Lite ALBIN racing i augusti.

För första gången på 13 år så skiter jag i årsracet  på Sviestabanan i Linköping. Jag har visserligen inte kört där alla dom åren men jag har alltid varit där på nåt sätt.
Istället så drar jag och lilla duvan med husbil och trampcyklar till Danmark för den närmaste veckan.
 
Väl hemkommen så bär det av till Filipstad den 10 augusti. Det är backtävlingen Långlialoppet för gammelfordon som hägrar.
Jag ser verkligen fram emot detta trevliga arrangemang
 
En vecka senare så har jag fått möjligheten att köra uppvisning i samband med back SM i Röforsbacken. Kanske inte så rejsigt men jag ser fram emot att får köra i denna klassiska backe, så det blir ytterligare en rejsbana att lägga till mitt CV.
Back SM. Jo jag tackar jag.
 
I morgon bitti drar vi mot Danmark i motvind
 
 
 

Mossiga fördomar.

I dag när jag var på motorstadion och idkade ideellt arbete så stötte jag på ett märkligt resonemang.
Först lite bakgrund:
Det är så att klubben tvingades ställa in en ungdomtävling i Motocross idag eftersom det endast fanns 30 förare anmälda i onsdags när anmälningstiden gick ut. Det kostar runt 15000 kr att genomföra en motocrosstävling med ambulans, sjukvårdare, domare och hela köret, så med en startavgift på 300 kr så krävs det minst 50 betalande förare och då har jag inte räknat med kostnader för banpreparering bevattning mm.
När jag och min son stod och lastade i tidtagningutrustningen i bilen som vi skulle köra till Smedjebacken för utlån till en annan tävling (som vanligt så står jag för soppapengarna själva som den idealist jag är).
 
Då kommer ett äldre par framrullande med en ny Mercedes och undrar varför det inte är någon tävling eftersom dom åkt hit för att kolla in barnbarnet som skulle delta och att dom inte fått reda på nåt.
Jag förklarar varför och berättar att en ambulans med personal kostar minst 1500kr tim samtidigt som jag frågar varför dom inte kollar läget innan eller pratar med sina barn och barnbarn.
Då säger karfan att det är invandringens fel att vi inte kan köra motocross eftersom Sveriges kapital försvinner dit!
Jag finner det märkligt att en männsika med en bil i 300 000 kronorsklassen tycker att vi har det taskigt ställt.
Jag förklarar med några väl valda ord vad jag tycker om hans åsikter och han tuggar luft som en nyss uppdragen aborre och piper iväg därifrån illa kvickt, och jag hoppas slippa träffa fanstyget igen.
 
Jag har för vilken gång i ordningen vet jag inte rullat in Miss Piggy i skamvrån. Det har varit över 2500 besök på min annons på blocket men bara 1 har visat intresse så nu skjuter jag på ev beslut occh låter hen stå på mognad
 
Här står Miss Piggy med matchande acessoarer. Teammössor, depå kickbike samt lavalampa.
 
 
 
Om någon till äventyrs lyssnar på Radio Dalarna 101,2 Mhz så är jag med på ett inslag på måndag nånstans mellan kl 15,00-15,30.
 
Vi hörs /Tomas

Pensionärsdans.

Eftersom vi pensionärer trots att som i mitt fall ha betalt in skatt/pension i snart 50 år får en väldigt ynklig skärv att leva och roa oss på, Vad som vi förväntas roa oss av och som plånboken tillåter är boule, dragspelsmusik, provsmakning på ICA samt pensionärsdans. För att undvika detta så provar jag på diverse andra yrken, naturligtvis sådana jobb som anstår en friherre. Jag har dom senaste dagarna provat på plåtslageriyrket, naturligtvis som lärling och hantlangare vid takläggning (dubbelfalsad plåt) intressant och nödvändigt för att slippa lära mig dansa.
 
Annars så har jag hittat en bra Finsk instruktionsfilm för att lära sig discodans. Klicka in och lär.
http://www.youtube.com/watch?v=etWL9KSgu1M
 
Nu bär det av till Falun och Sveriges Radio för att delta i nåt slags program som jag har halvtaskig koll på. Jag ber att få återkomma i ämnet.
 
Vi hörs /Tomas

MC tur med djurtema.

Lilla Duvan ville så gärna ta en MC tur för att köra in sitt nya allväderställ. Sagt och gjort, vi grenslade tegelstenen och gav oss åstad längs dom hojvänliga vägarna efter Dalälven.
 
Första djuriska anhalt var bland  dom frigående Grisarna i Stora Skedvi. 
Det är jag som är i förgrunden.
 
