Två nyp på samma lördag!

Ja det kan ju låta lite skrytsamt från en 60årig gubbe. Tyckte att jag hade bra koll på läget när jag dan före nyårsafton startade herr Albin efter att jag rivit motorn och kollat upp och förbättrat en del undedr hösten. Men då kommer kallduschen vid 4e startprovet i Mars, skiten skär. Det mest pinsamma är att jag och ingen annan lyckats att skifta slangarna till oljepumpen med en väldans demolerad kolv till följd. Köper en ny kolv och får cylindern borrad med ett kolvspel på 15/100 som jag blivit rekommenderad. Ihop med skiten och nu sitter oljeslangarna rätt och den pumpar som den ska. Nu är det vår och gatan utanför garaget är isfri så jag knuffar igång ekipaget och den nyper efter ca 45 sekunder. Jahapp det blir att riva igen och konstatera att det inte är någon jättekatastrof. Det räcker med att karva av kolven där det varit trångt och hona ur cylindern. Testar några dar senare och nu verkar det som att den går bra. Linköping och banträff nästa. Som en yster kalv drar jag iväg och tycker att allt känns bra med ny utväxling och lite höjd komp. Då kommer nästa överraskning, ja ni gissar rätt fanstyget nyper igen efter 4 varv så det blir att rulla in i depån och riva motorn och bearbeta kolv och cylinder med dom prylar jag kan uppbringa i depån d.v.s fil, smärjelduk och galtsyra. Hinner få igång herr Albin till eftermiddagens träning som visar sig vara ett träningsheat så det är lite svårt att hålla ett snällt inkörningstempo. Efter 4 varv så nyper det igen men då tar jag till en pilsner och skiter i skruvandet. Alltså 2 nyp på samma lördag är normalt sett inte illa men det här? Jag räknar lika förbannat med att både jag och herr Albin ska vara vid full vigör till Knutstorp om ca 2 veckor det är ju trots allt nån tjusning och mening med motgångar oxå.
Lite Hedemorakompisar passade på att ta licens under helgen. Roger Nordmark kommer att köra BSA i 47 klassen och Ludde och Linder körde upp i sidvagn.    
Nytt ansikte i 47 klassenMöklintaracern

1a April ALBIN ska bli värst

Sensationellt ALBIN projekt
Nåt åt det här hållet

Eftersom reglementet anses otydligt så kommer en unik Albinmotor att utvecklas för 47 klassen. Efter att ha talat med landets värsta trimexperter och motorbyggare så är jag nu övertygad om att det med ny teknik ska gå att få en motor med Albinutseende att bli det absolut värsta på banorna i sommar. Allt blir nytt hela vägen. Det blir en 4 ventilare med dubbla överliggande kammar som kommer att rymmas i en topp som liknar originalet. En nicasilbehandland  alucylinder som kommer att mattsvart lackas med bibehållet utseende.

Cylindervolymen kommer att hamna på ca 600cc men det är ju aldrig någon koll. Vidare kommer en vevaxel med 82mm slag att beställas. Har fått löfte om att det ska gå att bygga in elektronisk chipstyrd insprutning i en hederlig Amal monobloc. I Norton Moraklockan kommer det att pulas in en 5 växlad drevsats i väntan på en annan lösning från Haldex. Öhlins är i full gång med att konvertera om BSA gaffeln till värsta Rossi snitt.

Med alufälgar med hög fälgkant så har Brembo ett projekt uppstartat med en typ av fälgbroms som lätt kommer att döljas.

Ja svårare är det inte, så i väntan på ett nytt maskinreglemente skall det här projektet rulla och på ytan fortfarande se ut som en riktigt gammal hoj.   

Jag kommer att tränas i Spanien av dom bästa hela påskhelgen                                                                       

Angående chauffören så kommer Gunde (skynda skynda ) Swan att vränga till hjärnan på mig.

Finansieringen kommer från Ryssland via gamla obskyra kontakter jag skapade under mina isracingresor jag gjorde i Öst. Kan Saab så kan vi hjälpa Albin säger dom


RSS 2.0