Motor sökes till nya dårskaper.

Ja ibland överträffar sanningen dikten. Det blev ju på det viset att jag blev med ett sivagnsobjekt/projekt/skrothög (ja det kallas faktiskt sivagn enligt V-hytte Totte) i  Karlskoga sistlidna helg.

En orgie i rost, rostfritt, lättmetall och rosa

Återigen en sånt där sjukt infall som jag liksom inte kan förklara, varför man går och köper en rosamålad metallhög.
Här ska slipas, svettas och svetsas

Rappa Möklintatungor döpte genast saken till ”Miss Piggy” vilket kan tänkas vara något obstinat i ett genusperspektiv, men det finns som vanligt en reservplan som kan döpa den rosa skapelsen till ”Pink Panter”. 

Ett färgprov som verkar stämma

Jag behöver i vilket fall som helst en drivkälla som inte har sitt ursprung nyare än 1972 så hojta till om ni hittar nåt billigt i stil med Honda CB 750, Kawasaki 3 pip 750,  Kawasaki Z900, Yamaha XS, BMW, SAAB 750 2t, NSU Prinz, Norton, Triumph, BSA eller annat som ni tror figurerat i sivagnsracing fram t,o,m  1972. Tyvärr så finns inget dokumenterat att det skulle ha förekommit någon ALBIN i sivagnsracing men jag tror att den skulle få det jobbigt att dra fram en person och ett hjul till.

Ungefär så här blir stuket

Jag kommer som vanligt att hålla alla nyfikna uppdaterade om utvecklingen

Om ni hittar en motor ring 070-5608067  eller mäjla [email protected]

Vi hörs /Toma


Racesäsongen slut och semestern är slut.

Det blev trots allt lite kul som knorr och avslutning på Albinsäsongen. I dag hade jag nån att djävlas med på banan och då blir allt så mycket roligare. Jag lyckades på mitt sista varv trots regn sätta en bättre tid än på kvalet i torrföre. Skönt med en glad avslutning på det hela. Jag blev förresten fyra idag och totalt 5a i NM och 5a i Nordic open Cup vilket kan ses som en belöning för idogt tävlande trots att jag avstått två tävlingar, men det hade inte förändrat nåt.

Gubbar med keps. Eller snillen spekulerar


Lite förgasarstrul som löste sig efter diverse handpåläggning

Jag själv med matjessill och en kall pilsner

Lägg även märke till det klädsamma mjölkpaketet.

Nu kan jag försöka hinna med en liten slutpåsemesternochbörjajobbaimorgonångest.  
Fy fan för första måndag efter en skön och händelserik semester, nu ska man möta upp dom negativa tjurskallarna på jobbet igen. Men det ska väl gå på nåt vis det också precis som det har löst sig dom senaste 43 åren på firman men nedräkningen har börjat.

Vi hörs /Tomas 

Säsongsavslutning i Karlskoga

Det var på den här banan jag för första gången tog mig i mål för 4 år sedan. Kul bana Albin funkar men jag är hopplöst efter, det lustiga är trots allt att "Altmeister" Roffe Granlund tog klassegern i dag. Roffe betraktar bara åldern som en siffra som man kan fullständigt skita i. Karln går och vinner trots att han är äldre än sin MC (72 år) Jag är full av beundran. Jag hoppas att herr Albin inte sviker mig i morgon så att jag kan få en värdig avslutning på säsongen.

Jag måste hitta något som ger mig inspiration och nytändning för att fortsätta i galenskapen.
Inspirationsbild 


Jag har hittat en del skrot som kanske hjälper eller stjälper mig på traven

Metallpriset på denna blandning av rostfritt, järn och lättmetall är 1500;-
   

Knäpp?  Att jag blir gammal kan jag inte göra nåt åt men måtte jag aldrig bli vuxen.

