Jag har åkt båt.

Jag och frugan har tagit båten över till Gotland med närmare destination Visby och Hotell sankt Clemens.
Lite underligt är det att många man pratar med undrar vad jag ska dit och göra den här tiden på året. Jag har nog varit över till ön ca 15 ggr men bara 2 ggr på sommaren mest beroende på att jag kört 8 st Gotland Grand National på Endurohoj och varit och kollat GGN 3 ggr. Jag tycker ju om höst/vinter och anser att somrarna får 08 bratsen ägna åt att pissa ner Visby med,
Jag kan varmt rekommendera Lucihelgen då Visby livas upp av julhandel och inte minst av att stan fylls av folk som går klädda i medeltidskläder vilket ser ytterst trevligt ut i den gamla Hansastaden, och är nån slags vintervariant av sommarens medeltidsvecka.
Det pågår diverse gatuteater, uppträdanden i kyrkoruiner, tornerspel festligt värre.
Österport är bommad men bönderna utifrån släpptes in då dom tog med sig öl
Högklassig eldshow visades i Sankt Lars klosterruin
Riktiga entusiaster dom där medeltidsmänniskorna, redan på färjan från Nynäshamn så var det fullt av dem i full vadmalsmundering. Man tycker det ser udda ut men om man jämför med oss MC folk som tycker vi är balla då vi knallar ikring iklädda i läder och goretex så är skillnaden hårfin.
 
Vi passade på att delta i ett motionslopp kallat Lucialoppet som man kutar runt Visby. Min mer vältränade fru sprang 10,6 km medans lata jag bara sprang nåja spatserjoggade 5,3 km. Med lite stödbandage på mitt tidigare trasiga högerknä blev det ett bra test på hur min rehab har funkat och det funkade bra.
Jag tyckte att publiken på upploppet var överdrivet entusiastisk över en joggande gubbe som mig men det visade sig att damsegrarinnan på 10,6 km passerade mig jut före målet.
Målgång i rygg på segrarinnan av den dubbla distansen, men visst ser jag pigg ut.
Frugan spurtar i mål
Annars så var det ju en trevlig tillställning och jag kände mig hyfsat integrerad bland öborna, det var ca 300 deltagare och kanske 10 st som inte var infödingar. Det bjöds på fika med lussekatt och ett vackert sjönsjungande luciatåg efteråt i samband med prisutdelningen.
Inte ett öga var torrt
 
Självklart inget pris för min prestation men det roliga är att man lottade ut priser på startnumret.
Där blev det minsann en vinst.
En ful tygväska från Folksam som innehöll en USB cig plugg från Ahlsell, 2 Buf hals/huvud sportsaker från Länsförsäkringar en nyckelsnodd från Gotlands Allehanda samt en snygg anteckningsbok i plåtask från JoSwe EL AB. Lägg därtill ett snyggt diplom och en nummerlapp
Inte utan att man känner sig segerrusig. Kanske man ska  dyka upp på ön till sommaren och delta i stångaspelen. Jag tror jag har talang för rövkrok.
 
Vi hörs /Tomas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0