Det känns upplyftande att se så lyckliga grisar som få leva ett så värdigt liv i väntan på att fylla våra isterbukar. Tyvärr så måste ju dom små sötnosarna offras för oss köttätare.
En nära släkting till min Miss Piggy. Visst är dom lika.
99 översatt till Franska = Nöff nöff.
Jag ska kolla om den kan få ett godkännande för att delta i grispremiering åtminsone.
 
Vi drog  vidare norrut längs Dalälven för  att så småningom hamna vid Sahlins strutsfarm i  Romme utanför Borlänge.
I en så liten skalle kan inte rymmas så mycket hjärna.
 
Jag fick tillfälle att som första nordeurope filma en djuriskt erotisk kärleksakt mellan ett par av dessa exotiska djur som trots sina små hjärnor verkar fatta hur det ska gå till..
Klicka på länken som följer efter att ni motat ut barnen bara. http://www.youtube.com/watch?v=ZwQL49WxOVE
 
Efter denna handling köpte jag mig en strutsglass som avnjöts.
 
När jag käkat upp glassen och i skallen summerade mitt besök så slog mig tanken. Vad var det i glassen som gjorde att den kallades strutsglass? Var det strutsägg i den eller var det det som strutstuppen nyss hade levererat? God var den i alla fall.
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 

MC/Moppe/Traktor cruising i Säter.

Det känns svårt att som storebrorskommun erkänna  att Säter är bättre än Hedemora. Visserligen vill jag inte bo där men i ärlighetens namn så har man på nostlagifronten lyckats fan så mycket bättre än Hedemora. där vi fortfaranade tror att namnet Hedemora TT slår allt.
Ta bara en sån sak som den klatschiga och nostalgiska slogan som blev utnämnd till Sveriges bästa. "Tokig i Säter". 
Sen var det ju ett gäng mossiga affärsidkare med blå stämpel (jag vill minnas att blå stämpelm på kött/fläskstod för helfet) som tyckte att nämnda slogan hade negativ klang och skapade en sockersöt slogan som heter "Söta Säter" hur töntigt och fånigt som helst och i det fallet så vet jag att 99,9 % tycker som jag.
Nu är det ju så´att jag i egenskap av amatörkunnig i allehanda gammelfordon återigen fick uppdraget att agera speaker på sagda MC/Moppe/Traktor cruising i Säter vilket kändes lite kul eftersom jag gjorde mina första trevande försök i fjol och tydligen fick förlängd provanställning.
Det vart ett knepigt jobb eftersom jag vart tilldelad en sladdansluten mikrofon och inte såg ett skit av vad som hände bland 2 hjulingarna. Förra året hade jag en trådlös rackare som gjorde att jag kunde kuta runt och surra lite var som helst.
Jag bjuder på lite skolgårdsfoton i stället.
Inte mycket nostalgi men mycket Dart Wader
 
Ett fantastiskt borstat alu/band/plåt jobb
 
Och inuti doldes en helt vanlig EU moppe
 
Detta var en moppe. I MC paraden smög det sig in ett antal tråkiga modärna hojar vars förare borde veta hut och hålla sig på sin kant. 
En Falun tillverkad Svalan med Panter motor pryder sin plats.
 
Två st Danska Nimbus på samma bild.Plattjärnsromatik i min smak
 
Moppe och MC nostalgi i all ära men det är traktor cruisingen som är löken på laxen en sån här kväll.
Vackert renoverad Chevrolet EPA med kofösarvagn
 
Samma typ av EPA men i vackert patinerat skick
 
Cushman. En Amerikansk college moppe. Så enkel och så  vacker.
 
 
Slutligen så bjussar jag på en i mitt sinne den bästa behållningen av kvällen.
Klicka på länken härunder och njut. Kylningen med avsvalkande rep är magnifik
 
Ja en fin torsdagskväll har jag haft i grannkommunen och jag fick dessutom pröjs för sånt jag på ideell basis betalat själv för under 45 års tid, så´jag är "Tokig i Säter" men tänker bo kvar i TT staden.
 
Vi hörs/ Tomas
 
 
 

En Smålandstripp.

Det blev till att klä på tegelstenen med alla väskor, packpåsar, gps och en stor vattenflaska för att kompensera avdunstningen under goretex membramet.
Eftersom det är skittråkigt och obehagligt att åka motorvägar och mitträckesvägar så försökte jag mig på att åka lite småvägar delar av färden. Det är faktiskt dom små vägarna som ger lite njutning även om det emellanåt blir lite snuttar med grusväg men då är det ju bara att pruta lite på högerrullen. 
Efter en eftermiddag på blandade vägar så hamnade jag så småningom på Anderstorp Raceway occh stötte genast på massor av gamla racebekanta innan jag hann slå upp tältet.
 
Färskpotatis, matjessill och en fortfarande kall bira. Ett värdigt friherreliv. Livskvalitet!  
 
