Finlandstripp.

Jorsåatt tillsammans med kompisen Stefan Wemmenlöv så bar det av mot Finland sistlidna onsdag 17/8. Vi träffades vid IC macken eller som man säger nuförtiden OK macken i Hedemora. Jag var på plats ca 5 sek före  Stefan vilket måste räknas som en seger eftersom han alltid lägger in tävlingsmoment i allt vi gör. Vi drog i raskt och regnigt tempo till Grisslehamn för en båtresa till Eckerö. Snett tvärs huvudön till Långnäs för en båt till Kökar som var tänkt som vår första natthamn, men längtan eller brådskan till Imatra övervann den billigare varianten som innebar en övernattning på Kökar. Vi sket i övernattningen och valde den 250 % dyrare varianten som gav oss en härlig resa ända till Galtby. Det är ju på det här viset att om man väljer att övernatta på nån av öarna så kostar hela båtturen 250 spänn  istället för 735 spänn som priset blev för oss lyxturister med spring i benen.

Hojarna surrade på en skärgådsfärja för resa genom den  Åländska arkipelagen

 
Vi dundrade på i hopp om att hinna fram till camping Solliden före kl 22 men lite oflyt med ett par gula landsvägssfärjor gjorde att vi trots en blixtrande fartkamera rullade in på campingen vid 22,30 tiden men bommen var öppen så vi pröjsade när vi åkte därifrån.
Solliden camping utanför Åbo 1a natten
 

Nu bar det av mot Karelen och målet för resan var Imatra  480 km bort. Problemfri resa genom den Finska landsbygden och väl framme på eftermiddagen irrade vi runt i staden ett tag innan motorcykelcampingen hittades.

Finncampen vid resmålet. Det blev fullgaskonsert på kvällen Finnish style.

Varvstoppen gick varma

 
 Vi halkade in på tävlingsbanan som var öppen för trafik när vi kom så det blev till att köra ett varv. Staden Imatra är en tjusig stad bara 3 km från Ryska gränsen, skyltarna i affärerna hade Finsk och Rysk text men varken Svensk eller Engelsk. Lite av gammal Hedemora TT känsla var det då hela staden verkade ha laddat för Imatranajo som deras TT lopp kallas.
Imatra 27000 invånare som fördubblades i helgen. Banan det lila strecket.
Vi kollade första träningen på fredagen och kunde konstatera att det gick vansinnigt fort på denna smala landsvägsbana som består av kilometerlånga rakor, järnvägsövergångar, chikaner och rondeller. Det är ju 30 år sedan det kördes Roadracing här förutom några tillfällen då man kört uppvisningar med äldre hojar.

Alltså man kör i vassaste klassen med Superbikes som är 1000cc hojar med fri trimning vilket gör att man plockar ut 250 hästar ur dom. Toppfarterna på banan låg lite över 300 kmh, en euforisk känsla att se dom vissla förbi på rakorna som var kantade av träd och trottoarkanter.

18000 biljetter var sålda i förköp men folk strömmade till hela helgen och publiksiffran stannade på ca 30 000 betalande.

Lite youtube filmer. klick      Klicka här också

En grymt upplevelserik helg fick vi uppleva med mycket högklassig racing och många trevliga människor. Det är var man än hamnar när man är ute med motorcykel en stor förbrödring och gemenskap mellan motorcykelmänniskor..

Precis som på alla stora motortävlingar så fanns det lite pinuppor på plats. Klicka på bilderna så växer dom.

       
 
Vi valde en annan hemväg och följde Ryska gränsen ner till Finska viken och drog vidare till Helsingfors för att ta en båt därifrån till Stockholm. Efter en vecka med mycket MC både körandes och tittandes så landade vi med ett leende i Hedemora. 
Finsk/Rysk gränshandel Fisk och Hotell
Pimpad Rysk Smartcar
 
Tyvärr var min bättre kamera trasig så mobilbilderna får duga. Det går självklart att skriva hur mycket som helst om en sån här resa men rätta inspirationen måste ju innfinna sig.
Nu drar jag till Karlskoga för att vara speaker på årets sista classic race i helgen.
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 

Imatranajo

I morgon bitti 17/7 06.00 bär det av på MC turne igen till vårt östliga grannland Finland. 
Jag och kompisen Stefan Wemmenlöv drar iväg med våra gamla motorcyklar packade med tält och sovattiraljer. Färja från Grisslehamn till Eckerö hoj i 50 km till Långnäs sedan färja med skärgårdstrafiken till ön Kökar för tältning. Sedan på torsdag eftermiddag blir det återigen färja med skärgårdstrafiken till Galtby. På torsdagskväll når vi Finska fastlandet efter diverse broar och landsvägsfärjor för att sedan hitta en camping i Åbotrakten.
Fredag morgon ställer vi in GPSen på Imatra i Finska Karelen nära Ryska gränsen
 ca 450 km körning väntar. 
På fredag eftermiddag bromsar vi in på en MC träff i Imatra. Lördag söndag kollar vi in Roadracing på den anrika tidigare GP banan. Det är en klassisk landsvägsbana där det inte körts med modärna hojar på  30 år men nu körs det en tävling med superbike 1000cc och 600 cc samt GP 250 hojar och även sidvagn. Förare från främst GB, Tyskland, Holland och en del andra länder samt två Svenskar deltar som vi ska heja fram.
 
