En skön MC lördag.

Vad ska man göra en solig lördagmorgon då frun är borta på idrottsutövande och suget i MC tarmen gör sig påmint.
Jo man tager sin BMW tegelsten och drar iväg på MC racing och som omväxling utan vare sig campingpackning eller frun bakpå. Törs knappt skriva det men det blir fan så mycket raskare och roligare åkning på det viset.
Målet för dagen var Gälleråsen i Karlskoga och Classic racing. Jag färdas dit genom Banjoland den gamla vanliga vägen via Fagersta-Riddarhyttan-Lindesberg-Nora medans hemvägen blev via Loka-Grythyttan-Hällefors-Koppaberg-Fagersta som bjuder på härlig och sportig MC åkning och var bara 20 njutbara km längre.
 
Gälleråsen har en särskild plats i mitt racinghjärta för det var där jag för en massa år sedan lyckades fullfölja mitt första raceheat med min Albinracer som jag ägnde 3 år till att bygga.
Denna gång var mitt största intresse att följa mitt andra racebygge sidvagnsracern "Miss Piggy" som numera har flyttat till Norge och vårdas/körs samt utvecklas av Tor Halvorsen med dottern Ariel som burkslav.
Dreamteam. Far och dotter Halvorsen torrkör. Ingen övervikt där inte
Deras körning och utveckling under dagen i Karlskoga gör mig lätt rörd. Under racet förbättrar man sina tider från kvalet en hel del trots att man fick starta längst bak då man missade att sätta på transpondern i andra kvalet men man avancerade hela tiden uppåt i startfältet.
Snyggt. Miss Piggy ligger som ett strykjärn på banan.
Härligt
 
Trots vissa okunniga belackare så är det ett bra bygge som vidareutvecklats bra i Norge. Jag ser fram emot nästa tävlingsäsong som åskådare, jag följer utvecklingen med hela mitt hjärta.
 
Det kördes ju en massa annat på Gälleråsen under dagen och det var 2 klasser som jag gillade skarpt och självklart så ligger den klass jag själv tävlat i (pre47 förkrigsklassen) mig väldigt varmt om hjärtat. L.G Zels från isgaragets vänort banjohålan Möklinta  stod för en 7-särdeles kalasartad körning då han på en lånad (av Westelius) BSA gick upp i ledning i sin första tävling för året.
Zels nr 18 före Börje nr 19 och Roffe nr 1
Men Börje var först i mål
 
Dagens hårigaste fajt bjöds i klass 7A mellan Claes Gruewald Ducati och Tomas Grandell Suzuki  Det  bjöds på grym racing och dom bytte positioner åtskilliga gånger men till slut klöv Grandell mållinjen först med mindre än en sekunds marginal. Tack för showen.
Tajt. Tomas Grandell nr 80 och Claes Gruwald nr 16
 
Alla var ju inte lika lyckliga efter dagen. En av dom mindre lyckliga var Pelle Holmström som sköt sönder sin Norton 750 motor totalt.
Ett av det värsta ras jag skådat.  Kolla vart vevaxeln är på väg tur att avgasrösret är i vägen
 
Slutligen vill jag berätta att jag hade äran att guida 3 gentlemen med en sammanlagd ålder av ca 250 år i isgaraget i fredags.
Vicka sköningar. Dom gillar verkligen motorcyklar.
 
Vi hörs/Tomas
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0