Reserapport från den lyxiga pensionärsresan

Många intryck, massor av bilder, många mil och fyra ömmande akterspeglar. Det borde räcka med det men jag fyller väl på lite.
Söndag 17e maj på Norges nationaldag startar vi vår resa i ett ösregnigt Hedemora från samlingsplatsen utanför Isgaraget.
Fyra förväntasfulla herrar
Vi körde 3 olika varianter av kardandrivna BMW och en kedjedriven Honda transalp. Skillnaderna på drivlinor återkommer jag till.
Det ösregnade hela vägen till Nynäshamn men vi klarde oss ganska torra eftersom vi var rustade med fräscha goretex och gummikläder.
Måndag 18 maj efter en natt i campingstuga i Nynäshamn så befinner vi oss mangrant i kön till färjan som under 11 timmar ska transportera oss tvärs över Östersjön kryssandes mellan Ryska och Amerikanska U-båtar. En ganska seg tur med taskig mat och det mest upphetsande var att se Gotska sandön på håll.
Väl framme så hjälpte GARMIN oss till det charmfulla boendet så vi kunde installera oss innan vi fick inmundiga vår första utländska pilsner.
God frukost och alla tiders säng på Raibie Logi och skitbilligt.  Första stopp tisd 19 maj
        
Vi drar vidare genom Estland den 19 maj på överraskande fina vägar och med hyfsad tillgång på tankställen. Vi följer kusten söderut och ett trevligt inslag är ju alla bebodda storkbon längs hela vägen.
Det är i såna här rishögar som bebisarna hämtas och levereras till Sverige
Man sätter upp plattformar på telefonstolpar och vill gärna ha dem nära sig. Enligt myten frånsett barnleveranserna så skyddar storken husen i sin närhet från eldsvåda.
Bra mat fanns på en vägkrog utanför Klaipeida där man äter lyxigt för en 50 lapp. Vi drog vidare genom Litauen som hade ännu bättre vägstandrad och följde gränsen efter den Ryska enklaven till Kaliningrad vidare mot en håla som heter Jurbarkas där vi hittade ett hyfsat boende. Däremot hittade vi ingen öppen restaurang där så det blev till att handla korv och pilsner för att sen koka på mitt lilla gasolkök.
Korvkokning pågår i lä av hojarna.
 
Onsdag 20 maj går färden vidare mot Polen. Som vanligt så är vår vän GPS Garmin inställd på att undvika motorvägar så vi har onödigt trevlig MC åkning hela tiden på små asfalterade vägar genom mindre byar och samhällen och till kvällen hamnar vi i en Polsk stad som heter Olzstyn. Dagsetapperna ligger på ca 400km vilket är fullt tillräckligt för våra gubbkroppar samt att vi inte har några exakta mål eller vägar som måste tas.
 
Vi får tag på ett lagomt sunkigt hotell i gamla stan som passar våra enkla vanor utmärkt.
Fram och baksida på HOTEL Wysoka Brama 100kr natten då ingår tjock TV med fjärrkontroll
         
Det blev en god middag på ett Cowboy ställe samt lite utländsk wirre på ett annant place innan kvällen avslutades på ett skitkul musikjamställe där instrumenten var gitarr och congas.
 
Torsdag 21 maj Vi intar frukost på ett hak vid torget och får se en Polsk yngling inta en näringsrik frukost bestående av en tallrik Pommes frites och en stor sejdel starköl, de e Polen de.
Vi dundrar vidare över den Polska landsbygden och hamnar mot kvällningen i en ort som heter Zwidwin där vi hyr in oss hos en snål käring som lagar fläsk åt oss, ja ja det slinker ner med en piva. 
Snålkäringens hotel där inte parkeringen ingår i priset.
 
 
Fredag 22 maj När vi skall dra vidare från den snåla käringen kommer hon på att hon ska ha parkeringsavgift av oss men vi orkar inte krångla så hon får sin vilja igenom innan vi drar vidare med Tyskland som mål.
Det blir en liten färja över sundet till Swinemunde
Strax har vi passerat den Tyska gränsen och bara 16km från vårt slutmål Teterow så smäller Jörgens kedja av. Det visar sig att ena länkhalvan till kedjelåset brustit så han får parkera med Leif som sällskap medans jag och Anders drar till depån vid tävlingsområdet för att hitta ett passande kedjelås. Det visar sig inte vara helt lätt och vi får en adress till en MC firma i Gustrow 30 km bort. Vi får ihop till nåt som bör kunna funka och återvänder efter att ha lånat en del verktyg av Klatovsky till vår olycksbroder Jörgen.
Så här kan det se ut när Anders en byggingenjör, och en pensionerad tokmotare arbetar
Anders lyckades nita ihop kedjan så vi kunde anlända till Teterow vid god vigör. En lite håla som Teterow blir lätt fullbelagd en sån här tävlingshelg så jag och Anders fick campa på gräsmattan vid Jugendherberget men varmt och skönt som det var så funkar det också.
Anders lovade sig själv att aldrig mer sova i tält efter detta
 
