ITERA framtidens cykel.

Jag skulle visserligen bar knalla förbi klubblokalen och kolla till kopiatorn samt köpa lite lokala jordgubbar att smaska på. Jaha å hur gick det då? Jovars dom två först nämnda ärendena ordnades i brådrasket men jag råkade förirra mig in på Erikshjälpen som jag brukar besöka när jag behöver utöka mittt bibliotek, och där mitt framför mina ögon uppenbarade sig denna.
En ITERA plastcykel som jag bara inte kunde motstå
 
 En cykel som med ett så udda utseende att till och med den inte heller så bildsköna Mick Jagger föll pladask för den efter dessa ord. ”That was the fuckin´ ugliest bike I´ve ever seen. Gotta have one!” ja vem av dom två som är fulast får stå för betraktaren. 
Jag har snokat reda på en massa historik kring det misslyckade cykelprojektet och hittat följande.

När tillverkningen startades i Vilhelmina i februari 1982 var förhoppningarna stora på en ny svensk designklassiker. Senare har den fått kultstatus som en av Sveriges största designfloppar.
Plastcykeln Itera var omdiskuterad redan vid starten 1982. Antingen hatade man den eller så tyckte man att den var spännande men det visar framför allt att plastcykeln från Vilhelmina berörde. 

Mediernas intresse var enormt och plastcykeln spåddes en lysande framtid på grund av sitt unika koncept. Plastcykeln marknadsfördes i broschyrer som en cykel utan könsrollshämmande ram.
Det mest utmärkande för cykeln var trots allt den svajiga känslan under färd. 

Går man ut på nätet och letar kommentarer från nutida ägare hittar man denna pärla till recension.
”Det är den bästa cykel jag har haft. Mjuk och fin, svänger man så svänger cykeln en stund senare vilket ger tid till eftertanke – skulle jag verkligen ditåt? Framgaffelns fackverkskonstruktion ger en bra känsla av säkerhet när jag ser hur den sväljer vägens ojämnheter på ett mycket visuellt sätt”En annan testkommentar från tiden det begav sig var att, ”Den ser ut som en krokodil och beter sig som en anakonda.”

 

Plastcykeln lanserades med buller och bång 1980 av företaget Itera AB.
De stod för design och produktutveckling medan Vilhelmina Plast och Heva AB tog hand om tillverkningen som startade några år senare.Den kom till Vilhelmina under en period då kommunen skrek efter lämpliga industriprojekt och plastmiraklet från Vilhelmina skulle sätta orten på världskartan. USA:s dåvarande president Jimmy Carter blev fotograferad under en provtur i Stockholm och en massiv försäljningskampanj skulle inrikta sig mot Kina.Den satsningen sprack redan i sin linda eftersom plastcykeln var för stor och tung för kortväxta kineser.

- Jag tror att folk i allmänhet ansåg att produkten skulle bli en sensation. Den var billig. Den skulle bli outslitlig och det mesta skulle kunna tillverkas i Sverige, men det blev en flopp. Hade det lyckats skulle det ha satt Vilhelmina på världskartan, säger före detta riksdagsledamoten, KG Abramsson, som då nyss inlett sin karriär inom det socialdemokratiska partiet i Vilhelmina.

Utgångspris var satt till 1500 kronor. En standardcykel av märket Monark kostade 1980 cirka 1 200 kronor.Drygt 15 000 cyklar hann tillverkas i Vilhelmina innan nedläggningen.- De flesta som tänker tillbaka på plastcykeln i dag gör det nog med ett leende på läpparna, säger K G Abramsson.

Trots en sällan skådad marknadsföringskampanj blev cykeln blev en flopp eftersom den hade vek ram, var tung (ca 16 kg), och för dyr. Företaget hade ursprungligen tänkt sig att sälja den för ca 300 kr (att jämföras med en vanlig cykel som 1980 kostade ca 1 200 kr), men istället lanserades den som en trendprodukt och kostade 1 600 kronor. Det påstods också i ett reportage i Aktuellt att trafikljusen inte slog om för den nya plastcykeln eftersom den inte var i metall

Som kuriosa kan nämnas att arrangören av den stora orienteringstävlingen O-ringen 1985 köpte 1 000 Itera-cyklar som man hyrde ut. Efter tävlingen såldes de billigt till utövarna. Alla såldes.

 

Ja hur knäppt det än verkar och med mitt skumma intresse för tekniska udda prylar så är jag nu ägare till en ITERA som jag knappast vågar cykla på eftersom jag av erfarenhet vet att även plast liksom jag åldras och blir skörare med åren.

Vi hörs / Tomas

 


Kommentarer
Postat av: Ludde

Den kanske inte är så fin, men det är min.

2014-06-25 @ 23:45:02
URL: http://sidewing.blogg.se
Postat av: Tommy Bengtsson

Har 2 st kompletta reservhjul fram och bak om Du behöver. Kanske för vinterdäck ???????

2014-06-27 @ 21:17:23
Postat av: BITTERPITTEN

Jag minns att jag var väldigt konfunderad över hur man skulle kunna reparera en ITERA ?
Tung ,vek ,ful och dyr. Hur kunde dom tro på det konceptet. Det fanns faktiskt träcyklar som var både stadigare och mycket lätta.

2014-06-29 @ 11:56:15
URL: http://bittterpittten.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0