En krokig resa till polcirkeln. del 2

 

Söndag 8 juni Det blev en fin dag på Botnia ring där jag hejade fram Granlund till sin 152a seger på sin BSA. I sanningens namn så var konkurrensen i klassen skral idag men eftersom man kör 3 klasser i samma heat så fick snart 75 årige Rolfen visa färg och bjöd på dagens bästa fight när han satte alla på plats.

En något udda hoj till salu i depån en Rysk Voshod

Min andra favoritklass sivagnarna innehöll endast 8 ekipage där 16årige Rasmus Dobernowsky med farsan Philip i burken vann, alltid kul att se förbrödringen i sivagnsklassen.

Förbrödring av sivagnsgänget efter avslutat race

 
 

Efter racet så gav jag mig av uppåt kusten och hade väl tänkt ta mig ca 20 mil närmare polcirkeln, det blev 40 mil innan jag hittade en trivsam camping i Uleåborg där jag slog ner mina bopålar i regnet efter lite wet race dom sista milen. 

Jag campar upp.

Tänder gasolköket i tältet och torkar upp en del kläder. Funkar bra det också 

 
Måndag 9 juni
Ytterligare ett morgonmål för mästare på camping i Uleåborg. Bara 22 mil kvar till cirkeln innan jag vänder neråt. Idag blir det gummistället på. Det jävliga var att batteriet på min tegelsten börjar tröttna så jag fick ta springstart med hjälp av min campinggranne som för övrigt var en cyklande tysk som hade Rovaniemi som vändpunkt. Han hade mycket att berätta eftersom han cyklat i såväl Australien Afrika som Sydamerika och nu fick han en ny erfarenhet genom att knuffa igång en Svensk Goretex knutte på en tysk MC.
Väl igång så gick resan vidare efter kusten mot Torniå för att sen följa Torne älv på Finska sidan till polcirkeln.
Ja roligare än så här blir det inte. Men det var mitt mål där jag skulle  vända
Så har jag då nått vändpunkten på min resa. Jag hade i min enfald trott att polcirkeln skulle vara en silverglänsande ring runt klotet men jag får hålla tillgodo med en skylt och.en suovernirbutik. Nu var det bara lite över 100 mil hem. Och jag vände neråt igen till bron över Torne älv vid ÖverTorneå så nu blev det Sverige resten av resan 

 

Tisdag 10 juni Efter att ha tältat en natt på Pite havsbads camping där jag fick ta starthjälp av campingpersonalen så söker jag mig från E4 vid Skellefteå snett inåt landet med sikte på jämtland i dag. Ser ut att vara torrare och mindre trafik där.

Fuktigt halva dan men efter att träffat på högsommarvärmen här i Strömsund så har det mesta i textil och läderväg torkat upp. Det mest dramatiska i dag var att jag fick ett tjyvsläpp i en kurva där det låg ett lass renskit (cleanshit) det skedde vid Bäsksjön mellan Lycksele och Vilhelmina så ta det försiktigt om ni åker där.

Det är såna här kreatur som lämnar sin rullande avföring i högerkurvorna.                                                    

 Ja högerkurvor om man åker i samma riktning som mig förståss

Här lyckades jag hala fram kameran ur tankväskan och få en bild på ett gäng renar (cleans) medans jag körde. Det är ju bara mobilförbud vid körning och inte kameraförbud. 

Det blev övernattning på camping i Strömsund

Konstaterar att Hörnet finns även i Strömsund.

Satt där och hade surfövningar över en Gränges.

 
Onsdag 11 Juni Idag har det varit höghöjdsträning med fjälltema. Jag har färdats på Sveriges högst belägna allmänna väg som hamnar på 975 meter över havet och passerat en by som skyltade med att man var Sveriges högst belägna by. Jag hade en lite dålig geografisk uppfatting om var Flatruet låg men en utomordentligt trevlig raggare i Svenstavik visade mig rätt väg in i Ljungdalen och vidare upp till fjällvägen.
Hittade denna helt orörda BP mack med butik och allt i en by som heter Skålan.
Den såg ut som att man bara stängt dörren och gått hem för kvällen.
 
Det var en euforisk känsla att befinna sig med MC på kalfjället.
 
Käkade en kostsam dagens i Funäsdalen innan jag tog fjällvägen från Tännes till Särna där jag campade min sista natt. En PolskTysk knutte som heter Marek som har varit på resande fot i 3 veckor är mäkta impad av mitt tält som jag smäller upp på 3 min medans hans tar ca 30 min samt att det läcker in. Han gjorde intryck på husbilsfolket när han dundrade in på campingen med bandera på skallen och en nassehjälm hängade på armen, samt en väst fullklottrad med märken hojen var belamrad med diverse persedelsäckar kastruller och kastspö och allt hölls ihop av en sladdrig bläckfisk. Det visade sig att det var en Honda Shadow och polacken var en ytterst trevlig herre som mest gillade sluskmodet. Ännu roligare var hans matvanor, han mumsade lätt i sig en rå gullök som spetsades med vilöksklyftor salami och pressad burkskinka, det fanns inte en mygga i närheten av honom. Marek var trots allt erfaren han hade hojat på Sicilen i Bosnien och en del andra sydliga länder 
Marek med kniv och jag med ett kastrullhandtag
 
 Torsdag 12 juni Drar hemåt på morgonen via Sälen, Malung så jag kan besöka Erik Jernberg och få en slurk av han suspekta pulverkaffe. Erik var sig lik och stretar idogt på med sitt företag Jernbergs som tillverkar allehanda MC och snöskoterkläder.
Erik Jernberg Malung
Jag landar i mitt kära Hedemora vid 12,30 snåret.
Sammanfattningvis. Nära 300 mil i sadeln nästan aldrig tråkigt, öm röv avhjälpes med en "Airhawk" som är en slags luftkudde man har på sadeln och ibland någon Alvedon. Tälta är inga problem jag har sovit som en gris. Och haft många kul möten med många intressanta och roliga människor vilket bara händer när man reser själv och dessutom så slipper man kompromisser eftersom valen sker inne sitt eget huvud.
 
Vi hörs /Tomas
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0