Betraktelser från Småland.

Jag har nu varit på resande fot några dagar på en kombinerad nöjes, affärsresa och betraktelseresa. Nöjet bestod av att få träffa son, sonhustru och barnbarn i Värnamo. Affärsresan bestod av att jag for runt och plockade upp en del redan betalda traderabudskrot, det äldsta ropade jag in i julhelgen och det senaste på påskafton. Som Ni märker så är budgivningen låg och min köplust stor kring diverse kristna helger så därför har jag beslutat mig för att dra till Tyskland i pingsthelgen och fira en traderafri helg.
Tradera fynd 1 från Östergötland nära Åtvidaberg.
 
Ja visst vart det en jordfräs i Värna i åtvidabergstrakten, slank visst med ett elverk som säljaren ville bli av med när jag  ändå var på plats. När jag råkat nämna för mina vänner att jag köpt en jordfräs så skakar dom förvånat  på sin skallar och undrar vad fan jag ska med en jordfräs till? Jag mumlar väl nåt obegripligt till svar eftersom jag starkt måste ifrågasätta deras ordförståelse, Jag tycker att namnet jordfräs talar för sig själv så jag hoppas att dom försöker tyda ordet bättre innan Dom ställer en sån fråga igen.
 
Eftersom det var annanddag påsk när jag for vidare mot sveriges frikyrkotätaste landskap så vågar jag väl knappast nämna att jag stötte på ett mer hedniskt påsktecken.
 
Självklart så företas en Blåkullafärd på MC. Tror att det är en landning jag fått uppleva i en håla som heter Stensjön mellan Eksjö och Sävsjö vid Nässjö MC klubbstuga. 
 
Väl framme i Värnamo blev det ett kärt återseende med Barnbarnet Nova
 
Det blev en stärkande promenad i omgivningarna för att se om Värnamo skiljer sig mycket från Hedemora.
Det var då när jag stillsamt i mitt filisoferandea spatserande stötte på nåt jag inte trodde var möjligt.
Det var förbjudet att gå!
Jag har då aldrig stött på nåt liknande. Skulle jag känna mig kriminell som använde fötterna? Hade jag åkt MC eller bil hade jag varit laglig då?  Då blev jag trotsig och smög mig till en början fram till fots och hade turen att inte bli ertappad inte konstigt att dom promenerande jag mötte såg lite räddhågsna ut men jag vandrade vidare.
 
Jag hamnade så småningom här. 
 
Jag busvandrade vidare in mot centrum och mötte allt fler fotgängare kändes det genast tryggare att vara så busig att jag trotsat den tidigare skylten. Väl inne i centrum så hittade jag ytterligare en fantastisk skylt.
Det här är min absoluta skyltfavorit. Dom är påhittiga i Småland.
 
Innan hemfärd så fiskade jag upp ytterligare ett Traderafynd som jag ropat in i julas, det fanns i en by bestående av 1 hus som heter Vitarör.ett par mil från Värnamo.
Jan-Erik levererar ett stycke NSU Lux 1953 
Jan Erik är musiklärare och NSU fantast, Han her ett garageföretag som enbart sysslar med gamla NSU. 
 
Hemma igen och sommaren närmar sig, vänta och se bara.
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Brozzan

Åsså kallar dom mig skrotsamlare!!?

2013-04-03 @ 19:02:06
URL: http://hojbygget.blogspot.com
Postat av: Ljung

Skulle ju kunna skryta om var man såg påskkärringen först, men sån är inte jag inte! Frågar istället, vem fan ska jag nu donera MIN jordfräs till?

2013-04-03 @ 21:15:57
Postat av: Bloggarn själv

Till Ljung. Det har skett ett könsbyte i Stensjön. Förra gången jag passerade korsningen var hon en Tomtegubbe och kärringen var nog i startläge när Du passerade eftersom det var före annandag påsk.

2013-04-03 @ 21:51:15
Postat av: Anders Jonsson

NSU är inga dåliga grejer, de har fortfarande 5 rekord kvar på Bonneville sedan 50-talet.

2013-04-04 @ 00:45:31
Postat av: Ludde

Jordfräs?? Ska du kakla om i badrummet?

2013-04-04 @ 16:21:02
URL: http://sidewing.blogg.se
Postat av: Ludde

Grattis Tåmpa! Tänk att det var så lätt att få fart på fräsen. Kära frun måste skratta sig lycklig.

2013-04-04 @ 22:07:59
URL: http://sidewing.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0