Ja visst ja det var ju MC tävling oxå. Jag surrade runt i depån och förklarade för många varför jag inte kunde delta med min färdigbyggda sivagn och fick full föståelse för mitt dilemma med maskinkort. Men det hjälper ju inte med medömkan, så snart tar jag till vinkelkapen och styckar upp den rosa skönheten i molekyler eftersom det inte är meningen att classic racing ska växa.
Det fanns en mängd Tyska sivagnar på plats och det har väl sällan skådats så många 3 hjulingar samtidigt på classic racen.
Ett collage av sköna sivagnsmotorer.  BMW, Ducati, MotoGussi, Norton, König.
 
En riktigt cool gatregad sivagnsracer.
 
2 Tyska riktga höghjulingar. Såna man sitter på och styr.
 
Den här ordningen var det på sivagnarna i mål på lördagen
 
Det såg ut som vanligt i toppen på den alltmer avsomnande förkrigsklassen. Jag har min syn på varför den så sakta tynar bort och varför jag själv föredrar att använda min Albin till annan åkning. 
 
Börje Ivarsson och Roffe Granlund. Dessa två alltid minst ett halvt varv före trean.
 
Stilstudie på 73 år unge Rolf Granlund från Långshyttan
 
Stilstudie på ännu yngre Börje Ivarsson från Gullvalla.
 
En bra veckända med en något trött röv efter 90 mil på blandade vägar men jag sover gott i tält och man gör alltid nya bekantskaper i MC sporten. Så mycket kunnande och en sån härlig gemenskap är så grymt värdefullt och upplyftande. På torsdag ska jag agera speaker på nostalgidagarna i Säter då blir det veteran mc, moppe och traktorcuising en garanterad höjdare.
En så snygg kåpa till kamdrivningen på Ducati sivagnen från Schweiz.
 
Ses vi på torsdag ? /Tomas
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Mot Anderstorp.

 Nu kan jag inte hålla mig längre!
I morgon fredag packas tält och sovprylar tillsammans med matjesill, färskpot något i grillväg samt några pilsner för att grensla tegelstenen mot torvmossen i småland.
Trots min bitterhet över att å det gruvligaste blivit blåst och förnedrad på chansen att få tävla med sivagnen så vill jag gärna kolla in alla andra som får skatta sig lyckliga över att anses ha tillräckligt dugliga åkdon.
 
Jag har nu trots mitt friherreämbete lönearbetat i 7 veckor vilket skulle utgöra den ekonomiska plattformen för fortsatt tävlande. Det känns skönt att återgå till en mer behaglig tillvaro samt att veta att tävlingsbudgeten i stället kan satsas på en Afrikaresa till hösten
 
Sista rycket idag blev att montera stegen som till himelen bär 
 
En liten saknad blir det att slippa åka i Drutten med negerkungen bakom ratten.
 
Vi hörs /Tomas
 

Gamla hojar och gamla gubbar.

Det har som bekant varit TT uppvisning utanför Hedemora i lördags. Jag var anmäld som deltagare med min Albin och både jag och Albin var på plats men jag avstod från att köra. Det vart lite för knöligt att hålla i ljudanläggningen samt vara speaker och försöka köra samtidigt när det sen inte var en bana som lockade så fick det vara bra så.
En snygg FN 47a var på plats som ägdes och kördes av Erik Zetterstrand
 
Det är trevligt med classic träffarna där man får dregla över en massa gamla rariteter även om själva nötandet på taskiga banor inte lockar mig.
En Velocette KS TT topp vacker som en skön skulptur
 
Runrun Rune hade med sig 2 snygga Rudge lägg märke till den gäckande skuggan.
 
Måste passa på att bjuda på ett mäktigt fjäderfä inslag jag såg från mitt fönster idag.
 
Eftersom jag ska spurta med min sista vecka som entreprenör i fjärrvärmesfären så blir det kanske dåligt med inspiration att skriva på ett tag.
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 
 
 

TT uppvisning och sidvagnsförsäljning.

Till Er som äventyrs har hoppat in här på bloggen efter att ha läst min annons så vill jag upplysa om att all info finns i det tidigare inlägget så det är bara att rulla ner och läsa föregående inlägg.
PS den kommer INTE att finnas för beskådande på nedstående arrangemang på lördag men hör bara av sig så kan jag låsa upp portarna till Isgaraget för visning jag kommer att leka speaker på lördag.
 
Angående TT uppvisningen så följer en startlista strax.
Det är MCHK västerbergslagen som står som arrangör på Hamrebanan.
 
