Flyktinghjälp.

Det dök upp en snubbe i isgaraget för ett par månader sedan som ville ha hjälp att laga sin trampcykel vilket han också fick hjälp med. Mannen som är flykting från Syrien har funnits i Sverige i 5 månader och talar inte Engelska men går på SFI (Svenska för invandrare) sedan ett par månader och kan ytterst lite Svenska. Han dök upp ytterligare en gång i December och behövde hjälp med sin cykel men jag kunde inte hjälpa honom då eftersom jag inte hade några delar och var stressad.
Igår dök han upp igen och undrade försynt om jag kunde hjälpa honom för nu hade han fixat reservdelar. Han kan ännu inte tillräckligt med Svenska för att vi ska kunna kommunicera men vi pratar via ett översättningsprogram i hans telefon.
Det gick inge bra att flytta över delar från den skrotad cykeln till den andra.
Jag bad honom komma tillbaka nästa dag så kanske jag kunde hitta en lösning. Till saken hör att han bor ca 5 km från Hedemora centrum och behöver en cykel. Visst han går ju till plugget och hem igen utan att klaga men han spar ju tid genom att kunna cykla.
Jag hade tagit reda på en hyfsat skaplig cykel tidigare som stått ute i många herrans år och behövde smörjas upp, lagas punka på och bytas kedja då den befintliga rostat ihop. 
Det tog mig ett par timmar att fixa och kostade mig inget i pengar då jag hade en bättre beg kedja liggande.
När han dök upp idag och jag överlämnade den "nya" cykeln blev han lycklig men bekymrad då han inte hade några pengar att betala mig med.
 
Jag gav han då ett brev som jag översatt till Arabiska i google translate. Jag skrev så här
 
Din gamla cykel klarar jag inte att laga så du får den här cykeln som en gåva. Jag har inte betalt något för den och vill inte ha något betalat se det som en gåva från en vän.
 الدراجة القديمة لا أستطيع لطهي الطعام حتى تحصل على هذه الدراجة كهدية . أنا لم تدفع اي شيء من اجلها ، ولا تريد أي شيء يدفع لرؤيتها كهدية من أحد الأصدقاء .
Han blev lite knäckt och hade svårt att fatta, han vägrade att ta emot men jag övertygade honom att ta emot cykeln. En mer tacksam och lycklig människa har jag inte träffat på länge.
Känns skönt att kunna hjälpa någon med så enkla medel.
 
Vi hörs /Tomas
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det var två irakier som slog vad om vem som kunde tigga ihop mest pengar på två timmar. Den ena kom tillbaka med 500kr och visade upp en skylt där han skrivit "snäll hjälp mig med pengar till min fru och mina fem barn". Den andre kom tillbaka men 15000kr och visade sin skylt där det stod. "snäll hjälp mig med pengar så att jag kan åka tillbaka till irak

2016-01-08 @ 11:26:32
Postat av: Bloggarn själv

Såna där fegt anonyma kommentarer är ju inte speciellt roliga. Men jag låter den finnas kvar så att även Dom korkade och smaklösa får finnas till.

2016-01-08 @ 17:31:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0