Tjeck Däck och pensionsförsäkring

Alltså Tjeckiska slangar och däck från Pragvårens tid kan vara lite fascinerande. Ja snubblade på en relik från svunna tider när jag höll på och piffade upp en motorcykel i går (jag återkommer till MCn). När jag skulle pumpa upp bakdäcket så hittade jag ingen ventil och tänkte att den har nog krupit in i däcket.
Nja det visar sig att man gjort hål i däcksidan och trätt ut ventilen där
Jag kom på att jag sett sån här montering tidigare på Tjeckiska isracinghojar och iden är inte så dum eftersom dom starka motorerna och det låga däckstryck man har på Speedwayhojar lätt drar loss däcket från fälgen
På det här viset åker ju slangen med utan att knäcka ventilen, listigt eller hur.
 
Slangen var av den tjusigt gammeldags röda gummifärgen.
Lägg märke till ventilens placering.
Äkta gammal BARUM slang kan vara hur gammal som helst
 
Att jag överhuvudtaget råkade snubbla på däckmysteriet beror på att jag i veckan fick ett erbjudande att köpa två gamla Tjeckiska rundbanemotorcyklar för ett bra pris. Eftersom det lilla egna sparandet på bank med minusränta bara verkar trygga bankfolkets ålderdom och inte min så insåg jag att en investering i hjulburen metall var ett bättre val.
Det blev 1 st isracinghoj från 70 talet JAWA dubbelnockmotor
 
1 st ESO speedwayhoj från 60 talet.
 
Jag har en något ambivalent inställning till rundbanesporten efter att ha försökt följa gnällspikarna inom speedway GP som beter sig som italienska fotbollsdivor genom att ständigt gnälla på domaren och ligga och åma sig. Lite resolutare är det för det mesta inom isracingen som är en ursvensk MC gren. Eftersom jag tidigare mest sysslat med Enduro som är en mer ensamsport där man slåss mot elementen och inte har någon att gnälla på mer än sig själv ensam i skogen.
Ändå så finns det få motorsporter som kan mäta sig med rundbana som publiksport med tätheten och intensiteten. Att sedan det hela känns väldigt gammelmodigt med seg utveckling har ju också en tjusning då jag gillar vetran MC. Visste Ni förresten att Sveriges första permanenta speedwaybana byggdes i Hedemora 1932. Svensbobanan byggdes på initiativ av Mas Harry 
 
Vi hörs/Tomas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0