Vi hörs /Tomas

Sixdays 2011

Så kommer då sent omsider min reserapport. Jag ska inte skylla på att jag inte haft tid eftersom jag bestämt mig för att det är något man säger för att verka intressant och viktig.  Konstigt det där att vissa säger att dom aldrig har tid. Det är väl för fan 24 timmar på deras dygn också, att man sen är värdelös på att planera sin tillvaro understryker bara att man inte shimsen staplade på rätt sätt i skallen

Måndag 8 augusti

Klicka på småbilderna

 
Grisslehamn               
Drog jag och min brorsa Svante iväg på ett MC äventyr till vemodets och lerhandlarnas förlovade hemland Finland.  Vi besitter varsin BMW K 100 -85 respektive -88 årsmodell. Ett par touringlok som passar utmärkt för långfärder och MC camping. Till Grisslehamn gick första etappen för vidare transport via Ålandsfärja till Eckerö, en vacker tur som till skillnad mot gamla Ålandsresor gick i nykterhetens tecken. Vi drog vidare via huvudöarna och Lemland (undrar just hur det namnet kom till?)  och mot Lumparland Långnäs. Vid Långnäs brygga fick vi surra hojarna på en färja som tog oss till en ö som heter Kökar som vi nådde i 23 tiden i mörker,
 
Tält i mörker               Brorsan i dagsljus
det blev till att hitta en camping och rigga upp tältet i kolmörker och jag måste säga att det gick över förväntan.

Eftersom man åker väldigt billigt på Ålandstrafikens skärgårdsfärjor om man övernattar på väg till Finland så var allt i sin ordning med en campingnatt.

Tisdag 9 augusti


Vad vi inte räknat med var att man gjort om tidtabellen till denna vecka vi reste så vår räddning från ön blev en färja vid 20.30 men det gjorde inte så mycket, vi fick istället en hel dag på oss att utforska ön och alla dess sevärdheter.


Loken fast förankrade
När vi så småningom på nattkröken efter ytterligare 2 små landsvägsfärjor nådde det Finska fastlandet framåt ettiden på natten kändes dom resterande ca 40 milen till Hamna oändliga. Vi resonerade oss fram till att köra en timme i taget och känna efter hur trötta vi var.

Onsdag 10 augusti

Sagt och gjort en 60+ gubbe och en – 70 gubbe besitter mycket tjurskallighet så vid halvsextiden på morgonen hade vi trotsat ösregn, trötthet och ömma rövar och nådde campingen i Hamina där vi visste att det fanns ett gäng Svenskar, så det blev att återigen slå upp tältet och få några timmars sömn på morgonkulan.


Vår frukostmatsal och klädtork i Hamina
När vi sovit några timmar med tak över huvet så kröp vi fram och konstaterade att det för tillfället var uppehåll. Vi morsade på Svenskgänget och fick i oss lite kaffe och ett par fullkornsmackor för att sedan dra iväg till skogs med våra touringlok och möttes ganska snabbt av ett regnväder som skulle hålla i sig resten av dan. Den sträcka som vi skulle kolla fanns i en slalombacke ca 5 km utanför stan, eftersom det var stora publikmassor så fick vi lämna hojarna och gå ca 3 km t.o.r till backen i ösregn. Det är grymt att skåda världens bästa enduroförare, jag fattar inte att det bara går att köra så fort på sand, lera och sten. I dom värsta sandböjarna där det blivit fina vallar så ligger dom med innerfoten rakt fram och styret skrapar i backen värre än isracingnedlägg.
  
Nära ögat                   Exclusiv badtunna      Regn   
Efter vårt promenerande och klättrande så var min gore-tex kostym nästan lika lerig som dom tävlande. Det blev till att skölja upp dressen i Finska viken och som tur var så tittade solen fram och hjälpte till med torkprocessen. På kvällen efter att ha intagit en finare måltid med Svenskgänget (i tvåspråkiga Finland så var matsedeln på 3 språk Finska, Engelska och Ryska!?) så träffade vi ett häftigt gäng från Isle of man som kallade sig ”Purple Helmets”. Det är ett gäng män som åker runt på Honda 70cc moppar iförda militärrockar från 1a världskriget. Dom har åkt runt på sixdays sedan 1995 och verkar ha hur kul som helst gubbarna som är nån sorts medelklassare poliser, lärare, läkare, advokater mm åker runt och lever av sig varje år på sixdays.

