Artros i arslet en jobbig åkomma för en motorcykelman.

När jag var till min knädoktor i vintras för att tappa ur en massa vätska och pumpa i lite kortison i mina artrosdrabbade knän passade jag på att fråga om lite annat gnissel i kroppen.

Det hugger och spökar i mina handleder, ibland som om man kör en kniv rakt in och det blir lite jobbigt att hålla i handtaget. Som tur är drabbas jag aldrig i bägge handlederna samtidigt så åka hoj funkar ju hyfsat. Knädoktorns diagnos var att jag drabbats av artros i handlederna också.

När jag ändå är på gång frågar jag om en mer delikat smärta nämligen i häcken. På vissa stolar och på vissa MC sadlar får jag outhärdliga smärtor i svanskotan, och vad tror ni herr knädoktor svarar på det?

Mycket riktigt jag har artros i svanskotan också, å hur kul är det?

Ett exempel är då jag flyger och sitter statiskt i timtals så är det bara smärtstillande som gäller men när jag flög hem från Americas i höstas kom Pia på att jag kunde låna hennes halskrage (en sån där falukorvsliknande stödkrage man har och avlastar nacken med) som jag använde som en sittring med öppningen bakåt så min ömtåliga svanskota kunde sväva fritt.    

Jag ska visa lite olika MC sadlar från mina hojar och bedöma bekvämligheten.

Sadeln på min TT Albin kommer från en Carolus från 30 talet. 

Inte ett dugg bekväm speciell då jag kör utan fjädrar under den, men smärtan glöms då det är en tävlingsmaskin och heaten varar sällan längre än 15 minuter.

 
En Amerikansk comfortsadel på min BMW tegelsten.
Den klart bästa sadeln då trycket ligger på skinkorna och jag kan åka väldigt lång på den. Ful men ändamålsriktig
 
 
Hembyggd sadel på min hippiechopper.
Funkar hyfsat då bredden gör att mycket av tyngden vilar på skinkorna.
 
Caferacersadel på min Il tempo elegante.
Befriande för svanskotan då jag i huvudsak står på knäna då jag kör den men istället får artrosknäna ta smällen
 
Kawasaki KL650C offroadhoj.
Kräver minst 2 Alvedon och att jag sitter med svamkrygg och med tillbakatryckt häck.
Den hojen är annars hur kul som helst men ligger nog närmast till för försäljning 
 
NSU Max 1955 gummisadel
Funkar bra då den har hyfsad bredd och extra fjädring i sadelstolpen typ. 
 
Cykelsadel på min kinapåhängaarmoppe.
Ganska OK då sadeln är liksom urgröpt där svanskotan hamnar
 
REX roadmaster 1950.
Gummisadel väldigt obekväm mest på grund av en alltför komprimerad körställning för min resliga kroppshydda. Ska försöka bygga om körställningen eftersom jag gillar att köra den. 
 
Jag har ju en ESO speedwayhoj på MC Museet iu Hedemora som jag aldrig kört och inte kan uttala mig om.
Jag har ju också en lågbyggd backracer sidvagn men den står jag ju på knäna på.
 
Det var en liten utrvikning av min sjukdomsbild, håll till godo
 
Vi hörs /Tomas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0