. Söndag 8 Juni MC,  Jurva- Uleåborg. Måndag 10 juni MC, Uleåborg-Juokosenki(Polcirkeln)-Övertorneå- Överkalix-Piteå. Tisdag 11juni MC Piteå-Strömsund. Onsdag 12 juni MC, Strömsund-Särna. Torsdag 13 jun. Särna-Hedemora hemma igen efter en resa på ca 2950 km plus 200 km med färjan.
 
Kanske kan tyckas mycket eller lite under den tidsrymden, jag har hur som haver haft en angenäm semestertripp på min BMW tegelsten som startade kl 05,30 från Borganäsvägen i Hedemora.
Äventyraren Tomas Larsson klar för avfärd 5e juni 2014
 
Färden gick vidare mot Kapellskär där jag bokat in mig på lastbilsfärjan till Nådendal. En nätt seglats utan disco och annat trams som tog 9 timmar i anspråk men en bra bok och en vacker skärgård fixade det hela. Hojen gratis och jag kostade 390 bagis så bättre kan det knappast bli
Det ingår såväl Brunch som middag och maten håller bra standard
 
Väl iland på Finska sidan trilskades en dörr ner till våningen där min MC stod samt att jag som tänkt mig att handla en 6 pack pilsner på färjan fann att minsta förpackningen var en 24 burkars platta så det blev till att stuva om. När jag äntligen var startklar så visade sig att alla utom jag lämnat skutan. Eftersom det är 270 km till Heinola och strulet gjorde att jag bara hade 2,5 timmar innan campingen stängde så blev det att lägga på ett kol extra och det fotogrferades vilt i fartkamerorna på väg dit men som MC åkare har man ju förmånen att åka bötesfritt på kamerakontrollerna. Jag hann nästan fram i tid, felade 2 min men tack vare min osvikliga charm så släppte dom Finska damerna in mig på campen..
6e juni Det blev lite långpromenader på fredagen för att räta ut kroppen så jag tog mig först till Race center och träffade en del Sverigebekanta. 
Thomas och Tomas              
Juniorerna Lars Lövgren och Albin Elosson flankerar teamchefen
På kvällen var det raceprolog på crossbanan i Heinola så det blev en rejäl promenad dit också. Man startar 2 åt gången på skilda banor och växlar spår efter 1 varv. Spektakulärt och kul. Allt för publiken.
Lördag 7 juni
Jag hade packat ihop allt och åkte runt på dom olika sträckorna och kollade. Det går kopiöst fort bland träd och stenar men det är fantastiskt konditionstarka och skickliga idrottsmän det här. Man sitter ca 5 timmar på hojen och får meka, äta, dricka i ett rasande tempo för att hålla alla tider som krävs samt dessutom fokusera på specialproven som är enormt tuffa.
Lövgren hoppar i skogen         
 
 En Fransos hoppade så bakhjulet och svingen small av
Efter att ha sett alla förarna och alla specialproven drog jag på eftermiddagen vidare mot Jurva och Botnia Ring för att kolla Classic Roadracing. Det blev en 35 milatripp i emellanåt kraftigt regnväder så det blev till att kränga på sig gummiuniformen. Väl framme så lättade regnet och jag slog upp tältet bredvid Roffe Granlund och meken Tommy. Det känns ju alltid tryggt att höra Dalmål i närheten.
Ett gäng rumpmasar har full koll
Pust och stön. känns som jag får dela upp berättandet på ett par inlägg ytterligare så jag rundar av här just nu.
Vi hörs /Tomas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0