Hedemora har (nästan) allt.

Låter det konstigt? Inte i min värld.

Jag har TT banan utanför ytterdörren och på andra sidan TT banan finns stadsberget med sköna promenadstigar som är belysta hela nätterna vilket gör att jag känner mig säker för våldtäktsqvinnor.

Här gick TT starten 1933-34. I huset till vänster det mörka bor jag

 Brunnsjön som ligger nästan inne i centrum där glada människor kan samsas hela vintrarna med skridskoåkning, skidåkning, isracing, bilåkning och gokart, en fantastisk företeelse som känns väldigt mycket Hedemora.

I fredags öppnade ett nytt näringsställe som heter ”Stället” kort och gott. Dom har den goda smaken att dekorera stället med TT tema vilket känns helt rätt i Hedemora, jodå jag har allt bidragit med en del material själv också. Kolla bilderna så ser Ni hur smakfullt ”Stället” är inrett.

Interiörbilder. Klick på dom så växer dom

  

 

I lördags var det stor sotarträff i stan med över 100 festklädda sotare från flera länder på besök. Man gick på parad genom stadens gator med en trummis i täten och på eftermiddagen invigdes Sveriges första sotarmuseum.

En liten filmsnutt från sotarparaden, klicka på raden

Invigning av sotarmuseet 

 Samma dags eftermiddag så drog Hedemora Bluesjam igång på puben Kings Arms vilket sker första lördagen varje månad och har pågått med oförminskad kraft i åtta år. Många sotare syntes på jammet. Spelas också annan musik på Puben varje månad med lite mer blandat utbud och kallas Out and loud.
Bluesjam med sotarpublik
 
Nu på lördag 11 maj är det marknad i stan och då ställer Isgaraget ut sina skapelser på plan vid gamla ESSO tror det blir femte året vi finns där, kom och kolla vetja.
Ungefär så här kommer det att se ut nu på lördag  11 maj 
 

Kanske jag låter väl positiv men är lite trött på trötta människor som inte tycker att det händer nåt i stan och själva aldrig bidrar med något. V i har ju allt som storstäderna har fast i lite mindre omfattning, vi har tjyvar och banditer, knark och annan storstadsskit också, många restauranger en bra biograf och ett skapligt musikutbud.

Och sist men inte minst ett stort motorintresse. Visste ni att Hedemora är Dalarnas MC tätaste stad per capita och vi är Sveriges tredje MC tätaste per capita, då räknas bara hojarna som finns med i bilregistret med så räknar man in alla oreggade hojar som crossar och specialbyggen mm tror jag att vi hamnar i topp i riket.

Nån som är sugen på en riktigt kul grushoj. minm Kawa finns på blocket nu.                     

Kom å köp.

https://www.blocket.se/dalarna/Kawasaki_kl650_c_85201259.htm?ca=6&w=1

 
 
 
Vi hörs /Tomas

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0