Nu har jag varit i Afrika igen. del 3

Dags att runda av Afrikaresan. Jag har äntligen fått nån slags stabilitet i avföringen samt att jag har tagit åt mig ett par dagars lönearbete den senaste veckan vilket har medfört att livet här i norr börjar gå sin gilla gång med lagomt sval luft och en trivsam släng av vintrigt vemod.
Det kan säkert skrivas en lång novell om vårt Afrikaäventyr men jag måste nånstans runda av och återgå till mera MC relaterade inlägg, men jag biter ihop och försöker bidra med en lättare knorr på det hela. 
Självklart så ingick snorkling och koralldykning vid dom yttre reven med Indiska oceanen som bakgrund i semestern. Semester förresten, hur kan man ha semester när man är friherre och råder över sin tid?
På väg ut mot reven med Issa och styrman i en dowbåt med latinsegel
Vackra båtar  som huserar en utteliggare på vardera sidan
En fantasivärld finns därute med fantastiska sjöstjärnor och elaka sjöborrar.
 
Efter lite panikartade övningar fick jag till snorklandet och kunde trots att jag simmade utan ordinarie korrektionsglasögon njuta av att vistas i ett slags akvarievärld.
 
Vår styrman visade sig vara en hejare på att hitta ätbara äckliga saker i vattnet som han lurade fram med list och en ståltråd. Kolla filmen på länken.
 http://youtu.be/z29FcTOGe6   här fångas octopus
 
Självklart så ska man ägna en heldag för ett besök i Stonetown. Vi hade som personlig rådgivare, guide, ciceron, advokat baba Bosse som har övervintrat på Zanzibar under 3 vintrar och lärt sig att hitta och känna en massa kul människor. 
Vi reste in till Stonetown med en dalala som är det billigaste och vanligaste färdsättet för lokalfolket. En fantastisk upplevelse som bara den kan rendera i en hel bok. 
En daladala i bakgrunden. Fullt lass både inne och på taket med en väl fungerande logistik som jag aldrig blev klok på
Insidan av en daladala konduktören står längst bak
Vi kollade också in den gamla slavmarknadsplatsen, ganska obehagligt att se hur vi människor kan vara.
Ett konstverk som berörde vid slavmuseet av Clara Sörnäs Sweden
 
Mitt åldrade telefonhjärta  hoppade till när jag såg 4 utomordentligt skickliga gubbar sitta vid ett bord i skuggan och utförde avancerade reparationer av mobiltelefoner, här hemma slänger vi ju dom
Det som slog mig var att nästan varenda människa ägde en mobiltelefon och dom användes flitigare där än här hemma av vårt förslavade facebookfolk.
 
Från Livvingstone restaurang njöt vi av solnedgång och en helt fantastisk akrobatisk uppvisning som var en blandning av breakdance, kampoeda och fristående gymnastik där språngbrädan var ett lastbilsdäck. 
På kvällen så var hela strandvägen en enda stor restaurang och jag käkade mitt livs godaste kebab där
Här fanns det mycket gott att välja på
Glada kaffebönor på coffehouse
Jag kollade också in en fotbollsmatch i byn där vi bodde och blev helt betagen av den höga klass dessa  15 åringar höll. Vid halvlek satte sig alla på arslet och tömde skorna på sand, när jag snackade med en av tränarna så förklarde han att Jambiani var en riktig plantskola för bra fotbollslirare och hotellet Alhapa sponsar ett lag som heter Alhapa boys och är numera ett av topplagen på Zanzibar. 
En skoj episod var när det vandrade in 2 kor på plan som fick fösas bort och även en tupp parkerade sig passande nog vid hönflaggan.
En av mitt livs bästa fotbollsmatcher
Vi råkade under en promenad på bygatan även på rektorn för byskolan. En mer entusiastisk och kärleksfull person får man leta efter. Han brann så det rykte för sitt kall som lärare och sina barn . Det var en mycket gripande beskrivning han gav om sin skola och vi öpnade med lätthet våra plånböcker och lämnade ett bidrag som var peanuts för oss turister men betydde mycket för dom.
Rektorn och friherren i intellektuellt samspråk
 
Alltså. Det här är bara en bråkdel av dom upplevelser och intryck jag har med mig från mina 2 veckor i Afrika.
Nåt som jag upplevde som bland det vackraste var nog alla dessa solnedgångar och fullmånar som vi hade tajmat in utan att fatta hur det gick till.
En typisk solnedgång i Stonetow
Afrikamåne
  
Sådärja. Nu får det väl räcka med Afrikarapportering trots att jag bara skummat på ytan av alla intryck,men åk dit själva och kolla om Ni inte redan varit där.
Sammafattningsvis. 
+Annorlunda
+Vackert
+Hett som fan
+34 celcsius i sjön på eftermiddagarna
+Vackert och gästvänligt folk
-Mycke mygg
-Jobbigt att flyga så länge
-Jag vill inte bo där
-Jag vet inte om jag åker dit igen
 
Nu kan jag återgå till trevligt hojbyggande och andra garagesysslor.
Jag ruttnade ur på facebook idag och kommer att avsluta mitt konto för att sälla mig till herr T och övriga våga vägra facebok människor. Känns skönt att krypa ur slaveriet som detta missbrukade skitforum är.
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jörgen

Tackar för fin reseskildring och uppdatering på mina egna äventyr! /Jörgen

2013-11-30 @ 12:14:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0