Jag bloggar vidare.

Det hinns allt med en del på en vecka. Som vanligt så är ju det mesta jag skriver om MC relaterat, inget större undantag den här veckan heller. Jag har visserligen plogat skridskobanan innan dubbelis och regnväder stökade till det. Det gav mer tid till garageskapande i stället.
Idag lördag så har jag på förmiddagen varit behjälplig vid Dala vintercup i Enduro som hade ca 115 startande i snöovädret men som jag brukar hävda så är Enduroåkare dom tuffaste MC åkarna så lite snöoväder är ju en baggis. Jag skötte bullermätningen.
Stämningsfullt inför start
 
Senare på eftermiddagen bar det av tillsammans med Lerhandlarn till Gävle för att kolla isracing.Denna sport är så grymt skön och ålderspannet på förarna sträckte sig från 17 år till 71 år. Profilerna är många bland deltagarna
Som Dvärgen ca 2 meter lång och med ett skägg på ca 50 cm
Trevlig tävling dä 4 ungdomar mellan 17 och 25 år var dom bästa. Jag tror också att jag såg en ny stjärna tändas genom Martin Haarahiltunen som tävlingsdebuterade, han såg liten och ung ut men växte för varje heat och plockade även en heatseger. Trots att det var länge sedan IsracingSverige hade så många talanger så är sporten mindre än någonsin vilket är lite skrämmande.
 
Eftersom jag från tisdag 3e feb till den 1a mars kommer att jobba väldigt intensivt inför och under Skid VM så betar jag väl av en massa nu då jag inte vet om jag kan ta mig samman och skriva på ett tag.
 
Fredag 13 februari så håller brorsan Svante på att fixa en trevlig träff i Isgaraget dit alla och envar är välkomna.

Nostalgisk Sixdays och Crossträff

Vi har gott om gamla Mc mästare här i Bergslagen och runt om, och många av oss"gamlingar" kommer ihåg seriecrossen och tillförlighetstävlingarna på 50- 60 och 70 talet
Isgaraget i Hedemora är ju ett lämpligt ställe att träffas på och visa bilder från de epokerna, därför försöker vi få till en träff preliminärt  fredag 13/2 -15.
Varmkorv och fika mm. Tider 18.00  och bildvisning från 19.00
Jag återkommer med mer detaljer när allt är spikat.Brorsan Svante återkommer närmare
 
Slutligen kan jag väl bjuda på en del bilder från mitt senaste byggprojekt.

Jag har byggt mig en moppe i gammalt racerstuk. Motorn är en Kinesisk påhängare och ramen från början en Biltema cruisercykel. Jag har byggt om en hel del med bl.a integrerad tank springerframgaffel samt en massa andra detaljer. Lite smådetaljer återstår. Den kommer att kunna beskådas på Moonbikeshow i Avesta 7 mars där jag även kommer att ställa ut ett par av mina skrotskulpturer,.

Så här blev resultatet.

Lite kul detaljer
 
Vi hörs /Tomas
 
 

Litteratur och hantverk

Jag tycker ju om att läsa och jag läser det mesta utom poesi ssom känns lite för mycket och finkulturellt för min proletärhjärna. Det närmaste poesi jag kommer är Dan Andersson, annars så är det en gnutta skönlitteratur en del kvalitetsdeckare samt en del motorcykelhistoria.
Jag fick en fantastiskt trevlig bok av en god vän (Pelle Hedström) häromdagen. Den är skriven av Australiensaren Don Cox och heter Circus life och handlar om " Australian Motorcycle racers in Europe i the 1950s". Dessa män härjade vilt på TT banorna i Europa under 50 talet.
 
Då jag nyfiket slöbläddrar i den inträffar när jag ser en bild på¨Keth Campbell från 1957 det året då han satte banrekordet på TT banan i Hedemora som löd på 172kmh i snitt. Jag får en Flashback om att det är vårat garage från villan vi bodde i på Tallåkern intill TT banan Va fan jag minns att vi hyrde ut alla rum utom ett och köket till MOBILOIL folket och garaget till nån TT förare. Trädgården blev en tillfällig campingplats och hela familjen var på ett eller annat vis engagerade i TT loppen.
Jag har rådfrågat brrorsan och fler nära vänner om bilden och vi alla är övertygade om att bilden är från vårat garage på Tallåkern. Tänka sig att vi inhyste en sån stjärna i vårt garage. Om dessa väggar kunde tala, mekartraditionen fördes vidare ända tills jag som yngst i syskonskaran flyttade hemifrån. ( Jag flyttade tillsammans med två kompisar till Ungkarlsvägen 13 i  gruvbyn Intrånget)
Fint besök i vårt garage på Tallåkern. Keith Campbell
 
På tal om MC litteratur så fick jag i min brevlåda idag Leif Rosells nyuytgivna bok
 Jag har tyvärr missat hans tidigare böcker så det blir till att ge sig ut på jakt efter dessa godingar
 
