Finlandstripp.

Jorsåatt tillsammans med kompisen Stefan Wemmenlöv så bar det av mot Finland sistlidna onsdag 17/8. Vi träffades vid IC macken eller som man säger nuförtiden OK macken i Hedemora. Jag var på plats ca 5 sek före  Stefan vilket måste räknas som en seger eftersom han alltid lägger in tävlingsmoment i allt vi gör. Vi drog i raskt och regnigt tempo till Grisslehamn för en båtresa till Eckerö. Snett tvärs huvudön till Långnäs för en båt till Kökar som var tänkt som vår första natthamn, men längtan eller brådskan till Imatra övervann den billigare varianten som innebar en övernattning på Kökar. Vi sket i övernattningen och valde den 250 % dyrare varianten som gav oss en härlig resa ända till Galtby. Det är ju på det här viset att om man väljer att övernatta på nån av öarna så kostar hela båtturen 250 spänn  istället för 735 spänn som priset blev för oss lyxturister med spring i benen.

Hojarna surrade på en skärgådsfärja för resa genom den  Åländska arkipelagen

 
Vi dundrade på i hopp om att hinna fram till camping Solliden före kl 22 men lite oflyt med ett par gula landsvägssfärjor gjorde att vi trots en blixtrande fartkamera rullade in på campingen vid 22,30 tiden men bommen var öppen så vi pröjsade när vi åkte därifrån.
Solliden camping utanför Åbo 1a natten
 

Nu bar det av mot Karelen och målet för resan var Imatra  480 km bort. Problemfri resa genom den Finska landsbygden och väl framme på eftermiddagen irrade vi runt i staden ett tag innan motorcykelcampingen hittades.

Finncampen vid resmålet. Det blev fullgaskonsert på kvällen Finnish style.

Varvstoppen gick varma

 
 Vi halkade in på tävlingsbanan som var öppen för trafik när vi kom så det blev till att köra ett varv. Staden Imatra är en tjusig stad bara 3 km från Ryska gränsen, skyltarna i affärerna hade Finsk och Rysk text men varken Svensk eller Engelsk. Lite av gammal Hedemora TT känsla var det då hela staden verkade ha laddat för Imatranajo som deras TT lopp kallas.
Imatra 27000 invånare som fördubblades i helgen. Banan det lila strecket.
Vi kollade första träningen på fredagen och kunde konstatera att det gick vansinnigt fort på denna smala landsvägsbana som består av kilometerlånga rakor, järnvägsövergångar, chikaner och rondeller. Det är ju 30 år sedan det kördes Roadracing här förutom några tillfällen då man kört uppvisningar med äldre hojar.

Alltså man kör i vassaste klassen med Superbikes som är 1000cc hojar med fri trimning vilket gör att man plockar ut 250 hästar ur dom. Toppfarterna på banan låg lite över 300 kmh, en euforisk känsla att se dom vissla förbi på rakorna som var kantade av träd och trottoarkanter.

18000 biljetter var sålda i förköp men folk strömmade till hela helgen och publiksiffran stannade på ca 30 000 betalande.

Lite youtube filmer. klick      Klicka här också

En grymt upplevelserik helg fick vi uppleva med mycket högklassig racing och många trevliga människor. Det är var man än hamnar när man är ute med motorcykel en stor förbrödring och gemenskap mellan motorcykelmänniskor..

Precis som på alla stora motortävlingar så fanns det lite pinuppor på plats. Klicka på bilderna så växer dom.

       
 
Vi valde en annan hemväg och följde Ryska gränsen ner till Finska viken och drog vidare till Helsingfors för att ta en båt därifrån till Stockholm. Efter en vecka med mycket MC både körandes och tittandes så landade vi med ett leende i Hedemora. 
Finsk/Rysk gränshandel Fisk och Hotell
Pimpad Rysk Smartcar
 
Tyvärr var min bättre kamera trasig så mobilbilderna får duga. Det går självklart att skriva hur mycket som helst om en sån här resa men rätta inspirationen måste ju innfinna sig.
Nu drar jag till Karlskoga för att vara speaker på årets sista classic race i helgen.
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0