Lördag 23 maj Idag är det racedags. Vackert väder, vackra motorcyklar, vackra människor, smakfull öl, goda korvar och en stämning på topp. Vår egen favorit bekantingen från isracingvärlden Tony Klatovsky levererar och vinner klassen för långbanehojar med sin preppade JAWA.
Banan är något timglasformad så det är även högerböjar 1800m lång och 16m nivåskillnad snittfarten på drygt 120kmh så man går alltså in i böjarna med ca 150kmh. Ståpäls.
Klatovsky vinner.
Minst lika rolig var att i motocrossklassen så vinner en yngling som kör för SMK Hofors Fredrik "Löken" Tysklind efter en mycket imponerande körning.
En lycklig Fredrik "Löken" Tysklind
Det blev några timmar i depån efter racet tillsammans med isracingbröderna Klatovsky.
Dom klär bra i Hedemoras Hökarna tröjor pojkarna. Mitt bidrag till långbanesporten.
På lördagskvällen kördes det speedway och ur Svensk synvinkel. Det fanns fyra Svenskar till start och det blev väldans bra utdelning. En kul detalj är att man kör med sex förare i finalen
1a Antonio Lindbäck 2a Sebastian Ulamek  3a Peter Ljung
En bra dag och en bra kväll blev det.
 
Söndag 24 maj Ytterligare en tävlingsdag i 25 graders sommarvärme vilket gjorde att jag åkte på en cyklistsolbränna på armarna.
Så här ser en av mina lemmar ut efter årets första solbränna.
 
Jorå Klabo kom tvåa i ett heat om nån slags pokal och en annan Svensk med efternamnet Aldn vann motocrossklassen med handicapstart på söndagen.
Mot kvällningen bar det vidare med full packning till Rostock för att möta upp nattfärjan till Trelleborg.
 
Måndag 25 maj Svensk asfalt under hjulen och vi dundrar på upp genom Skåne och Småland för att kolla in bilkyrkogården på Kyrkömosse i närheten av Ryd. På vägen dit så händer det igen att Jörgen kedja är på väg att ge sig det sker i en by som heter Glimåkra. Länkbrickan har krypit genom nitningen och det hänger på en skör tråd. Vå proffessor störtar in på en handelsträdgård och lyckas låna ett par kraftiga hammare för att knacka ihop det med. Det går sisådär och efter lite funderande så kommer han på att ett par svetsloppor som nitning skulle nog göra susen. Då visar det sig att på andra sidan vägen finns en smidesverkstad, hurra tänker vi och beger oss dit.
Ibland kan en smidesverkstad kännas så befriande.
Ett par snabba svetsloppor senare och lyckan är fullständig
Vi rullar glatt vidare till bilkyrkogården i Ryd som drevs mellan 1953 och 1974 av en man som kallades åke på myren.'
Ett levande konstverk i ständig förändring. Klicka härunder och läs mer
Nu bar det vidare upp genom Småland för övernattning i stuga i Värnamo där jag passade på att hälsa på barn och barnbarn.
 
Tisdag 26 maj. Nu är hemlängtan stor så vi ger GPS apparten fria händer att ta oss hem på snabbaste sätt. Efter en matpaus i Brändåsen så bestämmer sig Anders för att dra till Örebro och titta i någon slags affär, Jörgen tänker passa på att besöka ett av sina barnbarn och jag och Leif drar vidare mot Hedemora. Men för Jörgens del tar inte resan slut så fort. På motorvägen utanför Örebro går kedjan av en tredje gång, förmodligen så pajades härdningen när den svetsades så på kvällen får jag den här bilden som ett SMS meddelande.
Jörgens Honda på väg till Ribboda MC service
Det löser sig alltid på nåt vis. Nu är vi alla hemma i tryggt förvar.
 
Sammafattningsvis en rolig tur på roliga vägar med roliga kamrater så jag känner mig nöjd.
 
Vi hörs /Tomas

Kommentarer
Postat av: Ljung

Förbannat trevligt inlägg!

2015-06-02 @ 21:56:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0