Här är startlistan
 

Nr

Namn

År MC

Fabrikat

2

Reidar Hällgren

-58

Aermachi 250cc

3

Helge Hallin

-52

Matchless G50   500cc

4

Simo Nieminen

-36

Norton 500cc

6

Håkan Johansson

-72

Monark 50cc

7

Jocke Ryhänen

-69

Benelli 500cc

11

Kalle Karlsson

-47

Matchless 500cc

11

Ulf Krigh

-87

Honda 400cc

13

Conny Karlsson

-71

Honda 450cc

16

Peter Forsling

-47

Triumph GP 500cc

16

Thomas Grandell

-33

Rudge 500cc

19

Jukka Helkama

-52

Norton 500cc

20

Jussi Valsakari

-69

Suuki Magnum 500cc

21

Harri Peräkyli

-56

AJS 7R 350cc

21

Penti Kivikavja

-72

Honda 350cc

24

Staffan Gunnarsson

-54

Rumi Comp

24

Erik etterstrand

-47

FN 500cc

28

Mikael Renberg

-53

NSU sport 250cc

28

Roger Nordmark

-47

BSA B33 500cc

29

Tomas Larsson

-43

ALBIN 500cc

29

Börje Andersson

 

Norton Domiracer 500cc

30

Mikael Hukka

 

Yamaha SR 500cc

31

Erkki Pietola

-31

Husqvarna 500cc

33

Seved Karlsson

-62

Norton Manx 500cc

34

Hans Bertil Rosell

-71

Honda 450cc

36

Håkan Johansson

-63

HM 50cc

42

Björn Andrersen

-59

Husqvarna 250cc

42

Eero Markuksela

-61

Matchless 350cc

50

Henry Harrfeldt

-62

Matchless G50   500cc

54

Kari Syrjänen

-69

Benelli 500cc

57

Kjell Dal

 

Ariel 500cc

66

Jan Åman

-68

JAS 50cc

68

Ero Lahti

-72

Honda 500cc

68

Roland Eriksson

-55

Norton Inter 500cc

68

Bengt Göte Flood

-51

NV 125 cc

70

Curt Pettersson

-53

Rumi SS TT 125 cc

76

Anders Göransson

-50

AJS 7R 350cc

80

Leif Källberg

 

Suzuki TSJ 50cc

81

Lasse Karlsson

-67

Bultaco 250cc

88

Lasse Svensson

-77

Yamaha TZ 250cc

89

Christer Watz

-32

Husqvarna TT 250cc

91

Jan Erik Karlsson

-47

BSA B33  500cc

105

Charles Larsson

-53

Triumph Tiger100C  500cc

106

Tapio Rautalammi

-75

Yamaha TZ 350cc -75

106

Tapio Rautalammi

-47

BSA xb 33 500cc

110

Olof Snellman

-66

Norton Atlas 750cc

123

Ari Leinonen

-62

Matchless G50   500cc

128

Uno Sjödin

-52

Triumph Tiger100 500cc

131

Gunnar Karlsson

-52

Norton Manx  500

183

Veikko Soisalo

-71

Suzuki Magnum 250cc

220

Sven-Ove Andersson

-58

Norton 750cc

258

Björn Bogren

-50

Triumph 500cc

355

Christer Alm

-55

Norton Domiracer 500cc

365

Jan-Erik Alm

-81

Suuki 450cc

 

Kurt Andersson

 

Norton 750cc

 

Jonas Persson

 

Norton Domiracer 750cc

 Arrangörerna ser fram emot en sån här knutteinvasion

 
Ses vi på lördag? /Tomas
 

Till Salu! Min sivagn skall avyttras. Miss Piggy längtar efter ett nytt hem

Nu är den till salu. Denna unika racer som  jag byggt upp från ett förvridet plåtskelett och ägnat stor del av dom senaste ettochetthalvårens garagepyssel med.
Så här vacker är hon från självaste holksidan
Chassiet är ett monocoque gjort i rostfri plåt. Det byggdes 1972 av Björn "Lillen" Hammarström och tävlades med 1973-1975 med en Kawa 750 2t i och styrdes av Tommy Bernqvist. Den hade en comeback på asfalten nån gång på 80 talet för att jämföras med långskorporna i ett reportage av MC nytt, jodå det blev SM poäng då också.
Så här ser den ut från förarsidan
 
Den är byggd för att tävla i classic racing klass C. Motorn är numera en Suzuki GS 1000 1978. Mycket nya prylar, nya däck aldrig körda 1 meter, kolfiberljuddämpare,
Miss Piggy utan kläder från förarsidan
 
Samma dam från holksidan
 

Den är bakburkad och enligt en tidigare ägare så var den så byggd från början.

Det blir med lätt sorg i hjärtat jag gör mig av med den men det blir mer plats för andra projekt.

Den  kan  bli Din för endast 35 000 kr.

Hör av Dig till Tomas Larsson på 070-5608067 eller isracing@telia.com

 

 
 
  
 
  
 

RSS 2.0