Piparbomästerskapet 2014

Tänk så enkelt och roligt det kan vara att arrangera ett fartfyllt evenemang. I dag på förmiddan hade jag några ärenden till tunhukarnas stad Borlänge. Ja jag vet vi har ju varken Biltema eller Jula i Hedemora annars finns det ingen anledning att besöka denna Dalarnas yngsta stad. Men vi har nåt som inte tunhukarna har, vi har i Dalarnas äldsta stad ett härligt och stort Endurogäng som gillar att hitta på saker. Just av den anledningen tog jag en liten omväg på väg hem som ledde mig förbi ett ställe som heter Piparbo och i Piparbo bor en Enduroåkare som självklart kallas Pipenoch som pilar upp en trvlig slinga på sina ägor.
Pipen med skägg till vänster i bilden höjer högernäven som den härförare han är
Att köra Piparbomästerskapet går till så här. Man ser hur många som dyker upp, det brukar röra sig om 20-30 förare i väldigt varierande ålder. Sen försöker man tota ihop så jämna 2 mannalag som möjligt om det inte finns ndra önskemål såsom far och son lag. 
Starten går till så att startmannen står med ryggen vänd ca 10 m från sin tysta MC. Sen rullar det på över stubbåker och skogspartier i en timme. Banvarvet är ca 5 min långt och man växlar förare varje varv. Den förare som fullgjort sitt varav knatar fram till protokollet och drar ett streck där. Eftersom sdet är en hel del riktigt unga med så slipper dom minsta åka i skogspartierna utan kan gena förbi. Dom knattar som klarar av att köra i skogen kan känna sig lugna eftersom omkörningsförbud av knattar råder i skogspartierna.
Startberedskap 
 
Hej vad det går
 
Jag försökte få till en filmsnutt innan batteriet tog slut. Uselt filmat men bättre än inget.
 
Dagen avslutades med att besöka Sveaparken och ljusfesten för världens barn som vi Hedemorabor ska känna oss stolta över. 
Stämnigsfullt så det förslår.
 
Hedemoraborna hade lyckats skrapa ihop över 170 000kr så långt och tillhör då en av landets frikostigaste kommuner plus att vi är den snällaste kommunen i Dalarna. 
 
Vi hörs. /Tomas
 
 

Kommentarer
Postat av: Ludde

Enkelheten i detta spektakel är mycket tilltalande.

2014-10-05 @ 00:55:37
URL: http://sidewing.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0