                 
 Purple helmets mannar    Purple helmets moppar             Uppsittning

Torsdag  11 augusti

Idag tog vi en tur närmare Ryssland in i Finska karelen det var många lämningar efterkriget med skyttegravar, stridvagnshinder och en massa minnesplatser med tanks och hela köret. Banan gick i sandterräng och delvis up och ner genom skyttegravarna historiskt så det förslår. Eftersom det var uppehållsväder så blev farten i skogen än djävligare och man fick nästan syrebrist av att stå bredvid. Idag fick våra touringlok smaka på både smetiga grusvägar och skogsstigar.
    
3 grånade gentlemän    Heja Sverige
Vi följde förarna till kvällsservicen i Kotka. Det är lika imponerande att se servicen som körningen i skogen. I Enduro så är det föraren som ska göra allt jobb på sin MC. När han/hon kommer in till kvällens service så har man ca 10-20 minuter på sig. Dom snabbaste hinner då kränga om både fram och bakdäck med mousse i vilket funkar som att kränga däck med 8 hg tryck i, inte nog med det dom byter bromspads fram och bak samt luftfilter och ev. motorolja finns det sen tid över så hinner man sträcka upp ekrarna också.
  
Förberett                       Den tunga biten

Enduroförare måste vara världens bästa, tåligaste och mest kompletta MC förare. Dom kör extremt fort och tar hand om sitt eget material och gnäller inte och i sixdays så gör man det sex dar i rad i regn. Det här är inga bortskämda rundbanefjollor som gnäller så fort det duggar eller är en grop i banan och måste ha 3 mekar på en mopperacer.

Fredag 12 augusti

Nu vänder vi hemåt igen. Vi drar tillbaka mot Åbo för att ta den norra linjen av skärgårdstrafiken hemåt. Självklart så regnar det även på hemvägen men det skiter vi i, det är bara att gilla läget. Vi får en underbar skärgårdsresa via broar, öar, småfärjor och lite större färjor som sicksackar sig skickligt fram genom den Åländska skärgårn.
    
Bedårande vackert       Ja så här skulle man ha det när det är som sämst
På natten når vi Eckerö och slår upp tältet på en berghäll för att få några timmars sömn.

Lördag 13 augusti

Efter några timmars sömn tar vi färjan till Grisslehamn och moderjorden. Vi dånar hemåt och anländer till Hedemora vid lunchtid lätt ömma i baken men lyckliga med många härliga minnen.

 
I väntan på hemfärd
Slutligen vill jag bara säga. Tveka aldrig till ett äventyr smått som stort för då ångrar man sig bara. När jag kom hem och berättade en del av det jag upplevt för frugan så blev hon så sugen så det blev ytterligare en 3 dagars campingtur med frun bakpå till Åland helgen efter men det är en helt annan historia

Vi ses i Karlskoga.

/Tomas


46 årsracet.

Jodå. Så har man då bevistat Sviestabanan utan tävlingsredskap för första gången på 4 år, och jag måste säga att det inte var så tokigt det heller.  Att få glida runt som en lyxlirare och publik är inte det sämsta när man gillar MC racing. Ja nu fick man ju faktiskt tid att umgås lite i crossdepån och speedwaydepån..

klicka på bilderna så växer dom
   
Sidvagnsspeedway        Snygg Hedlund V2      Sällsynt ISR racer

Efter att ha tillbringat en vecka på västkusten med fru husbil och hund och gått nerv i varv, frånsett ett stressmoment i Mellerud där jag torska för fortkörning och fick bidra med 2400 pix till polisen för mitt kriminella tilltag som bestod i att jag kört 61km/h istället för 50km/h. Det är bara att pynta och lägga det bakom sig. Och se fram emot 46 årsracet

