Källforskning deluxe

Idag när alla nättroll och annat oknytt sprider lögner och påhopp på sociala medier så ifrågasätts allt oftare källorna till uppgifterna som sprids och det är ofta hittepåsaker som sprids för att jävlas med något eller någon. Då ropas det ofta på källkritisk grävning.

Dom källor jag nu tänker beskriva är ytterst sanningsenliga och väl dokumenterade.

Det gäller en motorcykel REX Roadmaster 1950 som såg dagens ljus den 28 mars 1950 på AB MASINFABRIKEN REX i Halmstad

Motorn kom från England och är en #Villiers 8 E two-stroke with its bolted-up three-speed gearbox# på 8,5 hästar.

Chasiet bnyggdes alltså på REX fabriken men REX tillverkade inga motorer så det förekom många olika fabrikat i REX hojarna.

Det framgår vidare att av dokumentet att den var utrustad med bakdyna och fotstöd för passagerare så det gick ju bra att skjutsa fjällan därbak. Dokumentet är undertecknat av Ernst Rothstein

Första reg skylten

 

1a ägare blev 18/7 1950 Chaufför Tore Enqvist från Daglösen i Färnebo socken

2a ägare blev 10/5 1952 Murare Sven-Erik Enqvist från Daglösen Värmlandsbergs kommun

3e ägare blev 18/8 1955 Stationskarl Fredrik A, K Sundholm från Daglösen Värmlandsbergs kommun

4e ägare blev 3/7 1956 Maskinbiträde Artur AQndersson från N.a Daglösen Värmlandsbergs kommun

5e ägare blev 19/7 1957 Axelius Bilaffär Asphyttegatan 1 Filipstad

6e ägare blev  31/10 1957 Köpman Karl Adolfsson Eda

Vad som händer med motorcykeln de följande 29 åren är oklart men den avförs ur registret (skrotas)  den 7/8 1986 av Artur Åslund från Torsby.

Sedan är det höljt i dunkel hur Rexen hamnar hos Sune Wallin i Hedemora, Sune var en man på 86 vårar som älskade motorcyklar och kunde inte se att garaget stod utan en motorcykel att ta hand om. Sune  påbörjade renoveringen och kom ganska så lång med den men orken tröt och han trodde inte att han skulle orka klart med den så han erbjöd mig att köpa den och vi kom överens om ett skäligt pris som vi bägge var nöjda med.

Sune Wallin

 

Den första 1/4 2014 Köpte jag Rexen och fick med alla gamla handlingar till den. Jag skickade in ansökan om ursprungskontroll till transportstyrelsen och fick det godkänt 24/4 2014. Eftersom jag alltid har många projekt på gång och många järn i elden så placerades Rexen på Hedemora MC museum tills vidare.

Jag tog mig i kragen och såg till att registreringsbesikta den 28/3 2019 och fick ett nytt reg nummer så jag kontrollbesikta den idag 2/4 2019 och nu behöver den aldrig mer infinna sig på bilprovningen någonsin.

Första oc h sista gången för kontrollbesiktning.

 

Thats it. Källforskning deluxe

 

Vi hörs/Tomas


Kommentarer
Postat av: grogg

Härligt! Ser att ett av motoralternativen verkar ha varit Lifan 200cc

2019-04-03 @ 08:42:07
Postat av: bloggarn själv

Grogg. Ja Sune var inte främmande för något, huvudsaken var att han hade en hoj att skruva med, i sin krafts dagar var det bara BSA som gällde. Hojen med kinamotorn såldes till Sixten Janssons motorcirkus s¨den fick klättra på väggarna i motordromen.

2019-04-03 @ 10:20:42
Postat av: grogg

Går det inte att få tillstånd att använda det ursprungliga reg-nummret?

2019-04-03 @ 16:34:37
Postat av: Bloggarn själv

Grogg. Går säkert men en personlig regskylt kostar 6200 kr. Sen tillkommer ju kostnaderna för ursprungskontroll, regbesiktning, kontrollbesiktning,vägning och att få ut originalhandlingar från länsarkiv på ca totalt 3500 kr vilket skulle rendera den gamla hojen kringkostnader på nära 10000 kr som gör det orimligt på min pension.

2019-04-04 @ 00:35:15
URL: http://albinracing.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nu blev det ju lite fel. Jag menade, i stället fär att tillverka en ny skylt. Åtminstone kan ma i Finland be om att få använda gamla skylten ifall dom inte delat ut numret åt någon annan, vllket ju verkar högst osannolikt.

2019-04-05 @ 00:11:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0