En vanlig vecka som blev lite annorlunda.

I måndags kväll fick jag via ansiktsboken en förfrågan från några isracingbekanta från Holland om det gick att ploga upp några träningsbanor för Isracing. Först var jag väldigt tveksam eftersom jag var ut och mätte isen en vecka tidigare med nedslående resultat men jag visste att det kunde var möjligt att ev få till banor i ena änden av sjön. 
Ut på tisdagen och mäter och de visar sig att det var tillräckligt med is 15cm där jag tänkt för att bära den lilla plogtraktor (1500kg) som jag har tillgång till, jag borrade och mätte var 20 meter för att vara säker.
Plogdags på onsdagen för att det skulle frysa på lite extra där jag fått bort snön. Jag hade under tiden också fixat logi för två förare och två mekar.
Se där två fina Isracingbanor till förfogande.
 
Man ska naturligtvis sluta när det känns bra. Banorna blev bra men jag tänkte att det skulle vara bra att ploga en påfart till banan så att man rullar på på mitten av rakan. Visst när jag sitter och plogar ett spår i vassruggen så slår mig tanken att det här att köra i vassen är nog inte så smart!
Knakelibrak säger det och traktorn går igenom med 2 hjul. Korkat? Javisst.
 
Faan också. Jag åker till den lokale bärgaren som säger att han inte går iland...med att bärga den men han tar kontakt med en firma i Borlänge som har en monterbar bock med medar på som går att använda för att lyfta upp den med. Det blir att dra upp till Borlänge och hämtade den samt att hemmavid fixa 4 lyftblock och en massa lyftstroppar. Jag skottade av all snö runtikring för att isen skulle stärkas eftersom det skulle bli 17- på natten.
Dan efter kallade jag in styrelsen för Brunnsjöns vintervänner så att vi på torsdagen kunde hjälpas åt att rädda mig ur dessa pinsamheter.
Lyftarbetet har startat
Efter att blivit upphissad så drogs den ut på tjockare is och sänktes ned på isen
 
Det blev till att bogsera iväg en nerisad traktor till ett varmgarage som en välvillig granne höll med. På lördagen hade jag lyckats få fart på den och om det vill sig väl så har jag kanske  tagit lärdom av detta.
 
På torsdagkvällen dök det upp en gammal bekanting i garaget som hade med sig en pytteliten skitfrän Sterlingmotor.
Matts Anderson demonstrerar sterlingsnurran för Proffessor Wärner
 
Fredag vid lunchtid dök dom flygande Holländarna upp efter att ha åkt 1400km i ett svep med sin buss, dom var självklart åksugna och satt igång med ett träningspass på en gång. På plats fanns då en Norrbagge Jo Saetre och en Töreboda pöjk Figge Olsson som bägge behövde lite gnuggning inför lördagens seriematch i Bollnäs.
Glad Norrbagge           Töreboda Figge                   Holländarna Gerrit Schukken. Simon Reitsma 
                
 
Trevligt folk dom här isracingmänniskorna. Holländarna hade med sig ett par nya dojor åt mig.
Klompen kallas dom visst på Nederländska. Man tackar ödmjukast.
 
Jag har ju i ett tidigare inlägg dragit till med en lättare spydighet mot garagevännen, Sätermannen, TinTin Stefan Ljung om att han aldrig blir klar med något projekt.Men i kväll ställdes mitt påhopp på skam när han startade sin ILOmotor försedda vattenpump efter renovering.
En nöjd projektledare efter väl förattat verk
Pumpen försågs genast med en kvalitetsmärkning
 
Sammanfattningsvis. Det sker alltid en massa berikande saker även på en normalt tråkig vintervecka.
Nu sitter dom flygande Holländarna i den bistra vinternatten nånstans i södra Sverige för att dyka upp i Friesland i morgon förmiddag. Jag kan se fram mot en vecka då jag kanske kan färdigställa en del ofärdiga saker i garaget och hålla mig från svaga isar.
 
Vi hörs / Tomas

Kommentarer
Postat av: Dr. Brinkman

Tur att du inte tog dig vatten över huvudet Lazon.

2014-01-27 @ 12:20:47
URL: http://matsbokurvan.nu
Postat av: Bloggarn själv.

Finns ett par till bärgningsvarianter först den Ryska
http://www.youtube.com/watch?v=c0_oKHARhXw&feature=youtu.be

Sen den amerikanska
http://www.youtube.com/watch?v=JJt7uKX5qEk&feature=youtu.be

Ytterligare ett bevis på att den Ryska tekniken är överlägsen den Amerikanska och att Brunnsjötekniken är nånstans mitt i mellan

2014-01-27 @ 16:29:35
Postat av: Brozzan

Livet verkar vara långt ifrån Boule och PRO-dans, vad ska facket säga.

2014-01-27 @ 18:50:14
URL: http://hojbygget.blogspot.com
Postat av: grogg

Hade ju varit förnämligt med ett pumpaggregat på traktorn också (ett sådan kombinations, med isborr) att förstärka isen med i vasskanten, innan...

I övrigt verkar det vara "full fart" som gäller hos er lokala PRO-avdelning.

2014-01-29 @ 19:39:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0