En skön MC lördag.

Vad ska man göra en solig lördagmorgon då frun är borta på idrottsutövande och suget i MC tarmen gör sig påmint.
Jo man tager sin BMW tegelsten och drar iväg på MC racing och som omväxling utan vare sig campingpackning eller frun bakpå. Törs knappt skriva det men det blir fan så mycket raskare och roligare åkning på det viset.
Målet för dagen var Gälleråsen i Karlskoga och Classic racing. Jag färdas dit genom Banjoland den gamla vanliga vägen via Fagersta-Riddarhyttan-Lindesberg-Nora medans hemvägen blev via Loka-Grythyttan-Hällefors-Koppaberg-Fagersta som bjuder på härlig och sportig MC åkning och var bara 20 njutbara km längre.
 
Gälleråsen har en särskild plats i mitt racinghjärta för det var där jag för en massa år sedan lyckades fullfölja mitt första raceheat med min Albinracer som jag ägnde 3 år till att bygga.
Denna gång var mitt största intresse att följa mitt andra racebygge sidvagnsracern "Miss Piggy" som numera har flyttat till Norge och vårdas/körs samt utvecklas av Tor Halvorsen med dottern Ariel som burkslav.
Dreamteam. Far och dotter Halvorsen torrkör. Ingen övervikt där inte
Deras körning och utveckling under dagen i Karlskoga gör mig lätt rörd. Under racet förbättrar man sina tider från kvalet en hel del trots att man fick starta längst bak då man missade att sätta på transpondern i andra kvalet men man avancerade hela tiden uppåt i startfältet.
Snyggt. Miss Piggy ligger som ett strykjärn på banan.
Härligt
 
Trots vissa okunniga belackare så är det ett bra bygge som vidareutvecklats bra i Norge. Jag ser fram emot nästa tävlingsäsong som åskådare, jag följer utvecklingen med hela mitt hjärta.
 
Det kördes ju en massa annat på Gälleråsen under dagen och det var 2 klasser som jag gillade skarpt och självklart så ligger den klass jag själv tävlat i (pre47 förkrigsklassen) mig väldigt varmt om hjärtat. L.G Zels från isgaragets vänort banjohålan Möklinta  stod för en 7-särdeles kalasartad körning då han på en lånad (av Westelius) BSA gick upp i ledning i sin första tävling för året.
Zels nr 18 före Börje nr 19 och Roffe nr 1
Men Börje var först i mål
 
Dagens hårigaste fajt bjöds i klass 7A mellan Claes Gruewald Ducati och Tomas Grandell Suzuki  Det  bjöds på grym racing och dom bytte positioner åtskilliga gånger men till slut klöv Grandell mållinjen först med mindre än en sekunds marginal. Tack för showen.
Tajt. Tomas Grandell nr 80 och Claes Gruwald nr 16
 
Alla var ju inte lika lyckliga efter dagen. En av dom mindre lyckliga var Pelle Holmström som sköt sönder sin Norton 750 motor totalt.
Ett av det värsta ras jag skådat.  Kolla vart vevaxeln är på väg tur att avgasrösret är i vägen
 
Slutligen vill jag berätta att jag hade äran att guida 3 gentlemen med en sammanlagd ålder av ca 250 år i isgaraget i fredags.
Vicka sköningar. Dom gillar verkligen motorcyklar.
 
Vi hörs/Tomas
 
 
 

Kul grej som Bengt Hubert brukar säga.

Hittade denna kuliga grej i Pickens bås i isgaraget.                                                                       Kan någon gissa vad det är?
 
 
 

Vad ska jag göra nu då? Eller vad ska jag börja med?

En omväxlande och som vanligt skön Svensk sommar drar sig ytterst långsamt tillbaka.
Efter att så här långt in på året fått stå ut med människors sökande efter nåt att gnälla över. Jag menar sånt som att i vintras få höra vilken skitvinter det är och senare höra varför blir det aldrig vår eller det känns inte som någon riktig vår, för att inte tala om förväntningarna på sommar, sol och semester. Visst det är sällan varmt till midsommaren sen kommer gnället över att det regnat för mycket i juli och nu i augusti kommer det missunsamma gnälletöver att det är soligt värre så här dags.
Men snälla väderkänsliga människor skit i vad det är för väder skaffa ett mindre väderkänsligt sinnelag och liv, eller som det gamla ordspråket säger.
" Det finns inget dåligt väder utan bara dåliga människor"      sug på den.
 
