Förarporträtt av Christer Watz

26 mars 2009
Förarporträttet Christer Watz      Christer Himself


Christer föddes 1948 i Linköping men bor sedan 11 år i Motala där han jobbat som museichef på Motala Motormuseum fram till sommaren 2008. Christer sade i somras upp sig och hankar sig numera fram med diverse jobb. Han har ett förflutet som bilmek och lärare i fordonsteknik. Men det som dom flesta mest känner till om Christer är hans enorma kunnande om gamla Husqvarnor och då speciellt dom gamla tävlingsmaskinerna samt han smakfulla sätt att renovera dom på.


Christer var en av pionjärerna när det gäller banträffar och var med och drog i den första träffen 1968 på Sviesta i Linköping, den träffen var för övrigt en extra bonus till deltagarna i veteranträffen Östgötarallyt där en del förare hade en del gamla racer mc som dom ville lufta.
Husqvarna V twin fabriksracer

Sedan dess har han varit synlig på dom flesta racen och träffarna då alltid på någon Husqvarna racer och till allas njutning i somras på den grymt snygga Husqvarna

V-twin från 1935. Den cykeln tävlade Martin Strömberg på internationellt 1936 som fabriksförare sedan försvann cykeln från Sverige och dök så småningom upp igen 1968 i Schweiz då i ägo av Mr Taveri som var far till Luigi Taveri som var framgångsrik i TT på 50 talet. Husqvarna köpte tillbaka cykeln och gav Christer som ansågs vara en talangfull mekaniker i uppdrag att renovera den 1969. 1970 så var cykeln återigen synlig på bana i en uppvisning. Christer säger att renoveringen pågår fortfarande och det är ju glädjande för oss övriga som får njuta av skönheten och ljudet från denna unika racer samt att hans avtal med Husqvarna museet gör det möjligt att lufta cykeln i rätt miljö.


Nu har det handlat mycket om V-twinen men en sån entusiast som Christer har ju naturligtvis en massa andra Husqvarnor i sin ägo, han äger dessutom en ganska unik 4-cylindrig Indian 1938 som han tagit över efter sin far.


Någon karriär som tävlingsförare har han ingen, men har motionerat en del i endurospåren och på crossbanorna


Christer äter helst husmanskost och favoriten är paltbröd med fläsk.

Och hans läsvanor är inte helt överraskande facklitteratur inom MC och teknik.

När det gäller musik är det dragspel som gäller.


Om det blir någon tid över från allt skruvande tar han gärna en promenad i skogen för att plocka svamp och så skriver han lite i diverse motortidningar.


Kan nämnas att han besitter mycket gamla ritningar av gamla Husqvarna racers så om någon behöver veta något om dessa maskiner så är Christer den rätte att fråga.


En kort beskrivning av en avspänd kille med stor passion för gamla motorcyklar.

Höst trimning 08

20 april 2009
Motorbygge höstjobb 2008Språngskiss


Efter att börjat lära mig bromsa hyfsat sent och börjat trycka ner hojen i krökarna så har jag insett att det behövs lite mer knuff ut på rakorna också. Det kändes lite snopet när man jobbat sig ikapp och förbi en del förare för att sedan bli frånåkt på alla rakor.

Sagt och gjort. Jag har ett till motorämne som började snidas till under höstkanten.

Vad kan men då göra åt en ALBIN motor från -43 som har en slaglängd som når till himlen (101mm) och ett vevparti på hela 14 kg.
Sven-Erik i arbete med min Albin Altmeister Granlund

Efter diverse tips från ALBIN kollegor så hade jag en idé om hur jag skulle gå till väga. Jag har till min hjälp haft två pojkar från Långshyttan, Rolf Granlund som efter många års trimmande och körande på gammal hoj vet allt om toleranser och vad som ger effekt. Sven-Erik Johansson som har en utmärkt mekanisk verkstad och ett gediget yrkeskunnande samt en noggrannhet som jag bara kan drömma om i egenskap av vebodtrimmare han är dessutom stor Ducati fantast



1. Vevpartiet.  Den lättade veven

Eftersom jag inte har för avsikt att förändra slaglängden så var det bekymret ur världen. Men däremot den gigantiska vikten på vevskivorna måste åtgärdas.

Dom har lättats 4 kg så det återstår fortfarande en hel del massa som skall dras runt.

Då originalstaken har visat sig för klen om man lyckas höja varvtalet så måste ju den också bytas. Nu sitter det en kraftigare stake från en HD i samt lager och tapp från Jawa speedway som Bjuven modifierade och en ny lagerbana har tillverkats och härdats av BSM i Borlänge.

Alltihop har pressats ihop och riktats och balanserats efter alla konstens regler i Långshyttan av Roffe, Sven-Erik och sista handen har lagts av Johan Liljegren som trimmar GP motorer för Speedway men var nyfiken på lite genuin ALBIN teknik.


2. Kolv/Cylinder Vev med BSA viktor kolv  Cylinder före bearbetning

Att hitta en så spinkig som 79mm kolv med högkomp löste sig hyfsat efter att jag snokat i BAS motors utbud. Valet föll på en BSA Viktor kolv som var ganska lätt och hade en hög topp samt urfräsningar för ventiler.

Cylindern honades till rätt kolvspel 15/100 mm. Eftersom staken är ca 1mm kortare och kolven 4,5 mm lägre så har cylindern svarvats ned 5,5 mm och den översta kylflänsen försvann.


3. Kamaxel

En originalkam har modifierats av Bror Boll Säffle. Han svetsade helt enkelt på kammen med något hårt material och slipade om den så att öppningstiderna blev längre och något högre lyfthöjd, den är inte vacker men fungerade problemfritt hela fjolårssäsongen då jag körde med den i min standardmotor.


3 Topplock

Jag har inte gjort något åt toppen ännu så den får väl hänga med i originalskick under 2009 men det känns alltid bra att ha något att skylla på om jag fortfarande inte hänger med, så den får jag väl ta i tu med nästa höst.


Nu återstår att se om mina idéer funkar i praktiken också  premiären i Knutstorp närmar sig   


RSS 2.0