Artros i arslet en jobbig åkomma för en motorcykelman.

När jag var till min knädoktor i vintras för att tappa ur en massa vätska och pumpa i lite kortison i mina artrosdrabbade knän passade jag på att fråga om lite annat gnissel i kroppen.

Det hugger och spökar i mina handleder, ibland som om man kör en kniv rakt in och det blir lite jobbigt att hålla i handtaget. Som tur är drabbas jag aldrig i bägge handlederna samtidigt så åka hoj funkar ju hyfsat. Knädoktorns diagnos var att jag drabbats av artros i handlederna också.

När jag ändå är på gång frågar jag om en mer delikat smärta nämligen i häcken. På vissa stolar och på vissa MC sadlar får jag outhärdliga smärtor i svanskotan, och vad tror ni herr knädoktor svarar på det?

Mycket riktigt jag har artros i svanskotan också, å hur kul är det?

Ett exempel är då jag flyger och sitter statiskt i timtals så är det bara smärtstillande som gäller men när jag flög hem från Americas i höstas kom Pia på att jag kunde låna hennes halskrage (en sån där falukorvsliknande stödkrage man har och avlastar nacken med) som jag använde som en sittring med öppningen bakåt så min ömtåliga svanskota kunde sväva fritt.    

Jag ska visa lite olika MC sadlar från mina hojar och bedöma bekvämligheten.

Sadeln på min TT Albin kommer från en Carolus från 30 talet. 

Inte ett dugg bekväm speciell då jag kör utan fjädrar under den, men smärtan glöms då det är en tävlingsmaskin och heaten varar sällan längre än 15 minuter.

 
En Amerikansk comfortsadel på min BMW tegelsten.
Den klart bästa sadeln då trycket ligger på skinkorna och jag kan åka väldigt lång på den. Ful men ändamålsriktig
 
 
Hembyggd sadel på min hippiechopper.
Funkar hyfsat då bredden gör att mycket av tyngden vilar på skinkorna.
 
Caferacersadel på min Il tempo elegante.
Befriande för svanskotan då jag i huvudsak står på knäna då jag kör den men istället får artrosknäna ta smällen
 
Kawasaki KL650C offroadhoj.
Kräver minst 2 Alvedon och att jag sitter med svamkrygg och med tillbakatryckt häck.
Den hojen är annars hur kul som helst men ligger nog närmast till för försäljning 
 
NSU Max 1955 gummisadel
Funkar bra då den har hyfsad bredd och extra fjädring i sadelstolpen typ. 
 
Cykelsadel på min kinapåhängaarmoppe.
Ganska OK då sadeln är liksom urgröpt där svanskotan hamnar
 
REX roadmaster 1950.
Gummisadel väldigt obekväm mest på grund av en alltför komprimerad körställning för min resliga kroppshydda. Ska försöka bygga om körställningen eftersom jag gillar att köra den. 
 
Jag har ju en ESO speedwayhoj på MC Museet iu Hedemora som jag aldrig kört och inte kan uttala mig om.
Jag har ju också en lågbyggd backracer sidvagn men den står jag ju på knäna på.
 
Det var en liten utrvikning av min sjukdomsbild, håll till godo
 
Vi hörs /Tomas

Glad Påsk????

Glad Påsk. Varför det, varför ska vi uppmanas var glada över nåt så plågsamt och sorgligt som drabbade Jesus? Alltså en sektledare som både hyllades och förnekades och gick en plågsam död tillmötes endast 37 år gammal.

En förutsättning är ju förstås att man tror på det som skrivits i bibeln. Bibeln började skrivas ca 10år efter att grabben dödförklarats och man höll på i ytterligare 50 år för att tota ihop denna saga.

Kyrkan fastställde Nya testamentet
Det var kyrkan själv som fastställde bibelns omfång. Kyrkan fanns ju före bibeln. Ända från urkristen tid hade människor döpts, samlats till gudstjänst och firat nattvard,

 

Vid kyrkomötet i Laodikeia, 363 e.Kr., enades kyrkan om vilka böcker som skulle ingå i Nya testamentet. Kyrkorna var framför allt angelägna om att de dokument som togs med i Nya testamentet verkligen var vittnesskildringar och erfarenheter som förmedlats av apostlarna, de som levt närmast Jesus och varit ögonvittnen till hans verk.

Så var det med den saken och det passade ju bra att presentera bibeln som det enda rättesnöret för en befolkning som i huvudsak var analfabeter, man väljer ju själv om man vill tro på den boken.

Kanske ändå skärtorsdan var lite lattjo till att börja med då man intog den sista måltiden.