För min del är jag så knepig att jag på nåt sätt gillar hösten. Slut på svettiga dagar ( det är svårare att skyla sig mot hettan än mot kylan) nertrappning av pollen och rinnande ögon/näsa, syremättad skön luft och till en början en sällan skådad färgprakt på alla höstlöv.
Jag kan utan att känna ångest krypa in i den skydda verkstad som isgaraget innebär. Ett promenad/jogg/cykel pass på förmiddagen för att sen krypa in i grottan på eftermiddagen och försöka skapa nåt skoj.
 
Jag har lite tankar om kommande projekt i vinter.
 
1. Jag ska bygga in en Kinesisk Hondakopia 250cc 4 takt i en Fantic trialram med elstart och allt. Elstart? Gubbigt? Ja men det finns ingen kick på den motor jag ska använda och jag kanske måste inse att jag är en gubbe..
Skit i ram, tank, och dyna det är motorn som ska in i fanticramen.
  Kan nog se ut som den här så småningom   
 
2. Har lite vilda ideér om en navstyrd fantasiscoter baserad på en Italjet 2 cyl 125cc tvåtaktsscooter
 
 
3. Kanske iden om den rostigaste, konstigaste, mest svårtolkade men fungerande hojen Du kan tänka Dig tar ännu mera form. 
Funkar just nu som en installation men vore kul att få rull på.
 
4. En isracinghoj från sena 70 talet med en JAWA dubbelnock stelhäck som redan har ett renoverat innanmäte men behöver piffas upp.
Jonas Ekeberg kan ha varit den sista som tävlade på den
 
 
5. Kanske jag rent av ska fortsätta med mitt skrotkonstskapande och se vad det blir av.
Don Quijote mitt senaste skrotverk.
 
 
Vi får se vad hösten/vintern för med sig.
 
För att kunna fortsätta att bygga och samla tvingas jag sälja av en del av mina samlingar främst för att bereda plats för nya projekt. Jag har likt min garagekollega Anders W kommit på att det är byggprocessen som är det roliga och samlandet inte betyder lika mycket.
 
TILL SALU
 
 1 Husqvarna änglavingen.
Byggd mest för ögat men fullt fungerande med en ny 150cc 4 takt LIFAN Kinesisk Hondakopia. Massor av läckra detaljer såsom handväxel, hydraul/fjäderdämpad sadel, koppling och frambromshandtag så kallade köttkrokar. Hojen har platsat och varit utställd på MOONbike show och ELMIA custom&bikeshow 2014.
Pris 9500 kr
 
2. Itera plastcykel. Kultförklarad cykel från ett av Sveriges största statliga industrifiaskon. Helt komplett i bra skick och allt funkar,.
Gör som Jimmy Carter och Mick Jagger cykla på en Iteraykel från Vilhelmina. för endast 650kr.
 
3. NSU max 250cc 4 takt 1958. En unik trialhoj ombyggd för trial i Sverige i för ca 30 år sedan.
Pris 15 000 kr
 
4. "Bakis" 1a pris på Elmiamässan 2015 i klassen best custom moped hade även en plats på MOON bikeshow.
 
En omstukad Amerikansk cykelcruiser med en E- bay importerad framgaffel och designad av mig själv ,massor av kul detaljer. Motorn en kinesisk vässad 50cc påhängare med Puch topp 17mm Bing förgasare filad lite här och där.
Vacker som en dröm Pris 6500kr. (pokalerna personliga ingår ej i priset)
 
5. Asiawing. Är återigen en Kinesisk Hondakopia med en 300cc 4 takts Hondakopiamotor. Byggd som en Enduro/offroad 2007 men väldigt lite körd sitter original grusdäck på den. Strypt motor på 16kw men går nog lätt att fixa till effekten.
Asiawing 2007 6500kr
 
 
Om det finns inttresse hör av Dig till Tomas Larsson 0705608067  [email protected].
 
