Två nyp på samma lördag!

Ja det kan ju låta lite skrytsamt från en 60årig gubbe. Tyckte att jag hade bra koll på läget när jag dan före nyårsafton startade herr Albin efter att jag rivit motorn och kollat upp och förbättrat en del undedr hösten. Men då kommer kallduschen vid 4e startprovet i Mars, skiten skär. Det mest pinsamma är att jag och ingen annan lyckats att skifta slangarna till oljepumpen med en väldans demolerad kolv till följd. Köper en ny kolv och får cylindern borrad med ett kolvspel på 15/100 som jag blivit rekommenderad. Ihop med skiten och nu sitter oljeslangarna rätt och den pumpar som den ska. Nu är det vår och gatan utanför garaget är isfri så jag knuffar igång ekipaget och den nyper efter ca 45 sekunder. Jahapp det blir att riva igen och konstatera att det inte är någon jättekatastrof. Det räcker med att karva av kolven där det varit trångt och hona ur cylindern. Testar några dar senare och nu verkar det som att den går bra. Linköping och banträff nästa. Som en yster kalv drar jag iväg och tycker att allt känns bra med ny utväxling och lite höjd komp. Då kommer nästa överraskning, ja ni gissar rätt fanstyget nyper igen efter 4 varv så det blir att rulla in i depån och riva motorn och bearbeta kolv och cylinder med dom prylar jag kan uppbringa i depån d.v.s fil, smärjelduk och galtsyra. Hinner få igång herr Albin till eftermiddagens träning som visar sig vara ett träningsheat så det är lite svårt att hålla ett snällt inkörningstempo. Efter 4 varv så nyper det igen men då tar jag till en pilsner och skiter i skruvandet. Alltså 2 nyp på samma lördag är normalt sett inte illa men det här? Jag räknar lika förbannat med att både jag och herr Albin ska vara vid full vigör till Knutstorp om ca 2 veckor det är ju trots allt nån tjusning och mening med motgångar oxå.
Lite Hedemorakompisar passade på att ta licens under helgen. Roger Nordmark kommer att köra BSA i 47 klassen och Ludde och Linder körde upp i sidvagn.    
Nytt ansikte i 47 klassenMöklintaracern

Kommentarer
Postat av: Ulf Jönsson

Hej på dej "gamle gubbe" tja nu vet du hur det känns med oplanerade nyp, Lena fick ju ett och annat förra säsongen men följderna det fick jag stå för. Startade upp Lenas AJS i helgen och den verkar fungera fint och så fort jag dragit en provrepa på vägen så blev hon sugen och tävla. Ska bara få igång BSAn nu så får vi se. Mekanikern

2010-05-04 @ 20:51:46
Postat av: Hans Westelius

Har hört att det finns nyp reducerare i aluminium att montera.Kan de va nåt?

2010-05-24 @ 15:18:45
Postat av: Tomas

Ja du Hans jag varken vill eller vågar använda detta alzheimerframkallande material. Min ärlighet och stolthet säger ifrån. Undrar om jag kan få tag i en gjutjärnskolv.

/Tomas

2010-05-24 @ 19:15:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0