 

Men efter att man käkat så förrådde Judas honom och för det fick han en hyfsad slant. Kanske inte blir så glad påsk för samtliga trots allt.

 

 

Långfredan blev ju en ytterst plågsam tillställning för den stackars Jesus då han tvingades släpa ett tungt jävla träkors uppför golgata. Glad påsk förresten.

 

Sen spikas karln fast på korset och hängs upp på detta ytterst plågsamma vis till allmän beskådan. Konstigt att kristendom har ett kors som sin symbol, det som är ett av historiens mest sadistiska tortyrredskap.

Glad påsk klicka på länken.https://www.youtube.com/watch?v=SJUhlRoBL8M&t=22s

 

Tjoho nu är det påskafton och där kan gott Jesus hänga och långsamt dö mellan dom övriga rövarna medans de som tror på den heliga skrift fortsätter att festa. 

Påskdagen ska ju Jesus begravas men det visar sig att inte var riktigt död, segt virke i den rackarn så han återuppstår. 

Jaja var och en blir salig på sin tro men nästan alla religioner har en våldsam historia och dom flesta får sin näring från människans rädsla för döden.  

Tror att Johan Glans version av hur påsken kan presenteras är den mest sanningsenliga.

Klicka.  https://www.youtube.com/watch?v=9HzRNs2xWBI&t=21s

 

Glad Påsk på er alla.

Vi hörs /Tomas


Källforskning deluxe

Idag när alla nättroll och annat oknytt sprider lögner och påhopp på sociala medier så ifrågasätts allt oftare källorna till uppgifterna som sprids och det är ofta hittepåsaker som sprids för att jävlas med något eller någon. Då ropas det ofta på källkritisk grävning.

Dom källor jag nu tänker beskriva är ytterst sanningsenliga och väl dokumenterade.

Det gäller en motorcykel REX Roadmaster 1950 som såg dagens ljus den 28 mars 1950 på AB MASINFABRIKEN REX i Halmstad

Motorn kom från England och är en #Villiers 8 E two-stroke with its bolted-up three-speed gearbox# på 8,5 hästar.

Chasiet bnyggdes alltså på REX fabriken men REX tillverkade inga motorer så det förekom många olika fabrikat i REX hojarna.

Det framgår vidare att av dokumentet att den var utrustad med bakdyna och fotstöd för passagerare så det gick ju bra att skjutsa fjällan därbak. Dokumentet är undertecknat av Ernst Rothstein

Första reg skylten

 

1a ägare blev 18/7 1950 Chaufför Tore Enqvist från Daglösen i Färnebo socken

2a ägare blev 10/5 1952 Murare Sven-Erik Enqvist från Daglösen Värmlandsbergs kommun

3e ägare blev 18/8 1955 Stationskarl Fredrik A, K Sundholm från Daglösen Värmlandsbergs kommun

4e ägare blev 3/7 1956 Maskinbiträde Artur AQndersson från N.a Daglösen Värmlandsbergs kommun

5e ägare blev 19/7 1957 Axelius Bilaffär Asphyttegatan 1 Filipstad

6e ägare blev  31/10 1957 Köpman Karl Adolfsson Eda

Vad som händer med motorcykeln de följande 29 åren är oklart men den avförs ur registret (skrotas)  den 7/8 1986 av Artur Åslund från Torsby.

Sedan är det höljt i dunkel hur Rexen hamnar hos Sune Wallin i Hedemora, Sune var en man på 86 vårar som älskade motorcyklar och kunde inte se att garaget stod utan en motorcykel att ta hand om. Sune  påbörjade renoveringen och kom ganska så lång med den men orken tröt och han trodde inte att han skulle orka klart med den så han erbjöd mig att köpa den och vi kom överens om ett skäligt pris som vi bägge var nöjda med.

Sune Wallin

 

Den första 1/4 2014 Köpte jag Rexen och fick med alla gamla handlingar till den. Jag skickade in ansökan om ursprungskontroll till transportstyrelsen och fick det godkänt 24/4 2014. Eftersom jag alltid har många projekt på gång och många järn i elden så placerades Rexen på Hedemora MC museum tills vidare.

Jag tog mig i kragen och såg till att registreringsbesikta den 28/3 2019 och fick ett nytt reg nummer så jag kontrollbesikta den idag 2/4 2019 och nu behöver den aldrig mer infinna sig på bilprovningen någonsin.

Första oc h sista gången för kontrollbesiktning.

 

Thats it. Källforskning deluxe

 

Vi hörs/Tomas


RSS 2.0