Hoppas jag inte ångrar mig nu.
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 
 
 
  
 

På banan igen.

Lite sommarslött med skrivandet mest beroende av att jag åtagit mig lönearbete som varat under en tidsrymd av 6 veckor varav 5 arbetatade  veckor. Jobbigt för en pensionär att komma in i knegandet då vi har dragit från Hedemora kl 04.00 måndagsmornarna mot Skövde för att sen köra långa arbetspass mella 07.00-19.00 men man har somnat gott på kvällen och dom långa dagarna har ju fört med sig lediga fredagar.
Mekandet och torsdagsträffarna i isgaraget ligger som vanligt lågt under sommarmånaderna då man självklart ska försöka vistas ute under den ljusa och varma tiden men eftersom jag har en del spännande MC  byggprojekt som gror i skallen på mig så känns inte den annalkande hösten skrämmande.
En del MC tävlande har jag försökt mig på trots allt. 50 årsracet i Linköping är ju en självklarhet att besöka och när jag ändå tänkte mig dit så blev det läge att plocka med mig en tävlingsmaskin i form av en gammal trialhoj
Efter några dagar av intensivt regn så var depån tämligen långgrund.
Mitt trialåkande var väl inte så mycket att hurra över men det var heller inte värdelöst. Jag körde ett lite avkortat förmiddagspass då jag som officiell ursäkt tvingades utgå på grund av artros i högerknät men sanningen var den att det var så mycket annat jag vill kolla att jag sket i fortsatt tävlande
Äldsta hoj i trial var denna Indian Scout 1925 som kördes mästerligt av Tysken Holger Schönknecht
Mitt bevis på en stunds deltagande i trialtävlinngen.
Jag har nu på Sviesta motorstadion i Linköping tävlat i Classic RoadRacing, Veteran cross, Enduro (modärn) och nu oxkså i trial. Det som fattas är speedway men det intresserar mig inte men man vet ju aldrig..
Övriga Hedemora killar skötte sig utmärkt. I trialskogen så visade Peter Lundgren var skåpet skulle stå genom att köra prickfritt och debuterande Anders Lindeberg knep en ttredjeplats i openklassen.
Anders ooch Peter med sina pokaler
Sen har vi rundbane sidvagnsåkarna Mikael "Picken" Johansson med Alexandra i holken som kammade hem en pokal i regularitetsracet.
Isgaragemedlemmarna Ludde och Örjan fick äntligen till med sitt snygga Goldwingmotorförsedda sivagnsbygge och kunde överlyckliga kanmma hem 3e platsen i klassen båda dagarna.
Allvarstyngda och glada pristagare från vänster. Picken , Alex, Ludde, Örjan
Mer Hedemoraframgångar blev det i pre 47 klassen med Rolf Granlund som 2a bägge dagarna.
 
Jag startade upp  min kära gamla Albin efter 14 månaders karantän. Det är ju en motor med torrsump men sumpen var inte så torr efter att det droppat i olja och fyllt vevhuset väl under karantänstiden.
Jag startade upp den i garagets och 14 månaders olja hhettades upp och fyllde rummet illa kvickt. Det blev till att rulla ut herr Albin och dra en repa efter Vikmanshyttevägen där jag la ut en dimridå på ca 1 km men sen tickade han på som ett gammalt Stjärnsundsurverk.
Nånstans här finns min Albin
 
Anledningen till att jag smällde igång herr Albin igen var att jag skulle köra nån slags uppvisning med ett gäng andra veteranhojar i samband med back SM i klassiska Röforsbacken.
Gammelhojarna på parad
Man körde även med gammelbilar i backen både stora och små
Till sist en bild på en otroligt vackert renoverad Norton Manx som en gång i tiden kördes i Hedemora TT 1956-57 av Sven "Furtan" Andersson. Jag kommer ihåg den från den tiden
Så här  såg hojen ut när Furtan körde den i Hedemora.
Jeppe har som tur är inte försökt återskapa den mystiska noskåpan som Furtan körde med.
 
Vi hörs /Tomas

RSS 2.0