Och nu raskt över till hantverkstemat. Eftersom jag är hängiven idealist och förening0smänniska plus att jag avskyr att det ska sökas bidrag till höger occh vänster så tycker jag att man som den gammelmodiga människa av arbetarklass jag är att man skall med gemensamma ideella krafter skall försöka värna om enkelheten att kunna åstadkomma nåt stort med enkla resurser.
I mitt idoga plogande av Brunnsjön så har jag upptäckt att isen behöver hyvlas för att skridskoåkandet ska kännas komfortablare. Det finns att köpa färdiga Ishyvlar för drygt  53000 kr men jag har bankat ihop en som bör funka för ca 3000kr i onsdags. Visserligen krävdes några pilsner för att öppna sinnena men vid kl 22 på kvällen blev den klar och i morgon lördag skall den testas.
 
Så där en gång vartannat år brukar jag kalla mig konstnär och ställa ut nåt rostigt alster på Hedemorakonst. Den här nunan är en del av ett betydligt mycket större alster som färdigställdes igår kväll. Titta in på Hedemorakonst 2015 som invigs 14 februari och pågår i två veckor i Wasahallens övre korridor.
Jag lovar att detta verk ä hyfsat vildsint
 
Så här såg mitt förra verk ut. "Fågel Fenix"
 
Vi hörs /Tomas

Sött och surt inom MC racing.

Det körs en hel del racing på vintern oxå. 
Den skarpaste prestationen i vinter måste vara Dakaråkaren Tomas Berglunds klasseger i årets Dakar rally som körts i Sydamerika.
Tomas Berglund med sina utmärkelser.
Tomas körde i år i den tuffaste klassen " Malle Moto" som innebär att man ska under rallyt sköta all skruva och mekning själv vilket innebär sparsamt med sömn när det behöver mekas långt in på nätterna efter dagsetapper på upåt 80 mil. Vann gjorde han Kapten Berglund
 
Mer att glädjas åt i vintermörkret är att det varje veckoslut körs över hela landet diverse vintercuper i Enduro varje veckoslut, jag tippar på att närmare  1000 Enduroförare kämpar i nån av tävlingarna varje helg..
 
Svensk Isracing har just nu fyra ytterst talangfulla ungdomar som har rönt stor uppmärksamhet både här hemma och internationellt. Dom fyra har hitintills piskat upp di gamle på tävlingar här hemma vilket inte ses med blida ögon av vissa som har svårt att acceptera att förbundsansvariga vill satsa helhjärtat på dom unga talangerna.
Talangen Ove Ledström 17 år utmanar Tony Klatovsky
 
Det tråkiga är att det råder stor kris i denna häftiga sport. För tillfället finns det det bara 20 licensierade isracingförare i Sverige. Och man är tvungen att kalla in +70 förare för att kunna fylla ett lag. Hoppas verkligen att fler unga med tävlingsbakgrund ser att dom snabbaste idag är ungdomar och att det går att ta sig ut i världen som förare med rätt stöd. Dom är duktiga att ta tillvara på talangerna Ola Westlund och Peter Jansson all heder till dem som inte ger sig trots massivt motstånd från dom konservativa i sporten.
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 
 

Ploga ploga ploga och lite spåra är idealistens vardag.

Friherrelifet är inte alltid en dans på rosor. Eftersom jag aldrig kan hålla mig från diverse volontärarbete och gärna vill vara aningen nitisk i mitt arbete för att allmogen ska kunna utöva frisksport så tenderar emellanåt dygnets timmar att vara snålt tilltagna. När jag var yngre och knegade både dagtid och med föreningsarbete kvällstid så sa jag att vila får jag göra när jag blir pensionär, det gick sisådär.
Snöstormen i lördags skapade fritidssyssla. Glamoröst.
Med klen plogutrustning måste man försöka köra upp skridskobanan dygnet runt så plogteamet kör skiftgång nästan dygnet runt. Snnöfallet och blåsten friskade ui så jag var vilse ett tag på sjön.
Lagomt klara med skridskobanan på söndag eftermiddag så drar mer snö in.
Jag hade dessutom lovat ett gäng Polska isracingförare en åkbar bana till måndagen. Pust och stön där den banan skulle vara var det hårt vindpackad snö så det blev ett nötande i 4 timmar för att fixa en bana.
Tre glada vitlöksdoftande Polacker.
Dom har gnott väldigt intensivt på Brunnsjön i tre dar och någon Polsk girighet såg jag inte röken av, dom betalade frikostigt till föreningen Brunnsjöns Vintervänner för plogningen.  Deras resa drog sen vidare mot VM kval i Strömsund.
Internationellt värre på Brunnsjön. Förra veckan isracingförare från Holland och Frankrike den här veckan Polacker och jag såg dessutom en Skotte som försökte lära sig åka skidor.
En Polsk yngling torrkör Lerhandlarns veteranpärla i isgaraget
 
Vi hörs /Tomas
 

En vanlig vecka.

