Gamängernas resa del 1.

Ska försöka beskriva de 2 gamängerna/äventyrarna/Pensionärerna Jörgen Brugge och Tomas Larssons äventyrliga MC resa till Kebnekaise för att försöka bestiga Sveriges högsta berg.

Tanken på att ta sig till Kebnekaise väcktes av en kompis som tidigare efter sitt andra försök lyckades bestiga berget och talade om vilken häftig upplevelse det var. I julas nämnde min son Rasmus som bor i Boden att han hade tankar om att bestiga Kebnekaise. Då slog mig tanken att jag skulle ta mig dit med motorcykel och göra ett försök tillsammans med Rasmus. När jag berättade om mina planer för min kompis Jörgen så högg han till på en gång och undrade om vi inte kunde resa tillsammans och så blev det.

Jag ska försöka dra resan dag för dag.

10 Juni.                                 Startplatsen vid sjön Hönsan i Hedemora

 Vi startar från Hedemora och har som första paus tänkt oss Malung där diverse livsmedel inhandlades, och vi hamnade mitt i 9,e klassernas skandalomsusade examenståg.
Malung är sig likt när 9e klassarna firar
 
Framme vid banan i Våler träffar vi det alltid lika muntra vännerna från Möklinta som ju är Isgaragets vänort i Västmanland och ett par gamla Hedemoraprofiler
Depåliv
 
 Jag söker upp team Halvorsen. för att kolla läget med mitt sidvagnsbygge ” Miss Piggy”
 
Det var deppig stämning där då en schimsbricka i Suzukimotorn på ” Miss Piggy” spruckit och slagit sönder ventilkåpan samtidigt som Tors Jawa som han kör i 47 klassen hade skurit. Slutåkt för den här tävlingen sa man. Jag gick tillbaka till Möklintagänget och förklarade läget. Hans Westelius som numera mekar och har sin buss full av allehanda mc mekar hokuspokusgrejser sprattlade till och kastade sig på sin minicykel, han drog genast iväg till team Halvorsen och kom tillbaka med den trasiga ventilkåpan. Samtidigt som en förhoppningsfull Tor drog iväg med bil till en bekant för att få tag på en schimsbricka.

Och se Hasse plockade fram sin Dillonsvets och med en magisk svetstråd lyckades han steka ihop kåpan. Lite fila och meka från Tor sen funkade ” Miss Piggy”. Det säger en del om kamratskapet i Classic racing.

Hasse steker ihop ventilkåpan med säker hand.

 Efter att få se min gamla ” Miss Piggy” rullat fint under såväl kval som tävling under lördagen så blev det ytterligare en tältnatt innan vi under söndagen drog vidare norrut.
11 Juni
Tor med dottern Ariel Halvorsen gör Miss Piggy rättvisa
Byggherren och racerstjärnorna.        Och på pallen kom Dom.
    
 
12juni
Det blev fantastisk 486 km tur upp genom Gudbrandsdalen över kalfjället vid Dovre på mer än tusen meters höjd för att sen på hela tiden krokiga roliga vägar komma till Trondheim där vi hittade en fin hytte vid kanten av Trondheimsfjorden
Två trotjänare vid Trondheimsfjorden
Jag hittade en gammal Norsktillverkad MC vid en mack efter vägen.
 
Med lite skrivkramp så nöjer jag mig så länge men lovar att fylla på med ett par blogginlägg ytterligare medans det finns kvar i det organiska minnet.
 
Vi hörs /Tomas
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0