 
Mitt bidrag till Borgarbudgeten

Drog iväg mot Linköping lördag morgon med husbilen i sällskap med ”Ljungen” från säter (en annan lätt störd MC nörd). Soligt och kul hela lördagen.
Jag fick faktiskt rycka in som räsermek åt den galna Engelsmannen John Ellwood som hade problem med växlarna på sin hybrid. Han bjöd frikostigt på Whiskey mot att jag försökte meka, jag tog in konsult ”Jeppe” från Lindesberg och med gemensamma krafter lyckades vi lösa problemet med den strulande Rickrack funktionen som hade en utmattad hårnålsfjäder.
Lösningen blev att jag fick en gummisnodd av Lena Brandhed som vi lyckades dra ihop fjädern med, och Mr Ellwood sa att lådan aldrig funkat så bra som nu så jag antar att gummisnodden får sitta i så länge lådan lever.

 
Nu har jag fattat vad som menas med Whiskey in a jar        
Ellwoods senaste skapelse ej i drift ännu


Växellådsmekning

Tävlingen då? Ja eftersom jag har mitt intresse i förkrigsklassen så kan jag avslöja  att Börje Ivarsson vann bägge dagarna före Rolf Granlund, man Börje fick ta till hela sitt kunnande för att passera Granlund på näst sista varvet på söndagen. Noterbart är att det verkar bara vara BSA i toppen och klassen hade 13 startande i år jämfört med 24 förra året!

 Jag återkommer snart med en rapport från mitt och brorsans äventyr på våra BMW tegelstenar på allehanda Finska vägar i samband med sixdays.

Smakprov från Finland

 Vi hörs/ Tomas  

  


Sommartider hej hej.

Jahapp så har man då snart avverkat sin första semestervecka.
Har tillbringat en vecka på västkusten med husbilen, frun å hunn.

Hon å Hunn i en romatisk solnedgång
 
Det händer inte så mycket på en Svenssonsemester och det är väl liksom det som är meningen. Att få komma ner på backen efter en jobbig vår och försommar med idel övertid och helgjobb.Tänk att när man kommer från det pittoreska Dalarna så ser man inte skönheten hemma för det är så jävla vanligt, men man tycker karga nakna klippor och öppet hav är så tjusigt vilket förmodligen kustborna tycker är vardag.  Jag konstaterade att i norra bohuslän Strömstad så var det en majoritet av norrbaggar som fan inte har trafikvett medans i fjällbacka så var det en massa tysktalande människor och i Smögen/ Lysekil så blandades Tyskan med dryg påträngande 08 dialekt. 

Inte så mycket att  komma med kanske men jag fick på bryggan i Lysekil syn på en vacker båt som väckte många minnen. Nämligen en Långedragsjulle (J10) en försvinnande liten båt som jag och en kompis seglade från Göteborg till Strömstad med för sisådär 30 år sedan och lärde oss segla genom den så nyttiga metoden "Learning by doing"

 
Så här ser den lilla baljan ut. Mycket spännande att segla på öppet hav med  och en komfort som i e
tt tvåmanstält. Mern det impade på brudarna i Smögen


Hitta ett vackert monument i lysekil på en gammal (nåja) tvåtakts diesel
 

Det visade sig att den har samma födelseår som mig alltså en seg slitstark årgång.
 

Nu bär det av till Linköping för att utan tävlingsredskap denna gång titta på 46årsracet under lördag söndag.
Hem igen på söndag kväll för att omplacera packningen till min BMW tegelsten och dra vidare på måndag morgon till Finland tillsammans med brorsan och kolla sixdays några dar. Vi åker via Eckerö oc h Finska landsvägsfärjor i Finska skärgårn.

Vi hörs /Tomas




RSS 2.0