Jag skiter i att göra en årsåterblick så det får räcka med den senaste veckans händelser.
Fredag 3 jan.
Kl 11 säljer vi vårt radhus som varit uthyrt de senaste 4 åren. Skönt att vara befriad från alla lån som har hängt som ett skavande ok på mina axlar, det är frihet att vara skuldfri.
Resten av dagen packar vi yngsta sonens tillhörigheter inför hans flytt till Boden.
Kl 21 Hämtar jag en stor jävla Thulevagn som jag ett dygn senare ska lämna in i Boden.
En sån här släpade jag efter en gammal Ford Escort 98 till Boden
Lördag 4 jan.
Jobbig körning på glashala vägar med ett jättesläp 85 mil. Vi hann lasta av allt och jag kunde med 15 minuters marginal för att slippa straffavgift lämna in släpet 20,45 på OK i Boden.
 
Söndag 5 jan 
Efter att ha tömt hjärnan på alla koncentratuonsresurser skiter vi i bilåkning för att istället leta efter Bodens fästning. Jag har i min enfald trott att allt som sägs i Karl Bertil Jonssons jul är helt sanningsenligt då det sägs att byrådirektör H.K. Bergdahl som har mahognyport och husa har av Karl-Bertil berövats en tändstickstavla föreställande Bodens fästning. Jovisst finns bodens fästning ja hela 4 stycken men jag kan inte föreställa mig hur en tändstickstavla av den ska se ut.
Så här odramatisk ser Bodens fästning ut. Rödbergsfortet
Undertecknad poserar framför Bodens fästning
 
Måndag 6 jan.
Hemresa 85 mil utan släpvagn men det var ca 50 mil snörök. Känner mig ganska trött på bilåkning just nu. Det är ett avlångt land vi lever i, en av mina söner bor 45 mil söderut i Värnamo och den andra i Boden 85 mil norrut  vilket gör att det är 130 mil mellan brorsorna.
 
Tisdag 7 jan. 
Får besök aen Fransos Claude Gadeyne som kört hit från Montpeller för att träna isracing eftersom han tänkt köra VM kval i Strömsund 17 jan. Jag fixar boende åt honom och börjar ploga en bana åt honom.
Rivierans guldgosse. Lycka är att få köra isracing på Brunnsjön.
 
Onsdag 8 jan.
Nu blir det att traska på sjön i dagarna tre för att ploga banor och vara behjälplig vid träningen. Det jävliga är att Franska mc förbundet sullat till det så Claude inte har någon startplats i VM kvalet. Jag lyckas hjälpa till så han får köra en serietävling för SMK Gävle på söndag uppe i ö-vik tur att man varit insyltad i sporten så man kan en del av rutinerna.
 
Torsdag 9 jan.
Regn, Isracingträning och preparering av banor och hoj.
På eftermiddagen var jag på planeringsmöte i  Falun inför skid VM. Jag blir inhyrd för att vara med att fixa ljud och dataledningar vilket är fruktansvär komplext till ett sånt här jättearrangemang. Så nu vet Ni vem Ni ska skälla på om inte saker funkar till VM
 
Fredag 10 jan.
Mer isracingbesök till Brunnsjön från Holland. Rene Stellingwerf behövde skaka liv i insomnade muskler inför serietävlingarna i helgen.
 
Lördag 11 jan.
Snöstorm på ingång så vi får gå skift på plogningen av skridskobanan över hela natten. Om vi väntar för länge så tar vi oss inte igen snödrivorna med vår klena maskin så lördagskvällen är räddad.
'
Som sagt en vanlig vecka på ett ungefär.
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 
 
 
 

Miss Piggy har flyttat till Norge

Så har då mitt sivagnsbygge bestämt sig för att flytta till Norge, 2 gentlemän från Lillehammarstrakten drog i väg på nyårsnatten när dom sista raketerna smällt klart i Lillehammar och stog med sin buss på parkeringen utanför mitt bo kl 07,50 på nyårsdagens morgon. Det blev att snabbt byta Miss Piggy mot ett antal Norska oljekronor. Kl 16.30  fick jag ett mail från Tor som skrev att han nu var hemma.
Tor Halvorsen vänder hemåt med grisbilen.
 
Jag lovade att komma för att se tävlingspremiären och hoppas det blir i Våler i juni.
 
När vi hade årsmöte i isgaraget före jul så fick alla medlemmarna lägga fram en verksamhetsplan för kommande år. Jag lovade att sälja minst en MC som nu är avklarat och jag lovade också att bygga klart min cruisermoppe villket jag hoppas kunna göra i januari sen kan jag lata mig resten av året.
Jag får göra ett ryck med den här mackapären snart.
Men innan jag tar itu med moppen ska jag slutföra ett skrotkonstverk till Hedemorakonst i februari.
 
Vi hörs /Tomas
 
 

RSS 2.0