 
Vi hörs om enn vecka men det går ju alltid att följa oss på facebook
 
/Tomas
 
 

Firmafest hos firma Fixar Lazon

Idag bjöd mitt företag FIXAR LAZON för den anställda (Jag), direktörn (Jag), fackrepresentanten (Jag) ekonomiansvarige (Jag) på ett uppskattat kalas.
Det bjöds på ett hejdundrande kalas, ja man skulle nästan kunna kalla det en hippa.
Dyrbara 365kr kilot kräftor från Vättern. Visserligen relativt smaklösa med dålig sälta och minimal dillsmak och ett smaklöst högt pris men det gäller ju att visa lite klass på firmafesten ty här knusslas icke..
Alla närvarande fick ju en pilsner vardera bara för att visa firmans klass.
Här slås det på stort minsann. Aftonbladets La gazetta de la rossa blir kräfthatt
Dyra men mjuka och smaklösa kräftor från klosterorten Vadstena.
 
Sistlidna veckoslut tillbringades på Sviestabanan i Linköping där det gigantiska classiska 51 årsracet gick av stapeln där över 600  motorcyklar i Roadracing, Speedway, Motocross och Trial tävlade.
Jag hade det hedersvärda uppdraget att tillsammans Tomas Hilse få vara speaker för roadracing under två dagars skoj racing. Kul värre men man missar ju dom andra grenarna då man är låst i speakertornet men eftersom det är 17e året jag är med på ett eller annat vis på årsracen i Linköping så är det okay.
Depålivet på kvällarna går ju inte heller av för hackor. 
Lönen var soppaersättning, två mål mat och en tjusig T-shirt men är man idealist så.
På onsdag bär det av tillsammans med kompisen Stefan Wemmenlöv på motorcykel via Åländska skärgården till Finska karelen. Imatra är målet för att kolla modärn Roadracing på deras klassiska gamla landsvägsbana.
Ojojoj vad jag ser fram emot det.
 
Sporten på färgteven fick stå för underhållningen under firmafesten.
 
Nu hejar vi på Sverige i OS och för tillfället qvinnofotboll som tvålade till USA i kväll. Jag är helt omvänd nu vad det gäller SVENSKA quinnolaget i fotboll, tycker nästan om Pia Sundhage numera.
Jahapp där satt den
Yipiii. Där fick dom.
 
Trots att den korrupta domaren vägra blåsa för ett flertal USA  offsider och tillät den Amerikanske målisen utföra ett regelvidrigt handskbyte vid straffläggningen så höll sig vår quinnor kalla och vann. Tjoho.
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 
 
 
 
 

Nu skiter jag i OS några dagar.

Visst är jag TV sportfåne men det finns det som för mig kan vara ännu roligare att kolla, och gärna live.
Idag bär det av till Linköping och nordens största tävlingshelg för klassiska motorcyklar. Det här blir 17e året i rad som jag kommer att vara på plats. Jag har under åren sysslat med det mesta på Sviestabanan.
Kört classic roadracing 5 ggr, kört Enduro 2ggr, kört Classic Motocross 1 ggr, kört Classic Trial 1 ggr.
Varit mekaniker några gånger, varit funktionär några gånger och bara varit publik en massa gånger.
I år hoppar jag på en ny roll då jag ska agera speaker för classic Roadracing vilket jag ser som ett hedersuppdrag.
Häftigt att affischen pryds av Hedemoras gamla trialstjärna Sune Lundgren
Sune som syns på affischen byggde sin trial mc runt 1960 det sitter en 200cc Triumph Tigercub motor i den.
Sune brukar ibland när kroppen inte protesterar (82 år) vara med oss relativa ynglingar när vi leker trial.
Han kommer att vara på plats med hojen men kommer inte att tävla.
 
Årsracet i på Sviestabanan i Linköping är ju det i särklass häftigaste man kan kolla om man gillar klassiska racingmotorcyklar.
Det kommer att delta lite över 260 st klassiska TT hojar (roadracing) och en klass med  modärna hojar.
Mer än 300 motocross hojar, 80 st speedway hojar och till slut 65 st trial hojar. 
Missa inte detta jag lovar att det inte blir en lugn stund den här helgen.
 
Vi ses i Linköping /Tomas

RSS 2.0